Nieuwe motor draaibank aansluiten

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jimbo70
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2015 14:13
Contacteer:

Nieuwe motor draaibank aansluiten

Bericht door Jimbo70 »

Hi All,

Ik heb een nieuwe motor gekocht voor mijn myford ML 10 draaibank van het merk BFM. Nu probeerde ik hem op mijn oude dewhurst schakelaar aan te sluiten, maar dat lukte niet en hij was ook al een beetje ingebrand. Dus ik heb daar ook een nieuwe voor gekocht. Alleen krijg ik hem met geen mogelijkheid goed aangesloten.

Foto 1 is de aansluiting punten van de motor, foto2 het schema van de motor en foto 3 is het schema van de voor- en achteruit schakelaar.

Als ik hem aansluit gewoon op de supply aansluit (zie foto) op A en AZ draait hij de goede richting uit. Maar als ik er dan vervolgens probeer om hem ook de andere kant op te laten draaien dan krijg ik of kortsluiting, of mijn motor begint te brommen

107761077710778


Kan iemand mij helpen met hoe ik hem nu aan moet sluiten? Ik heb een snoer met 3 draden en een aarde draad.

Alvast bedankt.
basje34
Donateur
Berichten: 160
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:22
Locatie: Limboland
Contacteer:

Re: Nieuwe motor draaibank aansluiten

Bericht door basje34 »

Op de motor staat, om de draairichting te veranderen wissel geel met blauw om.
Blauw of geel op de motor worden altijd apart gebruikt en nooit samen. een van de 2 zit dan zeg maar geparkeerd op het aansluitbordje en wordt niet gebruikt. Afhankelijk van de draairichting.
Je zal dus met de blauwe draad m.i. ook naar buiten moeten komen, zodat je er 4 hebt.
Waarbij je met de omkeerschakelaar wisselt tussen blauw en geel. en er dus telkens maar 3 (PH, 0 en aarde) gebruikt.
Ik betwijfel of je originele motor dezelfde is geweest, ik ben hier verder niet bekend mee met deze machine.

Wellicht kan je het zonder omkeerschakelaar even proberen of het lukt voor je beeldvorming.
Jimbo70
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2015 14:13
Contacteer:

Re: Nieuwe motor draaibank aansluiten

Bericht door Jimbo70 »

Hoi Bas,

Nee mijn originele motor was inderdaad anders dat was de motor die er standaard nog op zat.

Bedankt voor je uitleg zover, maar kan je het proberen iets duidelijker uit te leggen? (dat ligt niet aan jou hoor maar aan mij...)

Groet Joost
Jimbo70
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2015 14:13
Contacteer:

Re: Nieuwe motor draaibank aansluiten

Bericht door Jimbo70 »

Misschien maakt een foto van de schakelaar het duidelijker. De linker en rechter kant is kortgesloten met draadbruggen. Moeten deze er in blijven? En waar moet ik nu de 230 volt op zetten volgens het schema? Ik heb nu zoveel mogelijkheden geprobeerd dat ik nu overal over twijfel..

10780
basje34
Donateur
Berichten: 160
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:22
Locatie: Limboland
Contacteer:

Re: Nieuwe motor draaibank aansluiten

Bericht door basje34 »

Als je de nieuwe motor wil gebruiken met de omkeerschakelaar.
Dan zal je, wat je normaal bij deze nieuwe motor intern doet. Extern moeten doen. De draairichting omkeren dus.
Dan moet blauw en geel buiten de motor verwisseld worden.

Ik weet niet wat de originele motor is, daarom kan ik mij hier even niets bij voorstellen.


Maar zoals eerder gezegd, vergeet die schakelaar even, en probeer of het je lukt om de draairichting in de motor om te keren. Dan kan je je waarschijnlijk een betere voorstelling maken van wat ik bedoel.
Het pennetje waar nu blauw opzit, is alleen maar een parkeerplek, dat doet verder niets.
Dus als je geel en blauw omwisselt, dan zit geel daar geparkeerd. En wordt verder niet gebruikt.

Heb je geen typeplaatje van de oude motor ?
Ik zou haast denken dat het gelijkstroommotor is....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe motor draaibank aansluiten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat de oude motor gewoon een was met condensator en 2 wikkelingen.
Door de 2de wikkeling via een condensator aan te sluiten creer je het draaiveld zodat ie weet welke kant ie op moet lopen.
Deze nieuwe motor lijkt 2 hulpwikkelingen te hebben ( en waarschijnlijk maar 1 'echte' wikkeling ) die condensator moet dan wisselen naar de andere hulpwikkeling ( 1 hulpwikkeling is altijd ongebruikt)

Dat aansluiten is dus een beetje anders, maar als je niet weet hoe je zoiets aansluit is het niet handig om vanalles te proberen, je kunt beter iemand zoeken die je er mee kan helpen.

Ik vermoed dat het wel lukt met deze schakelaar. Maar dat is lastig van een foto af te lezen.

Rood/purple direkt op 220v ( dat is niet iedeaal )
Black op het schroefje met de rechtdoor lopende draad, andere zijde 220v
De condensator op de Black vast zetten, andere zijde naar de schakelaar en op een schroefje tussen die gekruiste draden aansluiten, die (op de foto ) blauwe en bruine draad er af halen, ipv. blauw komt bleu van de motor en ipv. bruin komt yellow van de motor.

Let op, zonder die schakelaar te meten is dit slechts een gok, gebaseerd op enig logisch inzicht, maar om het zeker te weten moet je de boel door meten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Fester
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:51

Re: Nieuwe motor draaibank aansluiten

Bericht door Fester »

Hier is misschien een beter uitleg voor je.
Zie Pdf .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Fester
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:51

Re: Nieuwe motor draaibank aansluiten

Bericht door Fester »

Indien je niet aan je schakellaar uitkomt mag je me steeds persoonlijk E-mailen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jimbo70
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2015 14:13
Contacteer:

Re: Nieuwe motor draaibank aansluiten

Bericht door Jimbo70 »

Hoi Fester,

Ha bedankt voor het schema! Ik had je een mail gestuurd via het forum met de vraag of ik die witte draadbruggen moet weghalen. Had je die gekregen?

Mvrgr
Gebruikersavatar
Fester
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:51

Re: Nieuwe motor draaibank aansluiten

Bericht door Fester »

Neen geen mail ontvangen.
Doe de witte draden maar weg.
En zet er maar andere zoals op het schema.
E-mail mij maar gerust op de Prive E-Mail
Plaats reactie