Voedingadvies

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Voedingadvies

Bericht door buitermark »

Wie kan me helpen ??

Ik ben gestart om de zoltar cnc machine te maken, en heb voor de drivers picstep clones (3A) besteld, de motoren moet ik binnenkort nog uitzoeken. (dit worden er 4, ivm 2 voor de x-as)
Ik zit nu echter met de uitdaging om de juiste voeding te kiezen.

En omdat ik absoluut niet thuis ben in de wereld van voedingen en power supplies, en ik er ook een beetje huiverig voor ben om op dit vlak zelf wat te hobby-en dacht ik aan de volgende oplossing:

Ik kan voordelig aan een geschakelde voeding (Meanwell SP-320-48) komen, deze maakt er 48 V bij max. 6.7 A van (af te regelen, tussen 41 en 56 Volt als ik de specificaties op http://www.meanwell.eu/search/sp-320/SP-320-spec.pdf goed heb begrepen)

Bij dezelfde man vandaag kan ik ook de PT4503 kopen, die wil ik er naast gaan zetten om ook 3.3V/4A, 5V/4A en 12V/1A in de controller box beschikbaar te hebben.

Maar mijn leverancier van de picstep kitjes (op basis van de LMD18245T) die ik voor mijn motoren wil gebruiken geeft aan dat een geschakelde voeding voor de motor power niet is aan te raden omdat je dan problemen kunt krijgen doordat er 2 choppers, namelijk de motor drivers en de voeding zelf tegen elkaar in gaan werken.

Ik begrijp niet helemaal wat daarmee bedoeld wordt, en omdat bij damencnc.com ook een vergelijkbare power supply leverbaar is, dacht ik dat het allemaal wel mee zou vallen, maar door zijn antwoord begin ik flink te twijfelen.

Wie geeft mij uitsluitsel hierover ?!

Mocht de picstep leverancier gelijk hebben volgens jullie, welk alternatief (liefst een compleet bouwkitje of zo) raden jullie dan aan.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Voedingadvies

Bericht door Leeuwinga »

Over het voeden van een stappenmotor CNC systeem gaan vele verhalen de ronde. Het toepassen van gestabiliseerde voedingen en of geschakelde voedingen is ten sterkste af te raden. Deze voedingen zullen trachten stroom-spanning te begrenzen. Dat moet niet, stappenmotors moeten fors zonder beperkingen stroom kunnen opnemen. De geschakelde voedingen hebben tevens het nadeel dat er hoge schakelfrequenties worden toegepast. Dit kan ongemak veroorzaken bij je stappenmotor drivers. Je moet zorgen voor een zgn. lineaire voeding, in principe Trafo->gelijkrichtyer->zware elktrolyten. Daarnaast moeten de drivers elk apart worden gevoed vanaf een sterpunt (+/0 spanning). Dus in geen geval de voedingspanning op de drivers doorkoppelen. Er bestaat een handig printje waarop je alleen een trafo moet aansluiten en waar direct 4 assen gevoed kuinnen worden, ieder gezekerd met zekeringsbreuk detektie, kijk op http://www.leeuwinga.nl
rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

Re: Voedingadvies

Bericht door rens_factory »

sorry dat ik hier op in haak.. maar:

"Dus in geen geval de voedingspanning op de drivers doorkoppelen."

wat bedoel je hier precies mee?
kan je niet 3 stappenmotor drivers parralel op je voeding aansluiten?
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Voedingadvies

Bericht door BriBis »

Natuurlijk kan je de drivers parallel over de voeding aansluiten..
Deze voeding moet gewoon sterk genoeg zijn (amperages leveren) om de motoren genoeg te kunnen leveren zodat deze niet begrensd worden door de voeding.

De enige die de stroom naar de motoren zou "mogen" begrenzen zijn de drivers zelf, de driver op zijn beurt begrensd eigenlijk alleen maar omdat de daadwerkelijke stuur-componenten maar een bepaalde maximale stroom aan kunnen..

Maar.... Let wel op dat de motoren niet te zwaar belast worden door de freestafel zelf, als deze te zwaar loopt (wrijving o.i.d.) voor de motoren, worden de motoren (onbegrensd) te zwaar belast en dan bestaat de kans dat de spoelen in de motoren verbranden (en weg is de relatief kostbare motor!!)
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Voedingadvies

Bericht door Erik »

BriBis schreef:Natuurlijk kan je de drivers parallel over de voeding aansluiten..
Volgens Leeuwinga alleen vanuit een "sterpunt". Ook ik ben nieuwsgierig naar de argumenten van Leeuwinga.

BriBis schreef: de driver op zijn beurt begrensd eigenlijk alleen maar omdat de daadwerkelijke stuur-componenten maar een bepaalde maximale stroom aan kunnen..
De driver begrenst omdat de motor maar een maximale stroom kan verdragen. Beetje raar als een driver geschikt is voor 10A om dan die 10A door een motortje te jagen die maar 1A kan verdragen.
BriBis schreef: Maar.... Let wel op dat de motoren niet te zwaar belast worden door de freestafel zelf, als deze te zwaar loopt (wrijving o.i.d.) voor de motoren, worden de motoren (onbegrensd) te zwaar belast en dan bestaat de kans dat de spoelen in de motoren verbranden (en weg is de relatief kostbare motor!!)
Dit is waar in geval van een servomotor met een niet al te slimme regeling. Of een normale motor zonder stroomregeling. In geval van een stappenmotor (waar het gros van de hobbyisten mee werkt) gaat dit verhaaltje niet op.
Gr.

Erik
Jan Plugge
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mar 2007 16:26
Locatie: Bergschenhoek

Re: Voedingadvies

Bericht door Jan Plugge »

rens_factory schreef:sorry dat ik hier op in haak.. maar:

"Dus in geen geval de voedingspanning op de drivers doorkoppelen."

wat bedoel je hier precies mee?
kan je niet 3 stappenmotor drivers parralel op je voeding aansluiten?
Ik begrijp uit het verhaal van Leeuwinga dat je de voedingsdraden NIET van driver naar driver moet doorlussen, maar dat je elke driver rechtstreeks met afzonderlijke draden moet verbinden met de voeding. Het gaat vaak om grote stromen. Als je zou doorlussen dan zou de stroom van alle drivers door één draad gaan (als alle drivers op een bepaald moment tegelijk in werking zijn), hetgeen gepaard kan gaan met te veel warmte-ontwikkeling in de draden. Het kan m.i. daarom geen kwaad niet te zuinig te zijn met de dikte van de voedingsdraden.

Jan
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Voedingadvies

Bericht door boutje »

Misschien handig om te weten voor de bouw van je elektrische installatie.

Maximale stromen die mogen lopen door bepaalde draad doorsnedes:

Draad doorsnede en de maximale stroom

0,75 - 9 Ampere
1 - 11 Ampere
1,5 - 15 Ampere
2,5 - 23 Ampere
4 - 29 Ampere
6 - 40 Ampere

Dit is de tabel die wij met het werk hanteren.
:|
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Voedingadvies

Bericht door BriBis »

Erik,
De driver begrenst omdat de motor maar een maximale stroom kan verdragen. Beetje raar als een driver geschikt is voor 10A om dan die 10A door een motortje te jagen die maar 1A kan verdragen.
Natuurlijk heb je gelijk, maar ik bedoel eigenlijk te zeggen dat de voeding zelf geen begrenzing moet hebben omdat het dan kan voorkomen dat de uiteindelijke motorstroom te laag wordt om een goede sturing te maken (m.b.t. de motoren).
Op de driver stel je de stroom normaal gesproken in op de optimaal (lees: maximaal) toelaatbare stroom voor de motor.
Plaats reactie