voeding stappenmotoren, schakelend/conventioneel

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

voeding stappenmotoren, schakelend/conventioneel

Bericht door keesfrees »

Een schakelende voeding voor stappenmotoren kan problemen geven, de voeding gaat in beveiliging.
Ik spreek uit eigen ervaring, het gebeurt bij het snel afremmen.
Mijn vermoeden is dat er energie teruggeleverd wordt waardoor de spanning oploopt en de schakelende voeding in beveiliging gaat.
Een schakelende voeding heeft een kleine elco aan de uitgang, die hoeft niet zo groot te zijn omdat het bijladen veel vaker gebeurt, de frequentie is veel hoger dan 50Hz immers.
Bij het terugvoeden tijdens het afremmen zal de klemspanning dus sneller oplopen.

Kortom, het enige wat je mist bij een schakelende voeding is de grote buffer-elco.
Dus zou het voor de hand liggen om een elco achter een schakelende voeding te zetten om het probleem te ondervangen.
De grote elco zal het oplopen van de spanning minder maken maar het gebeurt nog wel, daarom zal het misschien nog nodig zijn om een diode tussen de schakelende voeding en de elco te zetten.
Dan is er nog de vraag of de schakelende voeding de lege elco kan opladen.

Iemand nog ideeën hier over ?
'tis een experiment waard nmi.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: voeding stappenmotoren, schakelend/conventioneel

Bericht door henkzelf »

Klopt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: voeding stappenmotoren, schakelend/conventioneel

Bericht door DaBit »

keesfrees schreef:Dan is er nog de vraag of de schakelende voeding de lege elco kan opladen.
Veel geschakelde voedingen zien een dikke elco als 'kortsluiting' tijdens het opstarten.

Een normale slow recovery siliciumdiode tussen dikke elco en V+ van de voeding met parallel daaraan een bloedweerstand van een Ohm of 5-10 zou moeten helpen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: voeding stappenmotoren, schakelend/conventioneel

Bericht door keesfrees »

Ik dacht eens een experiment te gaan doen met een elco op een een schakelende voeding 200W(?) 75V
Dus even zoeken in m'n bak grote elco's, niets hoger dan 63V helaas
Ik heb nog wel een 75V elco maar die zit in een werkende machine en werkt op 65V oid, die elco wil ik niet slopen met dit experiment :->

Dus, wie weet de snelste weg om aan een een (paar) grote elco's te geraken =/> 75V
Ik heb nog niet alle elektronica-webshops afgelopen, ik wou hier eens even horen of er een aangewezen leverancier is voor dit soort condensatoren.
bvd
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: voeding stappenmotoren, schakelend/conventioneel

Bericht door benkr »

Kees, ik heb flink wat 35V / 12000 uF liggen maar dat is het dus ook niet (2 in serie), en ik dacht ook iets van 50V en iets minde capaciteit, zal morgen kijken als je interesse hebt, kan ik ze volgende week meebrengen.

Bedenk wel dat een grotere uitgangscapaciteit iets doet met de regelconstante en de nulpunten van het uitgangsfilter van de voeding, het zou daarom best kunnen zijn dat je er per saldo niet beter van wordt omdat de voeding zich anders gaat gedragen.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: voeding stappenmotoren, schakelend/conventioneel

Bericht door keesfrees »

Ben :
Dit was de reactie waar ik op hoopte :-)
Daar ga ik graag op in, bvd voor de moeite.
2 of 3 C's in serie met een vereffenings- R parallel kan ook nog wel, eerst de C's een beetje matchen.

Overigens zie ik dit slechts als een experiment voor het algemeen nut, ik heb het zelf niet nodig.

En ja, ik ben me er van bewust dat er nog wat haken en ogen aan zitten wat dan weer opgelost moet worden met een hulpschakeling, al dan niet met een timertje of zo.
en/of :
DaBit schreef:Een normale slow recovery siliciumdiode tussen dikke elco en V+ van de voeding met parallel daaraan een bloedweerstand van een Ohm of 5-10 zou moeten helpen.
Iemand een idee voor een merk/type/nummer ?

BTW - bij de weg,zo maar
bleeder - bloedweerstand
timertje - ?
matchen - ?

Ik hoor het liefst 1 taal tegelijk, maar voor technische termen is dat best lastig.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: voeding stappenmotoren, schakelend/conventioneel

Bericht door benkr »

Okee, heb je volgende week zaterdag.
Zal nog even kijken of ik nog een of meer van die mooie gouden weerstandjes heb van een waarde in de buurt van de 10 Ohm, kans is groot. Die diode moet gewoon een 'dikke' diode zijn van 10 a 20A en meer dan 100V, altijd goed verder, maar die heb ik denk ik niet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: voeding stappenmotoren, schakelend/conventioneel

Bericht door DaBit »

benkr schreef:het zou daarom best kunnen zijn dat je er per saldo niet beter van wordt omdat de voeding zich anders gaat gedragen.
'Niet beter' is zwak uitgedrukt; als de boel gaat oscilleren dan is het wat afhankelijk van de interne architectuur van de voeding, maar je loopt het risico dat de rook ontsnapt.
Ik vermoed dat je daar wel een erg goede kwaliteit elco voor nodig hebt op hele korte afstand van de voeding, maar toch.

Twee opties:
- Dikke pot met diode en parallelweerstand op het sterpunt verdeelpunt waar de voedingskabels van de drives samenkomen.
- Kleinere condensatoren direct over de drives. De zelfinductie van de voedingskabels is waarshijnlijk wel genoeg om ellende met de regellus in de voeding zelf te voorkomen. Ik denk dat dat mijn voorkeur zou hebben.

Hoeveel capaciteit je per drive nodig hebt zou je echt uit moeten rekenen; die dingen veel hoger in capaciteit kiezen dan noodzakelijk lijkt me niet slim, en lager dan noodzakelijk is zinloos.

Daarvoor is antwoord nodig op vragen zoals:
- Welke voedingsspanning krijgen de drives, en hoeveel mogen ze hebben (oftewel, hoe ver mag de spanning nog omhoog)?
- Wat is de zelfinductie en DC weerstand van de motorwindingen, hoeveel stroom door de motor (oftewel: hoeveel energie zit er in de windingen, en wat verstoken ze aan energie die niet de opslag in hoeft)?
- Hoeveel kilo aan gewicht beweegt er, met welke snelheid beweegt dat, en hoe snel remt dat af (oftewel: welk vermogen word er geleverd en hoe lang)?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: voeding stappenmotoren, schakelend/conventioneel

Bericht door Leeuwinga »

Ja , dan is een cnc voeding voor stappenmotoren bestaande uit trafo, gelijkrichter, elko
nog niet zo gek.
Cees
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: voeding stappenmotoren, schakelend/conventioneel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Leeuwinga schreef:Ja , dan is een cnc voeding voor stappenmotoren bestaande uit trafo, gelijkrichter, elko
nog niet zo gek.
Cees
Laat ik nu net zo iets denken, maar jij verwoord het beter. :lol:

Maar toch is er niemand die zegt: doe mij maar 2 stuks 24v 10A trafo van je, dus die ga ik naar het oud ijzer brengen.
[sarcastische mode aan]
Nu begrijp ik wel dat voor de gemiddelde hobbyist het veel te moeilijk is om daar een brugcel en een condensator aan te knopen. En dan gaan er opeens zwaarwegende argumenten 'vind ik niet zo mooi' mee wegen.
[sarcastische mode uit]

;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: voeding stappenmotoren, schakelend/conventioneel

Bericht door hex173 »

https://www.eoo-bv.nl/ringkern-trafo-s- ... -33v5.html
trafo: 536 Watt 2x 33 Vac kun je ook 66Vac van maken en 14 Vac - is wat weinig voor 12 Vdc maar je kunt er gewoon een paar wikkelingen bij leggen, ik heb er ongeveer 18Vac van gemaakt en dan 5 en 12 Vdc,
trafo aan de grote kant maar kan geen kwaad.
Drivers: 2MA860H gevoed met 66 Vac.
drivers doen het, kwaliteit kan ik niet beoordelen.

op m'n BF20 frees heb ik trafo's van Baco (hebben ze nu niet meer) gewoon 5 x trafo in serie 5x 14Vac= 70 Vac / 7 Amp, zou ik niet meer doen is wat rommelig....
Ad
alles wat ik maak, kan beter.
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: voeding stappenmotoren, schakelend/conventioneel

Bericht door jand »

hugo stoutjesdijk schreef: Maar toch is er niemand die zegt: doe mij maar 2 stuks 24v 10A trafo van je, dus die ga ik naar het oud ijzer brengen.
Ja, er is toch iemand die interesse heeft. Zou je er twee mee willen nemen naar de CNC dag?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: voeding stappenmotoren, schakelend/conventioneel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

jand schreef:
hugo stoutjesdijk schreef: Maar toch is er niemand die zegt: doe mij maar 2 stuks 24v 10A trafo van je, dus die ga ik naar het oud ijzer brengen.
Ja, er is toch iemand die interesse heeft. Zou je er twee mee willen nemen naar de CNC dag?
Ik zet ze in de auto. ;-) ( en nog een paar meer )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie