Voeding bouwen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Voeding bouwen

Bericht door Arian »

Ik wil zelf een voeding bouwen met deze print http://www.leeuwinga.nl/pdf2dfiles/manual2dpsu1.pdf
Ik ge de drive geco G203v gebruiken.Trekt Max 7A
Met 6.n Nm moters
Hoe zwaar moet de ringkerntrafo zij.

Arian
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Voeding bouwen

Bericht door Erik »

De spanning kun je best zo hoog kiezen als je electronica aan kan. Deel die (gelijk)spanning door 1,4 en je weet het voltage van je (wisselspannings)trafo.

De trafostroom zo hoog kiezen als 3 motoren gelijktijdig trekken. Ga dus uit van 3x maximale motorstroom en houd rekening met de manier van aansluiten van je motoren. Meeste motoren kun je op verschillende manieren aansluiten, elke aansluitwijze heeft consequenties voor de motorstroom. Hoe hoger, hoe beter.
Gr.

Erik
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Voeding bouwen

Bericht door Arian »

Erik.

Dus mijn driver 7a en ik heb er 3,dus ik heb 21 amp nodig.
Dit bedoel je ?.

Arian
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Voeding bouwen

Bericht door skillalot »

DIt wordt er bedoeld ja.

Je kan ook 3 losse voedingen van 7 ampere bouwen. Dat is denk ik wat makkelijker met kabeldiktes en trafo's.
Maar euhh, 21 ampere bij 80V Dc word een flinke trafo denk ik.



Gr Sascha
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Voeding bouwen

Bericht door Erik »

Nee, dat bedoel ik niet.

Je driver kan 7A leveren, maar moet hij dat ook? Zoals gezegd, zoek eerst eens uit wat je motoren aan stroom trekken en bekijk aan de hand van de motorstroom de stroom die de trafo moet leveren. Als je op safe wil gaan kies je een trafostroom 21A, wil je economisch dan kies je voor de trafostroom 3x motorstroom. In beide gevallen word het een hele flinke trafo. De suggestie van Skillalot om te werken met 3 trafo´s is een goede tip.
Gr.

Erik
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Voeding bouwen

Bericht door Floppy »

Vergeet ook niet dat je trafo ca 1.5 x meer stroom moet kunnen leveren dan dat je aan gelijkstroom eruit haalt.
Dus als je 7A gelijkstroom wilt hebben moet je trafo 10A wisselstroom zijn.
Dit komt door het gelijkrichten en afvlakken, daardoor lopen er hoge piekstromen.
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Voeding bouwen

Bericht door Arian »

Als ik het goed begrijp heb ik een voeding nodig van 21 amp ik ga moters gebruiken 2 van min 6.4 Nm en 1 van 9Nm als ik hem kan vinden(http://www.stappenmotor.nl/Datasheets/S ... 0Serie.pdf
Ik weet niet hoe veel een stappenmoter trekt aan amp.
Ik weet alleen dat de geco G203v max 7 amp kunnen lever.(http://www.geckodrive.com/photos/G203V_ ... minary.pdf
En wat ik mijn ook afvraag as ik 2 assen aan stuur tergelijken of ze wel 2 x 7 amp treken,
Ik heb nu een voeding 40 vold 7Amp en mijn drive kunnen 3.5 amp trekken(STO 30) ik heb 3 moter van 2 nm er op staan,en dat gaat goed..

Arian
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Voeding bouwen

Bericht door Floppy »

Zelfs als je stappenmotor stil staat gebruikt hij stroom.
Afhankelijk of je drive een standby stand heeft wordt die in rust wel gereduceerd.
Maar langzaam of hard maakt niet uit. Alleen als je heel snel draait zou de voeding het niet meer bij kunnen houden.
Volgens de specs trekken die 6Nm motoren 3.1 A dan is het dus niet van belang dat je drives 7 A kunnen leveren.
Die moet je zo instellen dat ze die 3.1 A leveren anders gaan je motoren erg heet worden.
Die voeding van Leeuwinga vond ik er maar een beetje iel uitzien, als ik die gelijkrichter zie zou ik daar geen 6A uit durven te trekken.
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Voeding bouwen

Bericht door Arian »

Zoo had ik het nog niet gezien.bedankt.
Maar dat is ook niet veel wat de 6 Nm trekt (http://www.stappenmotor.nl/Datasheets/m ... 50-5.6.htm
Ik heb op mijn draaibank een 6.Nm moter zitten met een drive van max 5.6 amp.(z as)
Die heb ik van de week even in de gaaten gehouden maar de wert naar een uur louw.
Voor mijn x as heb ik een 1.7 Nm zitten en daar heb ik wel de drive trug gezet die wert wel warm met 5.6 .

Arian
Laatst gewijzigd door Arian op 11 apr 2008 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Voeding bouwen

Bericht door skillalot »

Je moet het denk ik ook anders zien, het is niet wat een stappenmotor voor stroom trekt, het gaat erom wat voor stroom er maximaal door de spoel van de motor mag gaan.

Een gewone motor sluit je aan op het net, en die trekt stroom, en dat is meer naarmate de belasting groter wordt.

Bij een stappenmotor regel je het vermogen (Nm) door de stroom te vergroten of te verkleinen, net andersom dus. En die stappenmotor trekt dan geen stroom, maar die geef je een bepaalde stroom, waar die het maar mee moet doen. Hoe meer stroom hoe sterker je motor is, maar des te warmer die ook wordt. Je drivers stel je in op een bepaalde stroom die je motorspoel maximaal mag hebben, en je driver houdt die stroom constant.

Ook staat er bij de gegevens van je stappenmotor een voltage, maar daar moet je niet naar kijken. Hoe hoger het voltage, hoe sterker je motor ook weer is. Het maximale voltage wat je door je motor kan sturen (tot een bepaalde grens natuurlijk) wordt bepaald door je driver. Als je driver maximaal 36V aankan, dan probeer je je voeding een voltage te laten leveren dat daar zo dicht mogelijk bij zit, maar niet eroverheen gaat.

Groeten Sascha
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Voeding bouwen

Bericht door Erik »

Floppy schreef:Volgens de specs trekken die 6Nm motoren 3.1 A
Dat is de opgegeven stroom per spoel, maar dan haal je niet het maximale koppel uit de motor. Beter de motoren bipolair parallel aansluiten en met 6,2A stroom gaan rekenen.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1015
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Voeding bouwen

Bericht door Markus »

Volgens mij gaat het bij het kiezen van de trafo niet zozeer om de totale maximale stroom maar om het totaal verbruikte vermogen van motoren plus driverkaarten.

De stroom en de spanning staan er niet continue op (chopper schakeling), de gemiddelde continue driver ingangs stroom zal dus afhangen van het verbruikte vermogen

Ik denk dat je bij een 80 volts Trafo veeeeeeeeel minder stroom van je trafo gaat trekken dan 3x 6.2 Ampere

Als je namelijk zo rekent dan zou je die 80 volts trafo van tegen de 1500 VA nodig hebben en dat is redelijk belachelijk (500 per motor !!) En hebben de motoren niet 2 spoelen en staan die in somige stapposities niet allebij aan ? (dus 3000 VA ?)

Volgens mij moet je de stappenmotoren verbruik als maat nemen, dus uitrekenen wat voor vermogen (dus niet alleen de fase stroom) ze per stuk gebruiken en dan het verlies aan vermogen door de driver erbij op tellen.

Dat totale vermogen (driver plus motor) dan delen door de belaste DC spanning van je trafo en dan heb je een idee van de stroom die de trafo moet gaan leveren.

Dit document laat zien hoe je het precies kan uitrekenen

http://www.solarbotics.net/library/pdflib/pdf/drive.pdf

Maar goed je kunt ook veel rekenwerk besparen, gewoon een driver aansluiten op een labvoeding (met elko erachter) met de stappen motor eraan vast en gewoon kijken wat een driver plus motor aan stroom trekt bij de gewenste DC spanning

Ik heb het op die manier wel eens gemeten bij een 3 x1.4 Ampere drivers plus motoren combinatie, als ik het mij goed heriner trok het geheel iets van 2 Ampere totaal (3 drivers plus 3 motoren) en dus niet 4.2 Ampere (=3x 1.4)

Ik kan het mis hebben maar volgens mij heb je een veel kleinere Trafo nodig

Greezt,

Markus
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Voeding bouwen

Bericht door Arian »

Heeren almaal bedankt voor de info..
Komt nog wel een hoop bij kijken,voor een voeding.
Ik denk dat in voor een trafo ga van ongeveer 12 a 13 amp en 40 wissel.(uit 56 v gelijk)
dan ga ik over al tussen in zitten.
hoop dat het goed gaat.

Arian
Plaats reactie