Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Ik heb een Studer C2600-24 omvormer gekocht, die kan/mag tot 3 x Pnom, dus ca. 7kVA aan piekbelasting handelen, ik hoop dat zelfs mijn compressor daar mee aan de slag wil.
Ik denk inderdaad dat die accubak van ruim 300kg iets te veel van het goede is, daar ga je niet frequent mee sjouwen, maar wat dan?
Ik zit nu te denken aan 2 dikke 12V loodaccu's, 200+Ah, daar moet ik toch best wel mee uit de voeten kunnen denk ik en die zijn bovendien nog best wel simpel verplaatsbaar om ze elders op te laden.
Ja, die LiFePo4 dingen zijn echt wel heel mooi, maar passen niet in mijn budget.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door kawarider »

Toch eens goed over nadenken. Loodzuur kun je maar voor de helft gebruiken anders zijn ze binnen de kortste keren verrot. En je hebt tractie batt nodig ipv starters.

Lifepo4 kun je bijna compleet leegtrekken. Dus voor dezelfde capaciteit heb je twee keer meer Ah s nodig bij loodzuur. Prijs? Gewicht?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Ballegooijen »

Misschien weet ik nog een of 2 tractie batterijen Ben. Ik moet even navragen maar ik ben bezig op een boot om alle elektra en apparatuur te vervangen en daar zijn ook 2 accu's vervangen. Ik ga dat morgen even voor je navragen, als je tenminste belangstelling hebt.

EDIT> Er was ook nog een omvormer bij, maar ik weet niet welke capaciteit die heeft.
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 22 feb 2024 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door pep »

Zou lekker voor Lifepo4 gaan. Dat krijg je echt niet in de fik hoor, als je het een beetje netjes in elkaar steekt. Daar zijn veel voorbeelden van te vinden die je zo na kan bouwen. Scheelt factor 4 in het gewicht en je kan het echt mishandelen. Heb verschillende sets in gebruik waarvan de oudste al ruim 10 jaar nog als een nieuwe presteert in de heftruck. Onlangs 45kw set als huis accu in gebruik genomen. Enige is dat je het niet bij vorst kan laden. Dus isoleren of elektrische deken er bij op als je ze buiten hebt.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door spinningwheels »

Ben, Ik snap het niet helemaal.
Je schrijft er is geen stroom, een lampje kan nog net .
Is er nu wel of geen stroom ? lampje doet het niet zonder stroom lijkt mij.
Wel stroom is het dan 1 of 2 A per box afgezekerd?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Sven »

Als "Past niet in budget" als resultaat geeft dat je een systeem hebt dat je niet wil gebruiken dan heeft het allemaal geen zin gehad.

Ik heb een schuurtje met electriciteit en daar heb ik een wegklapbaar werkbankje in gemaakt.
Ik gebruik 'm niet.

Gereedschap er naar toe slepen, fietsen er uit zeulen, en dan in de kou daar werken, het gebeurd gewoon niet.

Nu zal voor jou de noodzaak in de schuur te klussen groter zijn dan voor mij, ik heb nog een andere werkplaats, maar dan nog, het moet leuk en fijn blijven.

Maar kan je daar geen zonnepanelen plaatsen of mag het niet? Met een beetje zonnepaneel en een beetje accu en een omvormer ben je al gauw een heel eind.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Ballegooijen schreef: 21 feb 2024 23:10 Misschien weet ik nog een of 2 tractie batterijen Ben. Ik moet even navragen maar ik ben bezig op een boot om alle elektra en apparatuur te vervangen en daar zijn ook 2 accu's vervangen. Ik ga dat morgen even voor je navragen, als je tenminste belangstelling hebt.

EDIT> Er was ook nog een omvormer bij, maar ik weet niet welke capaciteit die heeft.
Johan,

Daar heb ik denk ik wel interesse in, ligt natuurlijk aan de staat en de capaciteit, maar zeker interesse.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

spinningwheels schreef: 21 feb 2024 23:56 Ben, Ik snap het niet helemaal.
Je schrijft er is geen stroom, een lampje kan nog net .
Is er nu wel of geen stroom ? lampje doet het niet zonder stroom lijkt mij.
Wel stroom is het dan 1 of 2 A per box afgezekerd?
Er zit alleen een lampje, maar die stroom komt van het gemeenschappelijke verbruik, dus als ik daar flink van ga verbruiken krijg ik commentaat van mijn medebewoners, dat is mij al bij voorbaat verteld.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Sven schreef: 22 feb 2024 09:02 Als "Past niet in budget" als resultaat geeft dat je een systeem hebt dat je niet wil gebruiken dan heeft het allemaal geen zin gehad.

Ik heb een schuurtje met electriciteit en daar heb ik een wegklapbaar werkbankje in gemaakt.
Ik gebruik 'm niet.

Gereedschap er naar toe slepen, fietsen er uit zeulen, en dan in de kou daar werken, het gebeurd gewoon niet.

Nu zal voor jou de noodzaak in de schuur te klussen groter zijn dan voor mij, ik heb nog een andere werkplaats, maar dan nog, het moet leuk en fijn blijven.

Maar kan je daar geen zonnepanelen plaatsen of mag het niet? Met een beetje zonnepaneel en een beetje accu en een omvormer ben je al gauw een heel eind.
Sven, het gaat over een schuurtje in de kelder van een appartementencomplex, daar mag je bijna nergens gaten boren, zeker niet naar buiten dus zonnepanelen en meer van dat soort dingen kunnen of mogen niet.
Ik zou graag een kabel leggen van mijn appartement naar het schuurtje, dan zijn al mijn problemen opgelost, maar heel waarschijnlijk ga ik dat niet voor elkaar krijgen, ik heb nog geen enkel positief geluid gehoord, alleen maar bezwaren.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door André-R »

Wat een dilemma... ik zou inderdaad in 1e instantie aan werken met iets van een accu oid. op een karretje met een motortje erop of zo. En dan , na een paar maanden, hopen dat je medebewonders medelijden met je krijgen, en dat de VVE je toestemming geeft oom een kabel naar beneden aan te leggen. Als dat door een erkende installareur gebeurd kan je veel risico's toch afdekken ? Ik vroeg me af hoe medebewoners hun elektrische fietsen opladen ...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door André-R »

ps als je er nou voor zorgt dat die accu zó zwaar is dat je in de lift vast komt te zitten... miss komt de vve dan wel over de brug :)
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Ballegooijen »

Er zit alleen een lampje, maar die stroom komt van het gemeenschappelijke verbruik, dus als ik daar flink van ga verbruiken krijg ik commentaat van mijn medebewoners, dat is mij al bij voorbaat verteld
Daar zou je natuurlijk een meter tussen kunnen hangen zodat je het verbruik eerlijk kan betalen. Al is het alleen maar om de accu op te laden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je wel de fiets accu op mag laden, dan heb je opeens 5 fiets accu's. (altijd reserve accu's mee nemen op je tochten)
Maar misschien vinden (eisen) ze dat mensen hun accu's mee naar huis moeten nemen om op te laden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Ballegooijen »

De omvormer is de Omvormer = Xenteq PurePower zuivere sinus omvormer PPI 1500-212C 1500W en is nog nooit gebruikt.
Verder 1 accu 12v 180 Ah CCA EN 1050A 68034 SMF Deze is van 2017
en 1 accu Dynac 12v 105 Ah CCA DIN 450A EN 750A CALCIUM
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie