Ik en electra.... Weerstand benodigd voor ledverlichting

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Ik en electra.... Weerstand benodigd voor ledverlichting

Bericht door stef stuntpiloot »

Electra is mijn zwakke plek, en om die reden wil ik even controleren of wat ik bedacht heb en berekend heb logisch is (en dus klopt)

Ik heb een led voeding maar de leds worden te warm. Ik wil dit oplossen door een weerstand in serie te plaatsen maar vraag mij af welke ik moet hebben. Na wat zoeken heb ik het volgende gekregen:

Code: Selecteer alles

Supply voltage  = 12.10V (zonder last)

Voltage drop led  = 12.02V (met last)

8w doel = 8/12 = 0.66A

		   Supply Voltage - Voltage drop led 
Limit resitance = -------------------------------------
 			      Desired current


		   12.10V - 12.02V
Resistance = 	-------------------
		         0.66A


		0.08V
0.12Ω 	       --------
		0.66A



Benodigde weerstand: 0.12Ω voor 2 Leds
De aansluiting in dit geval is Voeding -> Weerstand 0.12Ω -> 2* 10W 12V led panelen parallel -> Voeding
Of kan ik het beter aansluiten op deze manier : Voeding -> 2* Weerstand 0.06Ω + 10W 12V led panelen parallel -> Voeding (in dit geval heeft elk paneeltje een eigen weerstand)



Bedankt alvast voor de assistentie!
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Ik en electra.... Weerstand benodigd voor ledverlichting

Bericht door HD13 »

Stef,
Leds zijn stroom geregeld als je een weerstand in serie opneemt dan zal de Led voeding proberen dezelfde stroom er door te krijgen dan voorheen.
Mits dit natuurlijk een echte led voeding is.
Deze voeding zal koste wat het kost proberen z'n stroom te laten lopen.
En doet dit door z'n spanning op te schroeven.
Dit zal ook maar tot een max uitgangsspanning lopen, waarna de stroom zal inzakken.

Je kunt dus beter de huidige stroom meten en daarmee rekenen.
Kun je de huidige voeding niet instellen?
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Ik en electra.... Weerstand benodigd voor ledverlichting

Bericht door stef stuntpiloot »

Hmm dat is onhandig, dan heeft het inderdaad geen zin. Ik gebruik:

Mean Well LED PSU -LPV-35-12 - IP67 12V/3A CV

Teminste, die heb ik er dus voor gekocht.

Dit zijn de leds overigens:

Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ik en electra.... Weerstand benodigd voor ledverlichting

Bericht door benkr »

Ik geloof niet dat je dit goed aanpakt.
Wat je noemt de Voltage drop LED is denk ik de voedingsspanning in belaste toestand, klopt dit?
Als dat klopt dan is die spanningsverlaging een maat voor de inwendige weerstand van je bedrading inclusief voeding, maar het zegt helemaal niet over de stroom (en dus het vermogen) door de LED's.
Zonder iets van de LED's te weten blijft het allemaal gokken, maar je moet het voor elkaar krijgen om de stroom door de LED's te verlagen.
Als je dat met een weerstand doet dan verplaats je de warmte afgifte tenminste voor een deel van de LED's naar de weerstand dus die weerstand wordt warm en waarschijnlijk flink ook.

Vaak wordt er om het vermogen van LED's te regelen een soort van PWM regelaar gebruikt om de stroom te regelen, vaak voor 230VAC, maar ze zijn er ook voor 12VDC.
Die manier van regelen is vrijwel zonder extra warmte ontwikkeling en kost op Aliexpress 2 keer de prijs van een goedkoop ijsje.
Welke precies is vooral afhankelijk van het vermogen van de LED's en de vraag wat je er zelf aan wilt doen.
Ik zelf gebruik nog al eens een keer deze dingen:

https://nl.aliexpress.com/item/LM2596-L ... 4c4dsHCRfT

Maar je kunt ook deze keizen (afhankelijk van het vermogen):

https://nl.aliexpress.com/item/1-Pak-Mi ... autifyAB=0

Of deze:

https://nl.aliexpress.com/item/MYLB-LED ... autifyAB=0

of deze:

https://nl.aliexpress.com/item/WW-CW-LE ... autifyAB=0

En nog heeeeeel veel meer keuze.
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ik en electra.... Weerstand benodigd voor ledverlichting

Bericht door benkr »

Oh, tijdens het maken van de reactie is er al meer info gekomen, ik kom er nog op terug.
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ik en electra.... Weerstand benodigd voor ledverlichting

Bericht door benkr »

Jammer dat je die LED driver hebt gekocht, ze zijn er ook in regelbare uitvoering, dan ben je in een keer klaar, dat zou ik alsnog doen.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Ik en electra.... Weerstand benodigd voor ledverlichting

Bericht door stef stuntpiloot »

Hmm dan zit ik inderdaad helemaal verkeerd. Het doel is in ieder geval de led's minder warm te laten worden (ten koste van wat lichtopbrengst maar dat is geen probleem) Ik snap dat de stroom die loopt verlaagd moet worden en dat als "quickfix" dit vaak wel gedaan wordt door het voltage te verlagen. Een weerstand is geen nette oplossing aangezien het energieverspilling is maar ik wist ook geen alternatief zonder dat ik er een heel spektakel van maak op de printer.

Voltage drop heb ik aangenomen dat dat inderdaad het belaste voltage is.

Ik heb zitten zoeken maar kon ze niet vinden van meanwell binnen de grenzen waar ik zocht. Het is inderdaad jammer. Wat betreft die drivers, stel dat ik een 12v led heb die ik op max 1A wil laten werken moet ik er dan een 1A voeding bij hebben? Ik heb deze gekocht met de gedachten om capaciteit over te hebben (en op die manier de voeding zelf niet constant maximaal te belasten)

@ Kees, gaat die calculator niet uit van conventionele leds? Dit zijn 2 COB led's met elk 112 leds er op
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ik en electra.... Weerstand benodigd voor ledverlichting

Bericht door Kjelt »

Hi Stef,
ik zit net in de specificatie van je voeding te kijken en dit is een gewone 12V voeding: Constant voltage mode power supply
Dus wat je er ook aanhangt (tot 3 Ampere stroom) gaat die voeding 12V uitsturen.

Nou wat we nodig hebben om je te helpen zijn de specificatie van de leds (er zijn er zoveel en met zoveel verschillende configuraties (serieel/parallel etc.)
Heb je een typenr of zoveel mogelijk van de volgende gegevens:

-maximale stroom (engels: max current)
-nominale stroom (engels: normal current)
-nominale spanning
-Wattage

Wat ik zelf altijd doe bij een onbekend ledpaneel is aan een regelbare voeding hangen de stroom op 20mA begrenzen (hele veilige waarde) en dan de spanning opdraaien tot ie licht geeft, dan heb je een aardige indicatie wat de paneelspanning moet zijn, oftewel hoeveel leds er in serie staan per string. Dan wil je nog weten hoeveel strings er parallel staan.
Je hebt het over COBs die zijn vaak voor wat hogere spanningen gemaakt, dus hopelijk in dit geval toch 12V en dan nog het vermogen bekijken.
Overigens klopt het dat COBs behoorlijk warm worden, er zitten heel veel leds op een heel klein oppervlak. Je zult deze ALTIJD moeten insmeren met koelpasta en met wat druk op een koellichaam monteren (dus schroeven of klemmen)
Ik weet niet waar je woont maar dat is wel makkelijk als iemand je wil helpen.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Ik en electra.... Weerstand benodigd voor ledverlichting

Bericht door stef stuntpiloot »

Top bedankt nog voor de hulp heren! Ik weet niet hoe het komt, maar om een of andere reden heb ik een zwakke plek op het gebied van electra. Mechanica gaat vanzelf en heb ik van nature "gevoel" voor. Electra is het tegenovergestelde.

Wat ik nu gedaan heb: ik heb besloten dezelfde voeding te houden aangezien die het makkelijk kan doen maar als toevoeging 2 dimmertjes. Op die manier kan ik de paneeltjes ook los van elkaar schakelen en regelen. Een weerstand is inderdaad bij nader inzien met een ledpaneel van dit formaat energieverspilling en mogelijk gevaarlijk door de warmteproductie.

Als het klaar is deel ik de resultaten wel even :)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ik en electra.... Weerstand benodigd voor ledverlichting

Bericht door Kjelt »

stef stuntpiloot schreef: 24 jul 2018 12:54 Wat ik nu gedaan heb: ik heb besloten dezelfde voeding te houden aangezien die het makkelijk kan doen maar als toevoeging 2 dimmertjes.
HO STOP! Wat voor dimmertjes? Toch niet 230V dimmers ? :shock:
Deze voeding is het toch? LPV-35-12 - LED Driver, Class II, 36 W, 12 V, 3 A, Constant Voltage, 90 V, 264 V
Die is NIET dimbaar. Tot 90V ingangsspanning komt er gewoon 12V uit, daaronder gaat ie best case gewoon uit.

Als je secundair een dimprintje hebt gekocht die bv 12V in PWM moduleert werkt het wel maar niet echt zoals je wilt want leds willen stroom gestuurd worden.
Nu zet je met een hoge frequentie de boel aan en uit, dat kan knipperen of in ieder geval als je het niet goed afschermt EMC issues geven (radiostoring).

Als je nou even de specificaties van de Led printjes geeft dan kan ik kijken welke driver daar voor geschikt is en dan kun je nog kiezen of je wel of niet wilt kunnen dimmen.
Of je moet even duidelijk aangeven wat je nu gaat doen want nu ga ik zelf gokken wat je aan het doen bent.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Ik en electra.... Weerstand benodigd voor ledverlichting

Bericht door stef stuntpiloot »

Uiteraard 12v pwm dimmer, Ik heb wel een beetje opgelet wat jij en de andere behulpzame forumgenoten mij hierboven uitlegden ;-)

Wat betreft het tweede deel, hierbij de informatie:

COB ledpaneel (112 diode) 12V 10W
Voeding LPV-35-12
12V 5A max pwm led dimmer

https://www.ebay.nl/itm/12V-24V-1000LM- ... 2749.l2649
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ik en electra.... Weerstand benodigd voor ledverlichting

Bericht door Kjelt »

Ah ok duidelijk, dan gaat het goed :)
10W dat is eigenlijk niet zo heel veel, zo te zien zitten er koellichamen bij had je die er op zitten toen je de temperatuur te hoog vond?
Zonder koellichaam klopt het wel dat ze 50 graden worden.
Had je iets tussen het ledpaneeltje en het koellichaam gesmeerd (koelpasta ofzo?) voor een betere warmte overbrenging?
Je kunt ook een iets groter koellichaam nemen mocht je niet willen dimmen en de temperatuur lager houden.

Wat betreft die pwm dimmer, je wilt even checken of die stoort (radio ofzo) .
Als ie stoort dan zo kort mogelijk bij het paneel monteren en de uitgangsdraad een beetje afschermen (shield aan de ground).
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Ik en electra.... Weerstand benodigd voor ledverlichting

Bericht door stef stuntpiloot »

Goed idee, ik wou ze op de voet van de leds plaatsen, dus de lengte van de draad zal hooguit 3 a 4 cm zijn.

Ik heb er koelprofielen op zitten die met koelpasta er tussen er op geklemd zitten, maar de behuizing is van PLA dus die mag niet te heet worden. Ik kan de temperatuur wel even meten, ik zal ze zo even aan zetten en met IR thermometer testen.

Hier paar afbeeldingen van die leds "in actie" zonder dimmers
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie