Ringkerntrafo-voedingvraagje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mno
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 mei 2007 22:41

Ringkerntrafo-voedingvraagje

Bericht door mno »

Tot hoeveel microfarads kan je gebruiken zonder dat de stoppen er uitknallen, want volgens mij gaat er door de elco's in principe oneindig veel stroom lopen bij inschakelen.
En is het mogelijk om op een simpele manier een softstart toe te voegen?

Ook las ik ergens dat door de generator werking de stroom weer terug de transformator in kan lopen, moet ik hier ook rekening mee houden, het is maar een 24v voeding.


Ik dacht aan ca een 200 VA ringkern met 3*4700 uF

alvast bedankt
grtz.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ringkerntrafo-voedingvraagje

Bericht door Erik »

Inderdaad gaat er bij inschakelen theoretisch oneindig veel stroom lopen door de elco's. Deze hoge stroom loopt aan de secundaire kant van de trafo, aan de primaire kant is de stroom (bij een 24V trafo) een factor 10 kleiner. Dat de stoppen eruit knallen zal dus het probleem niet zijn. Je brugcel krijgt het zwaarder te verduren. De brugcel een paar maatjes groter kiezen dan de ontwerpstroom van de voeding. Gerekend word met 2000uF - 4000uF per A ontwerpstroom.

Een sofstart realiseer je met een vertraagd opkomend relais en een kleine (maar hoog vermogen) serieweerstand. Als de brugcel goed is gekozen zal je geen softstart nodig hebben bij 3x4700uF. Een vuistregel voor de brugcel moet ik je helaas schuldig blijven.
Gr.

Erik
mno
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 mei 2007 22:41

Re: Ringkerntrafo-voedingvraagje

Bericht door mno »

Oh okee bedankt, die brugcel dacht ik dat een 400v, 35A het wel kan doen.
Het gaat mij er alleen maar om dat het lichtnet niet een te grote opdonder krijgt.
Trouwens is dat niet slecht voor de elco's, dat ze in een keer volle stroom krijgen?
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ringkerntrafo-voedingvraagje

Bericht door Erik »

mno schreef:Oh okee bedankt, die brugcel dacht ik dat een 400v, 35A het wel kan doen.
35A lijkt me zeker goed. Ooit op de MTS de vuistregel geleerd om de brugcel te berekenen, maar ik ben 'm kwijt Afbeelding
mno schreef:Het gaat mij er alleen maar om dat het lichtnet niet een te grote opdonder krijgt.
Trouwens is dat niet slecht voor de elco's, dat ze in een keer volle stroom krijgen?
Er gaat een inschakelstroom lopen van maximaal 35A bij 24V. Omgerekend is dat 3,6A bij 230V. Een makkie dus voor de "stop" van 16A in de groepenkast. Slecht voor de elco's? Ze zijn ervoor gemaakt.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Ringkerntrafo-voedingvraagje

Bericht door audiomanics »

Om enorme inschakelpieken bij grote transformatoren en een hele batterij aan elko;s te beperken worden er aan de primaire kant van de trafo liefst NTC-weerstanden ingezet.. Naar gelieve kun je die na enige tijd kortsluiten met een ralais of een schakelaar (als je een draaischakelaar gebruikt kun je die zo configureren dat in stand 1 de NTC in serie met de trafo staan en als je na een seconde of twee doordraait naar stand 2 van de schakelaar wordt deze NTC kortgesloten.
Moet je schakelaar wel overnemen voor verbreken anders krijg je nog een piek....

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Ringkerntrafo-voedingvraagje

Bericht door Michel »

Ik heb zelf een audioversterker gemaakt met twee ringkerntansformatoren van 500VA elk (1000VA totaal) ,de capaciteit van de elko's bedraagt 40000 uF
Echt problemen met inschakelen van de voeding heb ik niet gehad,maar
de aan/uit schakelaar heb ik uiteindelijk overbrugd nu schakel ik de versterker in en uit door simpelweg het netsnoer in en uit het stopcontact te halen.
Ik moet nu eens in de twee jaar een nieuw stopcontact monteren,de contacten branden in,maar dit komt doordat de kinderen de stekker er niet snel genoeg in (kunnen,willen) duwen.

Als je je voeding nog moet bouwen dan zou ik zeker op oplossing van audiomanics toepassen.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Ringkerntrafo-voedingvraagje

Bericht door Niels »

De regel is 2200 uF per Ampere belasting als richtlijn.

Brugcel 1,5 x zo zwaar als je max stroom als minimum.

Inschakelpiek zal wel mee vallen want je trafo word kort hoogohmig door inductie en zal zich dan opbouwen.
Automaten kunnen soms snel reageren op de pieken en dat is helaas een nadeel.
Een optie is een spoel voor je voeding zetten of een haspel gebruiken als smoorspoel.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Ringkerntrafo-voedingvraagje

Bericht door audiomanics »

Niels schreef:De regel is 2200 uF per Ampere belasting als richtlijn.

Brugcel 1,5 x zo zwaar als je max stroom als minimum.

Inschakelpiek zal wel mee vallen want je trafo word kort hoogohmig door inductie en zal zich dan opbouwen.
Een optie is een spoel voor je voeding zetten of een haspel gebruiken als smoorspoel.
Oh.. dan is electronica behoorlijk veranderd in de loop der jaren.. heeeel vroeger werd 1000uF per Ampere aangehouden... maar 2200 is natuurlijk beter..

Een trafo op wisselspanning aansluiten zal zich in eerste instantie als kortsluiting gedragen...
Als alles lekker fors gedimensioneerd is zullen de stromen naar de elco's practisch oneindig zijn, Zeker als de Elko's van hele goede kwaliteit zijn (Lage ESR heet dat dacht ik)
Een spoel opnemen in de primaire is het laatste wat ik zou doen... Na de gelijkrichter kun je daar ook prima mee afvlakken maar die truuk zie je eigenlijk alleen maar in de hoogspanning van buizenversterkers enzo..
Een klein spoeltje in de vorm van ontstoring voor hoogfrequent kan nog..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
mno
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 mei 2007 22:41

Re: Ringkerntrafo-voedingvraagje

Bericht door mno »

De voeding is nu werkend, het moet alleen nog in een behuizing.

Maar als ik de behuizing aard, dan staat de ' min' van de voeding in verbinding met de aarde (van de verhuizing). Is dat ook de bedoeling?
Dat dus de min van de voeding in verbinding staat met de behuizing (aarde)?

En ik wil er ook nog een 5 volt lijntje bij maken mbv een 7805, nu zag ik dit schema:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30
Die transformator en gelijkrichter zitten dus al in de voeding, en de condensator voor de 7805 ook al dus, dan hoef ik alleen maar die 7805 te gebruiken met een klein condensatortje er achter?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Ringkerntrafo-voedingvraagje

Bericht door audiomanics »

Ja zo simpel is het... Eventueel kun je nog een diode over de 7805 zetten, met de anode aan de uitgang en de kathode aan de ingang van de 7805..
Als je niet te veel stroom vraagt kan je met een betrekkelijk klein koellichaam koelen... Houdt rekening met een warmte ontwikkeling van (Uin-5V)*Iuit...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
mno
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 mei 2007 22:41

Re: Ringkerntrafo-voedingvraagje

Bericht door mno »

en kan ik de min van de voeding aan de aarde hangen?

en waarom eventueel een diode tussen de ingang en uitgang van de 7805, ik had het ergens gelezen, maar weer vergeten

groeten mno
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ringkerntrafo-voedingvraagje

Bericht door Erik »

mno schreef:en kan ik de min van de voeding aan de aarde hangen?
Waarom zou je?
Gr.

Erik
mno
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 mei 2007 22:41

Re: Ringkerntrafo-voedingvraagje

Bericht door mno »

Omdat mijn stappenmotor drivers dezelfde ground gebruiken voor zowel de parallelle poort, de motorspanning als de 5volt spanning. De groundpin van de parallelle poort is volgens mij sowieso al geaard, dus staat de min van de voedingsspanning daar ook mee in verbinding.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ringkerntrafo-voedingvraagje

Bericht door Erik »

In principe is het geen probleem.
Gr.

Erik
Plaats reactie