CNC4PC C10S + NPN proximity sensor

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Justin78
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2015 12:46
Contacteer:

CNC4PC C10S + NPN proximity sensor

Bericht door Justin78 »

Beste,

Ik heb een CNC4PC C10S breakout board en ik probeer daarop een drietal NPN sensoren aan te sluiten (normally closed).
De sensoren zijn afkomstig van ImpulseCNC (inductive switch shielded 12NOC2A-S NPN).

Het BOB wordt gevoed door 5 volt en de sensoren door 24 volt.
Nu heb ik twee schema’s, namelijk één afkomstig van ImpusleCNC en één uit de handleiding van het BOB.
Het schema uit de handleiding geeft aan dat er een +/- 25 Kohm weerstand gebruikt moet worden terwijl het plaatje van ImpulseCNC dit niet heeft. Het schema van ImpulseCNC is dan ook eigenlijk voor USBCNC bedoeld (maar meer heb ik niet).

Ik heb beide situaties uitgetekend:

Variant 1 = Volgens het schema van ImpulseCNC
10853

Variant 2 = Volgens de handleiding van CNC4PC
10854

De hamvraag is natuurlijk: Welke is correct, maar misschien nog belangrijker, interpreteer ik de beide schema's wel juist (met name die uit de handleiding, variant 2).
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC4PC C10S + NPN proximity sensor

Bericht door audiomanics »

Beide schema's zijn identiek, op de Pull-up-weerstand na dan.
Meestal reageert het circuit al zonder die pull-up omdat er toch al een inzit..
Mocht het niet werken, dan kun je alsnog een pull-up weerstandje van ~25k (deze waarde is volgens de e-reeks trouwens 27k) tussen de +V en die ingang plaatsen..
Zelfs als zou er een pull-up weerstandje in het circuit zitten, dan is dat extra weerstandje geen probleem.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Justin78
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2015 12:46
Contacteer:

Re: CNC4PC C10S + NPN proximity sensor

Bericht door Justin78 »

Ok, bedankt voor je reactie.
Eens kijken of ik het dan nu volledig begrijp.

Stel dat de sensor zich in een normale toestand begeeft, m.a.w. er wordt niets gedetecteerd.
In het geval van plaatje 1 (ImpulseCNC) zal de spanning op de gele draad ongeveer 24V zijn (en dus ook bij poortje 12).
Ik zeg ongeveer omdat we dit niet met 100% zekerheid kunnen zeggen. Er zou bijvoorbeeld onderweg iets "weggelekt" kunnen zijn.

In het geval van plaatje 2 (de handleiding) kunnen we wel stellen dat de spanning op de gele draad 24V is.
De 25 Kohm weerstand zorgt er namelijk voor dat dit altijd wordt opgetrokken naar 24V (of is deze redenatie onjuist).

Vervolgens detecteert de sensor metaal (of er is bijvoorbeeld een kabelbreuk) en de spanning in de gele draad valt weg.
In het geval van plaatje 1 zal de spanning bij poortje 12 naar 0V worden getrokken vanwege de pulldown weerstand in het BOB.
Maar hoe zit dat dan bij plaatje 2. Daar hebben toch nog steeds een spanning bij poortje 12?

Daarnaast heb ik nog een vervolgvraag, namelijk mag er uberhaupt wel 24V op de input van het BOB staan?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC4PC C10S + NPN proximity sensor

Bericht door audiomanics »

Meestal worden ingangen naar de nul toe geschakeld dus dat er een pulldown op het moederbord zit betwijfel ik.. Maar er kunnen altijd vreemde creaties tussen zitten.. Als er een weerstand zit verwacht ik alleen een Pull-UP.
Maar doe me verbazen, zou ik zeggen..
Die proxy's staan meestal opgegeven 6-36V en ze werken al prima vanaf 5V, is mijn ervaring. Dus je kan de spanning zo kiezen als je wil..
Overigens zal je voor de eigenschappen van dat bordje gewoon even moeten kijken in de spec-sheet of datasheet van dat bordje.. (er zijn er enige honderden, die ik allemaal niet ken / wil kennen)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Justin78
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2015 12:46
Contacteer:

Re: CNC4PC C10S + NPN proximity sensor

Bericht door Justin78 »

Ok, ik kan het misschien verkeerd hebben, maar een pull-down schakelt toch juist naar nul wanneer in deze situatie de sensor geactiveerd wordt.
De spanning op de gele draad valt dan weg waarna de weerstand op het BOB deze naar 0V trekt.

Of dat vreemd of ongewoon is, weet ik niet. Ik heb alleen maar ervaring met dit BOB.
De handleiding van het BOB geeft aan:
10856

De sensoren werken overigens van 10V tot 30V, dus 5V lijkt mij iets aan de lage kant.

Maar goed, ik zal eens een test setup maken en e.a. doormeten.
Wat betreft het input range van het BOB geeft de handleiding aan:
DIGITAL INPUT SPECIFICATIONS:
- On-state voltage range 2 to 5V DC
- Maximum off-state voltage 0.8V
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: CNC4PC C10S + NPN proximity sensor

Bericht door mjeuring »

Zowel een onbekrachtigde NPN als een PNP (NO) hebben geen output. De uitgang hangt nergens aan. Maar omdat je met halfgeleiders werkt heb je altijd een lekstroom, welke soms groot genoeg is om een digitale ingang te schakelen. Daarom gebtuik je bij een PNP een pull-down en bij NPN een pull-up weerstand. (Vaak zit deze intern al in het systeem verwerkt).
Wordt de PNP bekrachtigd, dan gaat hij in geleiding en zal de voeding doorlaten op z'n uitgang. Als de pull-down goed gekozen is zal de ingang hoog worden omdat de inwendige weerstand van de PNP kleiner is dan die van de pull-down.
Het omgekeerde geld voor de NPN, deze zal de ingang naar de nul trekken.
Derhalve snap ik jouw schema niet. De combinatie NPN met interne pull-down en externe pull-up is niet logisch.
Volgens mij moet je schema 2 gebruiken en de interne pull-down uitschakelen, of PNP sensoren gaan gebruiken. In het laatste geval mag je de maximum ingangsspanning van je ingang niet overschrijden.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: CNC4PC C10S + NPN proximity sensor

Bericht door Floppy »

Het enige wat ik kan bedenken is dat met een pull-up van 25k naar 24 volt en een puldown van 4k7 er nooit meer dan 4 volt op de ingang komt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC4PC C10S + NPN proximity sensor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus de interne pullup gebruiken, en de prox trekt die 5v dan naar nul wanneer die aktief/niet aktief is.
Een externe pull-up naar 24v lijkt me dodelijk voor je BOB.

https://sensortech.wordpress.com/2011/0 ... pn-vs-pnp/
Waarom tekend niet iedereen gewoon dat schakeltransistortje in het schema, maakt de boel toch een stuk simpeler te begrijpen.
Afbeelding
Bij de NPN zit het schakelgedeelte in de 0v leiding, de voeding van de load mag los staan van de voeding van de sensor.
Dus de sensor op 12-24v en de load op 5v werkt dan gewoon.
Bij PNP komt komt er voedingsspanning ( van de sensor) op de schakeluitgang, in jouw geval niet leuk voor de BOB, gelukkig heb je NPN.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie