Voedingkje 40V

Moderator: Moderators

Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Voedingkje 40V

Bericht door Brunow »

Wel ik wil dit wel even weten hoe ik een goedkope voeding zou kunnen maken :) Iemand een idee?

Groetjes,
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Voedingkje 40V

Bericht door boutje »

Brunow schreef:Wel ik wil dit wel even weten hoe ik een goedkope voeding zou kunnen maken :) Iemand een idee?

Groetjes,
Pak een transformator van de juiste spanning.
Zet hier een gelijkrichter aan vast.
En vlak alles even af met een goede grootte condensator.

Meestal werkt dit voldoende genoeg. :roll:
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Voedingkje 40V

Bericht door Joost »

Zet er ook even een zekering tussen, en een kleinere elko parallel aan de grote.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Voedingkje 40V

Bericht door Erik »

Dit zijn wel hele makkelijke antwoorden.

Ten eerste heb je een geschikte trafo nodig met de juiste uitgangsspanning die past bij de gelijkspanning die je wilt maken. Ook de stroom die de trafo levert moet groot genoeg zijn. De uitgangsspanning van de trafo moet 1,4x kleiner zijn dan de gelijkspanning die je wilt maken. Dit rekensommetje komt niet op 1 Volt meer of minder. Stel je wilt 40V voedingsspanning voor je motoren dan neem je een trafo van 40/1,4 = 28V. Stel je wilt 3 motoren voeden van 1A per fase, dan moet de trafo dus 3A kunnen leveren.

Daarna ga je op zoek naar een bruggelijkrichter. Deze zet de wisselspanning van de trafo om in een gelijkspanning. De bruggelijkrichter heeft 4 aansluitingen, 2 voor de ingaande wisselspanning en 2 voor de uitgaande gelijkspanning. Bij de gelijkrichter moet je weer kiezen voor een type geschikt voor (volgens het voorbeeld) 40V en 3A. Omdat het niet veel kost meteen maar kiezen voor een type geschikt voor 100V en 10A.

Daarna is de elektrolytische condensator (elco) aan de beurt. Deze zorgt ervoor dat de gelijkspanning afgevlakt word. Let weer op de toelaatbare spanning. Kies een waarde van 2000 uF (microfarad) per Ampere. Volgens het voorbeeld kies je dan een type 6000uF/63V Let bij het aansluiten op de + en de - aansluiting.

Nu heb je een voeding geschikt om motoren te voeden, motoren zijn niet erg kritisch wat betreft de voedingsspanning. Wil je deze voeding ook voor andere doeleinden gebruiken dan komt er een hoop meer bij kijken. Dit is ook de reden dat je een voeding beter zelf kunt maken dan kant-en-klaar te kopen. In de kant-en-klare produkten (als ze al te koop zijn) zitten teveel onnodige onderdelen en zijn daarom onnodig duur. Maar nogmaals, voor (stappen)motoren volstaat dit;

Afbeelding

Gr.

Erik
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: Voedingkje 40V

Bericht door Brunow »

Hum ik heb een voedingkje gevonden die spanning kan leveren van 0 tot 40 V en een stroom van 3 tot 6 ampere maar als ik de driver bekijk staat er op dat deze maar een stroom kan hebben tot 2,5 ampere kan ik er dan een weerstandje tussen schakelen om de # ampere naar beneden te krijgen? Of juist niet?

20€ voor een voedingkje zou geen miskoop zijn :mrgreen:

ps: info klinkt goed maar op het inet staan wel enkele leuke oplossingkjes die wss minder werk vragen en goedkoper zijn :|
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Voedingkje 40V

Bericht door Erik »

Voltage van de voeding die je wil kopen is belangrijk, niet het Amperage. Google eens op de "wet van ohm"

Gr.

Erik
Mi-Hoen
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 feb 2007 18:24
Locatie: Zoetermeer

Re: Voedingkje 40V

Bericht door Mi-Hoen »

Erik schreef:
stel je wilt 40V voedingsspanning voor je motoren dan neem je een trafo van 40/1,4 = 28V. Stel je wilt 3 motoren voeden van 1A per fase, dan moet de trafo dus 3A kunnen leveren
geld dit ook als je een ringcore gebruikt in combinatie met dit kaartje?:http://www.damencnc.com/damencnc.php?di ... N&idComp=4

ik wil 2 motoren van 2.0Nm/1.5A per spoel en 1 motor van 1.7Nm/1.4A per spoel voeden @ 42V. bij elkaar 4.7A dus, de powersupply is max 5A, net genoeg of net niet genoeg? :P

groet,

Klaas.
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Voedingkje 40V

Bericht door Joost »

Yep, die factor 1.4 (wortel 2) geldt ook voor die module.
Het is eigenlijk precies wat hierboven staat, alleen dan wat uitgebreider met stroom en temperatur beveiliging.
Wanneer je hier 30 V AC op zet, zal er ongeveer 42V DC uitkomen.

Ik weet niet of die 5 ampere genoeg is. Dat hangt er van af hoe je je motoren aansluit. Spoelen in serie of parallel?
Kijk ook naar je transformator, kan die wel genoeg stroom leveren?

Ik heb een 31V AC 225VA trafo. Daar kan je bij 43,4V dus net 5A uit trekken, maar niet meer.
Mi-Hoen
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 feb 2007 18:24
Locatie: Zoetermeer

Re: Voedingkje 40V

Bericht door Mi-Hoen »

Ik wil de grootste ringcore van damencnc gaan gebruiken. 225VA 2 X 15V AC
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Voedingkje 40V

Bericht door Joost »

Die is ook 225VA en zal dus niet veel meer dan 5A kunnen leveren bij 42V. De door jou aangegeven 'voedingsmodule' is dus een mooie combinatie met deze transformator.

Je moet alleen even kijken of die 5A genoeg is voor jouw toepassing.

-> Hoeveel stroom ga je daadwerkelijk door je spoelen sturen?
-> Staan de spoelen parallel, of in serie?
-> Hoeveel stroom loopt er ook echt gemiddeld?
-> Ga je 3D frezen, of zijn alleen je XenY as in beweging óf je Z-as?

Ik heb er zelf helaas nog geen ervaring mee en zit eigenlijk met dezelfde onzekerheid. Ik ga er gewoon van uit dat 5A genoeg is voor mij en dan zien we vanzelf verder.

Wellicht dat iemand met praktijk ervaring hier wat meer over kan zeggen?
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Voedingkje 40V

Bericht door Erik »

Mi-Hoen schreef: ik wil 2 motoren van 2.0Nm/1.5A per spoel en 1 motor van 1.7Nm/1.4A per spoel
1,5A als totaalstroom klinkt als een beetje te weinig. Hoe ga je de motoren aansluiten? Geef anders een link naar de datasheet dan kunnen we verder kijken.
Joost schreef: Ik heb er zelf helaas nog geen ervaring mee en zit eigenlijk met dezelfde onzekerheid. Ik ga er gewoon van uit dat 5A genoeg is voor mij en dan zien we vanzelf verder.

Wellicht dat iemand met praktijk ervaring hier wat meer over kan zeggen?
Het benodigde Amperage uit je trafo is geheel afhankelijk van de gebruikte motoren en van de manier waarop je de motoren aansluit. Als je de exacte gegevens hiervan hebt kun je het toch makkelijk allemaal uitrekenen?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Voedingkje 40V

Bericht door Joost »

Erik schreef:Het benodigde Amperage uit je trafo is geheel afhankelijk van de gebruikte motoren en van de manier waarop je de motoren aansluit. Als je de exacte gegevens hiervan hebt kun je het toch makkelijk allemaal uitrekenen?
Klopt.

Maar soms gaat het in de praktijk toch net iets anders. Ik gaf aan dat wat ik schreef geen praktijk ervaring is.
Bij de aanschaf van dit soort dingen hoor je toch graag dat het door iemand anders al succesvol is toegepast.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Voedingkje 40V

Bericht door Erik »

De vraag van Mi-hoen is verplaatst naar Leveranciers en hun materialen > Stappen- en servomotoren
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Voedingkje 40V

Bericht door Joost »

Mijn voeding(en):

Afbeelding

Een gelijkrichtbrug die 15A en 1000V aan kan.
3 × 4700uF 80V parallel voor de stappenmotoren.
5V en 12V regelaars voor de logica en relais.


Afbeelding
Met een 31V AC 225VA trafo. DC wordt dan ongeveer 43V. En is ontworpen van een stroom van ca. 5A.

Door het 'grote' elko pakket, van bijna 15000uF, zie je de lichten in huis even inkakken op het moment dat je het zaakje met het lichtnet verbindt.. Misschien iets van een inschakel vertraging inbouwen, misschien ook niet.

Ik heb de zekeringen nu vóór het elko pakket. Misschien is het slimmer om deze er achter te zetten.. Hangt er van af wat je wilt beveiligen ;)
Plaats reactie