Hoe gelijkrichten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hoe gelijkrichten?

Bericht door Erik »

Bij mijn weten niet, mits die regels in de nieuwste nen1010 veranderd zijn. Die podiumjongens waar dat plaatje vanaf komt heb ik wel vaker rare dingen zien doen door onkunde. Op de gebruikelijke wijze word een krachtgroep onderverdeeld in 3x230 d.m.v. 3 zekeringen of automaten in een groepenkastje. Dat is hoe ik het heb geleerd op de MTS, maar dat is inmiddels een paar jaar geleden.

---Edit--- Het antwoord wat hierboven staat slaat op het vaste gedeelte van een installatie. De foto is van een kastje geplaatst NA het stopcontact. Het zal dus toegestaan zijn.
Gr.

Erik
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hoe gelijkrichten?

Bericht door bartL »

Ik denk al dat is toevallig iemand met precies hetzelfde probleem, maar hij is dus "afgesplitst".

In de thread van Klaas las ik dit.
Erik schreef:230V "afsnoepen" van een driefasenaansluiting is wel toegestaan binnenin de machine, niet in het vaste gedeelte van de installatie.
Dit was ook precies mijn bedoeling, alleen zal het een stuk eenvoudiger zijn als er een 0-draad bij je krachtstroom zit. In mijn geval is dat niet zo. Daarom dacht ik dus, 1 fase aftakken, en met een gelijkrichter of diode ofzo zelf een 0-creeeren. Dit gebeurt dus IN de elektrokast van de draaibank, uit die kast komt dan 1 snoer met krachtstroom stekker.

Bart
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Hoe gelijkrichten?

Bericht door Mcgyver »

Is het niet mogelijk om een 0-draad bij te trekken vanuit de meterkast?

Je hebt ook al een 220V aansluiting met een nul...

Je zult dit wel moeten laten doen door een erkend installatie bedrijf.. het zal dan wel wat moeten kosten maar je hebt dan in elk geval een "gewone" 380 aansluiting met 3-fases en een nul..

Je zult nu waarschijnlijk zo'n metalen platte 380 stekker hebben... als je de draad erbij hebt kan je een gewone 16A wandcontactdoos ophangen en binnen in de machine een beetje 220V lenen van een fase en een nul..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hoe gelijkrichten?

Bericht door bartL »

Mcgyver,

Dat is in mijn geval niet echt een optie. De meterkast van de schuur waar ik in werk (lees hobby) staat in een andere schuur. Denk dat daar zo'n 100meter aan kabel tussen zit.

Bart
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Hoe gelijkrichten?

Bericht door Mcgyver »

hmm das inderdaad jammer..

Ik denk ook niet dat het toegestaan is om de nul te pikken van je 220V stopcontact... Zal trouwens ook een andere groep zijn...

Ik denk dat (wat boutje zegt) de beste , goedkoopste en veiligste manier een trafo van 380 naar 220V.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hoe gelijkrichten?

Bericht door bartL »

McGyver,

Misschien is dat inderdaad wel de beste oplossing alleen had er liever niet nog een trafo bij.

Damocles,
Vandaag heb ik de gelijkrichters en Elco's binnen gekregen, ziet er allemaal goed uit alleen vind ik de aansluitingen nogal onduidelijk. Op de gelijkrichter staat alleen aan 1 zijkant + en AC. Hoe kom ik erachter wat wat is. En op de Elco's zitten 5 aansluitpinnen maar ik kan nergens ontdekken welke pin wat is.

Groeten,
Bart
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Hoe gelijkrichten?

Bericht door Damocles »

Post eens een fototje van alles als je wil ;-). Bij die gelijkrichters staan de + en - normaal diagonaal over elkaar. En dus ook de 2 AC aansluitingen.

En die elco's, hmmm 5 pinnen das omdat het zo een grote zijn. Moet je even kijken of er op de zijkant zo geen bruine band o.i.d is met - tekentjes in. Dat zou dan de - zijn (logisch). Normaal moet je maar 2 klemmen aansluiten en zijn de rest voor mechanische stabiliteit. Een fototje maakt het waarschijnlijk wel snel duidelijk. :idea:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe gelijkrichten?

Bericht door audiomanics »

Als je de typenummers hebt, heb je zo de datasheet gegoogled... dan bestaat er geen twijfel meet tenminste..
Die 5 pootjes: Veel grotere elco's voor printmontage hebben meer dan twee pootjes om die dingen stevig op de trint te houden.. Meestal zitten er een paar met elkaar verbonden, bijv: 4 minnen en een plus in jouw geval.. Kun je gewoon meten op de Ohmse stand van je multimeter.. Nul Ohm is verbonden en een oplopende waarde is de elco zelf.. Wederom: raadpleeg de datasheet in geval van twijfel..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hoe gelijkrichten?

Bericht door bartL »

Van de gelijkrichter heb ik inmiddels een datasheet gevonden maar van de Elko nog niet. Hierbij een foto. Misschien weet iemand hoe ze aangesloten dienen te worden?

1314

Bart
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Hoe gelijkrichten?

Bericht door Leeuwinga »

De polariteits herkenningsstreep staat op de zijkant .
Bij de way hoeveel van deze komen er parallel te staan?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hoe gelijkrichten?

Bericht door bartL »

Is dat die zwarte baan? Die zit nl wel steeds bij het eerste pinnetje.

Ik trek twee keer 55V vanaf de trafo en ga die beide gelijkrichten. Per gelijkrichter zet ik er vier elko's parallel overheen.

Groeten,
Bart
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Hoe gelijkrichten?

Bericht door Jensorie »

die zwarte baan ja, dat is de -
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Hoe gelijkrichten?

Bericht door bartL »

Oh is dat de -
Maar ik begreep dat er van de 5 pinnetjes 4 -en en maar 1 +.
Dus die + moet ik hebben.

Groeten,
Bart
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Hoe gelijkrichten?

Bericht door Damocles »

Je weet zeker dat dat de min is. Als je nu met de multimeter gaat meten, 0 ohm is ook een - en een andere waarde is de + ;-).
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie