traploze voeding draaibank?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mark v
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 mar 2013 10:43
Locatie: heemskerk

traploze voeding draaibank?

Bericht door mark v »

Ik kreeg vandaag wat in m'n handen gedrukt met de woorden "dit is wel wat voor jou"

Afbeelding

Afbeelding

het idee was om de voeding van de draaibank zo traploos te regelen.

Het bankje is een emco 8

vraag 1: heb ik wel voldoende vermogen?
vraag 2: verbrand de motor niet?

hoor het graag :mrgreen:
if everything else fails... read the manual
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: traploze voeding draaibank?

Bericht door Muis »

Mark, voor een machine ( oa een draaibank ) met wisselende belasting is dit zeker geen aanrader om te gebruiken en het zal de motor kunnen beschadigen. Deze dingen worden bijvoorbeeld gebruikt om het toerental van een grote ventilator te regelen. De motor van je draaibank draait synchroon op het 50 hertz van de 230 v net. Die regeltrafo zorgt er voor dat je motor als het ware gaat slippen in het draai veld waardoor hij snel zijn kracht verliest.

Gr. Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
mark v
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 mar 2013 10:43
Locatie: heemskerk

Re: traploze voeding draaibank?

Bericht door mark v »

helder uitgelegd jan, dank je wel ;-)
if everything else fails... read the manual
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: traploze voeding draaibank?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het is een Variac, een regelbare trafo. Dus eigenlijk een transformator met een variabele tussen aftakking.
Hij is alleen niet galvanisch gescheiden, dus ook als ie op 10v staat is het gevaarlijk ( om aan te raken )
Ik denk dat je er wel de stofzuiger mee kunt regelen. Vroeger zag je die dingen wel in laboratoria, eigenlijk geen idee wat je er nu eigenlijk wel goed mee kunt doen.
Ik heb hem wel eens gebruikt om een 110v motor mee te laten draaien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: traploze voeding draaibank?

Bericht door DaBit »

Simuleren van een varierende netspanning, dat kun je er prima mee doen. Als ik in een stuk elektronica ooit zelf de netvoeding doe in plaats van inkopen dan moet ik toch verifieren of dat stuk elektronica goed werkt tussen 85VAC en 265VAC.

Dus ja, in een elektronicalab komt zo'n ding eens in de zoveel jaar wel van pas. Voor het regelen van het toerental van een draaibank-motor is het niks, want dan regel je eigenlijk het maximale koppel.

De enige juiste manier om het toerental van je Emco te regelen is de motor vervangen door een type dat zich in toerental laat regelen. Een 3-fasen type met frequentieregelaar is de goedkoopste optie denk ik; kleine 3-fasen motoren zijn niet zo heel duur, en kleine frequentieregelaars ook niet als je Marktplaats en Ebay afspeurt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: traploze voeding draaibank?

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: . . . eigenlijk geen idee wat je er nu eigenlijk wel goed mee kunt doen.
om oude/stukkende apparaten voorzichtig mee te kunnen testen, ik heb er zo een waar bij je ook nog een lamp in serie kunt schakelen, handig om een snoerbreuk in bv een stofzuiger op te sporen

een oude (buizen) radio die jaren niet gebruikt is weer langzaam te laten wennen bv

zeker een handig apparaat voor een elektronica werkplaats
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: traploze voeding draaibank?

Bericht door Flupke85 »

Ik ken ze nog van school. Daarna nooit meer gebruikt
Plaats reactie