Chinees 5 as breakoutboard + Mach 3

Moderator: Moderators

Plaats reactie
woutervanbuul
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2015 14:38

Chinees 5 as breakoutboard + Mach 3

Bericht door woutervanbuul »

Beste mensen,

ik ben nieuw hier op het forum en in deze hobby. Ik ben samen met mijn vader begonnen om een freesbank te converteren naar CNC frees. Omdat we hierin nog geen ervaring hebben heb ik uiteindelijk wat goedkope (ebay) componenten gekocht om te pogen om een as draaiend te krijgen. 3 Nema 23 motoren zijn hiervoor via Marktplaats aangeschaft en het volgende onderdelen (breakoutboard en stepper drivers) gebruik ik:

- http://www.ebay.com/itm/5-axis-CNC-Brea ... 4aded14297 (Typenummer onbekend???)
- http://www.ebay.com/itm/CNC-Single-Axis ... 43d6ba944f (HY-DIV268N-5A)

Deze wil ik graag aansturen met Mach3 en heb daarvoor een oude Pentium 3 computer met Windows XP ofwel een hedendaagse laptop met een USB naar parallelle poort converter.

Nu heb ik alles aangesloten maar krijg ik de boel nog niet aan 't draaien, hierdoor heb ik dus nog grote vraagtekens bij onder andere mijn bedrading:

Beginnende bij de stepper driver:
  • DC+ --> aangesloten op 24 Volt voeding
  • DC- --> aangesloten op 24 Volt voeding
  • B- --> aangesloten stepper volgens: http://www.osmtec.com/images/4-and-6-wire.png
  • B+ --> zie bovenstaand
  • A- --> zie bovenstaand
  • A+ --> zie bovenstaand
  • Enable + --> niet aangesloten
  • Enable - --> niet aangesloten
  • Pul+ --> aan pin 2 van breakout board
  • Pul- --> niet aangesloten
  • Dir+ --> aan pin 3 van breakout board
  • Dir- --> niet aangelsoten
Verder heb ik het breakoutboard als volgend aangesloten:
  • pin 2 --> Pul+
  • pin 3 --> Dir+
  • 24V voeding op de betreffende pinnen
  • verbinding via USB met de computer (als voeding)
  • parallelle poort verbinding met de computer.
Als laatste de software en de resultaten:
In Mach 3 heb ik de unit veranderd naar mm's, de noodstop 'uit gezet' evengoed heb ik de y en z-as 'uit' gezet. En de pinnen 2 en 3 aan de Dir en Pul toegewezen. Wanneer ik nu 'Jog' dan wel een standaard G-code file inlaad gebeurt er niets. Wat ik merk is dat wanneer ik stroom op de stepper drives zet de motor 'geblokkeerd' wordt en van volledige 'stall torque' voorzien wordt.

Heeft iemand van jullie misschien enig idee waar het aan kan liggen? / hoe ik het juist aan moet sluiten of adviezen met betrekking tot de hardware? (ik heb op sommige fora al gezien dat over het algemeen de stepper divers niet als heel goed worden beoordeeld, maar als hobbyist hoeft het niet allemaal per se heel snel te gaan draaien straks).

Bij voorbaat dank voor jullie hulp,

Met vriendelijke groet,

Wouter
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Chinees 5 as breakoutboard + Mach 3

Bericht door Leeuwinga »

ER loopt geen stroom door de step en Direction ingang kanalen van de driver
Zie schema, er zit in de ingang een opto coupler, er moet dus stroom lopen door de diode
De controllercard kan gebruikt worden als Common Anode en ook Common Cathode
woutervanbuul
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2015 14:38

Re: Chinees 5 as breakoutboard + Mach 3

Bericht door woutervanbuul »

Beste Leeuwinga,

dank voor de snelle reactie, wat bedoelt u met de common anode en common cathode? en welk schema?
Ik vond al raar dat er een diode stond tussen de + en - signalen.

Even samenvattend voor mijn begrip: Ik neem aan dat dat op de pulse pinnen van het breakoutboard danwel een hoog / laag signaal gegeven wordt en wanneer er gestapt moet worden ook zal pwm'en?

Nu zijn dit dus slecht 'signalen' van de breakout board, maar dit wil nog niet zeggen dat er stroom gaat lopen, is het zo dat het breakoutboard en de stepper driver samen niet geschikt zijn? Of hoe moet ik het dan wel correct aansluiten?

bij voorbaat dank,

Wouter
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Chinees 5 as breakoutboard + Mach 3

Bericht door Leeuwinga »

Maw. er moet nog een verbinding komen van controllerkaart naar de drivers
Naar keuze een GND (van de 5V) of +5V.
E.a. afhankelijk hoe U de driver aansluit.
Kijk naar de diode aanduiding op de driver
En stroom lopen..... moet je denken aan enkele mA !
woutervanbuul
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2015 14:38

Re: Chinees 5 as breakoutboard + Mach 3

Bericht door woutervanbuul »

Wanneer ik de Dir- en de Pul - aan de ground van de interface kaart zou hangen, bedoelt u dat? Dan zal ik dat eens proberen!

Nogmaals dank voor de snelle reactie en de geboden hulp!
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Chinees 5 as breakoutboard + Mach 3

Bericht door mjeuring »

Via een USB - parallel converter gaat het niet werken. BOB moet rechtstreeks op een parallelle poort van je PC.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Chinees 5 as breakoutboard + Mach 3

Bericht door assink »

Heb hier anders nog een USB bob over. Mag je wel overnemen van me. Leafboy akz250 is het volgensmij.
Heb het zelf nog niet gebruikt, heb een EdingCNC controller liggen. Alleen de rest van de machine moet nog :lol:
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Chinees 5 as breakoutboard + Mach 3

Bericht door Rob65 »

Zo te lezen heb je de motoren goed aangesloten.

Met PUL- en DIR- aan de ground zou het moeten werken.
Zo niet, dan kan je eens proberen om de PUL+ draad van het breakout bord te halen er ermee aan de 5V te tikken. Met een beetje mazzel hoor je wat gekraak als je de PUL+ voorzichtig aan de 5V raakt. Dat voorzichtige zorgt ervoor dat je eigenlijk vaak wel/geen contact maakt en zo meerdere pulsen geeft.

Je mag de signalen trouwens ook andersom aansluiten. Dus PUL- aan de uitgang van het bord en PUL+ aan de 5V. Hetzelfde geldt voor de DIR en EN signalen.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Chinees 5 as breakoutboard + Mach 3

Bericht door tuurbo »

Een zeer gedetailleerde beschrijving met tekeningen hoe vaan te sluiten,vind je hier:
http://www.hobbycncaustralia.com.au/Ins ... IV268N.htm

BoB is niet exact hetzelfde,drivers volgens mij wel
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Chinees 5 as breakoutboard + Mach 3

Bericht door hex173 »

ik heb een iets ander bordje, maar de meeste moet je zo aansluiten.
Alle plusen (+) aan de voeding, de min (-) pulse (stap) en dir(ection)= richting aan een output poort ( P ) van het bordje.
Zoals op het tekeningetje te zien is, wordt door het bordje de "IN" , zit aan de poort P, naar de min geschakeld.
Hierdoor wordt aansluiting (linksboven - hier zit de pulse/dir op) door de transistor naar de min geschakeld, en gaat er een stroompje lopen, onderste aansluiting links, zit al aan de min.
10619
waar "in" staat, is poort uit van het bordje ( er zijn 11 output poorten en 5 input poorten)
10618
Op foto is te zien dat alle pulse en dir plussen aan de + 5 Volt liggen de enable is niet aangesloten.
alles wat ik maak, kan beter.
woutervanbuul
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2015 14:38

Re: Chinees 5 as breakoutboard + Mach 3

Bericht door woutervanbuul »

Bedankt iedereen voor de reacties!
Ik heb vandaag een oude computer gekregen van iemand op zolder, waarop een 'oldschool' printerpoort aansluiting aanwezig is, deze moet wel nog opnieuw geinstalleerd worden waarna ik het opnieuw ga proberen. Morgen daar verder mee + de voeding zoals beschreven aanpassen.

Ik zal laten weten of het gelukt is, nogmaals dank voor de geboden hulp!
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Chinees 5 as breakoutboard + Mach 3

Bericht door tuurbo »

Succes! een oude gratis PC met printerpoort een een breakoutbordje van 10 euro
blijft volgens mij de goedkoopste goede manier!
woutervanbuul
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2015 14:38

Re: Chinees 5 as breakoutboard + Mach 3

Bericht door woutervanbuul »

Hallo Iedereen,

ik wil even laten weten dat het zojuist gelukt is om een stepper te laten draaien met behulp van mach 3. Ik heb nu de pul- en dir- signalen allemaal aan de 5V gehangen van een externe voeding. Verder was ik nog vergeten om de 'port' op 1 te zetten (neem aan dat dit een verwijzing naar de printerpoort is).

Wat ik wel merk is dat de motor continu 'vast' staat (holding torque) en dat het joggen nog niet altijd 'soepel' gevolgd wordt ondanks dat er nog geen belasting op staat. Ik denk dat het aan de instellingen op de stepper driver ligt, maar hierover lees ik over het algemeen al niet zo'n goede reacties met betrekking tot de accuraatheid van de tabel met stroom instellingen, dus dit is nog iets om verder uit te zoeken.

Allen dank voor de geboden hulp,

mvg Wouter
Plaats reactie