disconect beveiliging stepper motor

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tenij000
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2017 15:13

disconect beveiliging stepper motor

Bericht door tenij000 »

iemand een idee hoe ik dat moet aan sluiten

disconect beveiliging stepper motor met 4 draden

nu is me al paar keer gebeurd dat er een draad los ( draad breuk ) kwam en stepper driver meteen dood was :(
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: disconect beveiliging stepper motor

Bericht door FSSF »

Ik heb geen idee maar is het misschien ook niet makkelijker om er gewoon voor te zorgen dat er geen draden los kunnen raken? ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: disconect beveiliging stepper motor

Bericht door audiomanics »

En gewoon goede kabels gebruiken, die speciaal voor kabelrupsen zijn gemaakt.. (Igus Chainflex oa.)
Als je dan een kabelbreuk krijgt heb je er waarschijnlijk met een beitel op staan meppen..
Ik vermoed dat de drivers overlijden door de EMK die de motor opwekt, als de stroom ineens onderbroken wordt.. Dergelijke piekspanningen zou je met een "Transzorb" (een soort Zenerdiode die bij een overschrijding van de spanning de zaak ineens kortsluiten) kunnen opvangen.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: disconect beveiliging stepper motor

Bericht door keesfrees »

tenij000 schreef:dat er een draad los ( draad breuk ) kwam en stepper driver meteen dood was :(
Ik heb geruime tijd een draadbreuk gehad in mijn machine (het duurde dus even voor ik er achter was wat er aan de hand was) maar ik heb nooit een driver defect gehad daar door.

Zie ook :
viewtopic.php?f=25&t=10732
viewtopic.php?f=39&t=8371

of zo :
search.php?keywords=gebroken++stappenmotor
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: disconect beveiliging stepper motor

Bericht door benkr »

Die dode stepper drivers, daar heb ik wel interesse in, die dingen repareren begin ik aardig bedreven in te raken, daar kunnen verschillende forumleden over meepraten, wil die van jou ook best (proberen) te repareren.
En anders wil ik de stoffelijke resten toch wel, als je er meerdere hebt dan komt dat repareren vanzelf wel.
Plaats reactie