gelijkrichter verbrand

Moderator: Moderators

Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: gelijkrichter verbrand

Bericht door Leeuwinga »

Een geschakelde voeding het woord zegt het al werkt met een puls gestuurd syteem, via een hoogfrequent stukje elektronika wordt de prim. 220V spanning omgezet naar een lage spannning(en). Voordeel hiervan is dat dit soort voedingen een hoog rendement hebben. Als nadeel voor stappenmotor voeding loopt je het gevaar dat de inwendige freqenties van de voeding de stap en direction signalen kunnen beinvloeden, zoals niet correct werken of wellicht stappen overslaan e.d. Vaak zie je ook dat dit soort voedingen allerlei begrenzingen hebben in spanning en stroom en dat moet niet bij het voeden van stappenmotoren. Deze moeten onbeperkt energie kunnen op slurpen. Een linaire voeding heeft dit niet en het kan werkelijk niet simpeler, gewoon een trafo, gelijkrichter en een elko (ca 20.000uF/p amp). Je kunt ook mijn printje gebruiken, alleen een trafo aansluiten en klaar, 4 gezekerde uitgangen voor een 4 assige machine, Cees

490
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Tieske
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 nov 2007 12:13
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: gelijkrichter verbrand

Bericht door Tieske »

Ik blijf het een raar verhaal vinden. Vooral de begrenzingen in spanning en stroom. Als je een voeding gebruikt van 40 Volt dan kun je daar geen 50 V vanaf halen. Maar dat is bij een lineaire voeding net zo. En als je een schakelende voeding koopt die 50 volt levert bij 5 ampere dan kun je die spanning en stroom ook gebruiken. Daar is verder niks begrenst.

tieske
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: gelijkrichter verbrand

Bericht door Erik »

Leeuwinga schreef:en een elko (ca 20.000uF/p amp)
Moet zijn 2000 uF/A
Gr.

Erik
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: gelijkrichter verbrand

Bericht door Leeuwinga »

Helemaal met eens! sorry in het vuur van........
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: gelijkrichter verbrand

Bericht door erikkate »

Tieske schreef:Ik blijf het een raar verhaal vinden. Vooral de begrenzingen in spanning en stroom. Als je een voeding gebruikt van 40 Volt dan kun je daar geen 50 V vanaf halen. Maar dat is bij een lineaire voeding net zo. En als je een schakelende voeding koopt die 50 volt levert bij 5 ampere dan kun je die spanning en stroom ook gebruiken. Daar is verder niks begrenst.

tieske
Ben ik niet helemaal met je eens. Een schakelende voeding regelt zijn duty-cycle bij afhankelijk van zijn belasting. De belasting (de stappenmotors) van een cnc machine varieert nogal, motors staan stil, motors accelereren of staan voluit te draaien. Hierdoor is de schakelende voeding continu zijn dutycycle aan het bijregelen wat als gevolg kan hebben dat de motors heel onregelmatig gaan lopen.
So many projects, so little time.
Plaats reactie