fusion 360 rotatietafel

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door Breaker »

Weer een stapje verder, kopiëren tussen designs ook gelukt: Het object in het bron design moet als component gedefinieerd en geselecteerd zijn, dan een copy, dan in het doel design het hoofddesign selecteren en een 'paste new'. Het component en alle parameters komen dan mee.

Zoals gezegd ben ik ook naar CAM aan het kijken. Voor de freesbank is dit in basis gelukt:
viewtopic.php?f=6&t=13330#p144468

Maar een paar onderdelen hebben een draaibewerking nodig. Het geeft Fanuc, Haas, Heidenhain, Siemens en Tormach als enige PP opties:
12814

Welke Post Processor wordt het best gebruikt bij een EdingCNC aangestuurde draaibank (met of zonder aanpassingen)?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door DaBit »

Die Tormach Slant Pro zou een aardig eind in de richting moeten komen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door Breaker »

Thx! Op zich geeft de Tormach PP code maar twee foutmeldingen bij het inlezen van mijn eenvoudig werkje, inderdaad een goed begin.

- Eerste is gerelateerd aan diameter modus (G7) wat niet ondersteund wordt door Eding. Dat blijkt makkelijk op te lossen door enkele X-waarde definities de scale:2 naar scale:1 om te zetten.
- Tweede is het tool format, de Tormach PP geeft bv T0101 maar Eding accepteert alleen T01. Dat blijkt ook niet lastig te wijzigen in de definitie en samenstelling van de waarde.

Dan is er nog een safe positie in G30 die verwijst naar #5422, maar in Eding is dit #5181.

Met deze aanpassingen wordt g-code gegenereerd die direct zonder problemen in te lezen is. Durf nog niet te zeggen of het ook foutloos is, maar het is een begin... 8)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door DaBit »

Bij mij heb ik de draaibank aangepast dat-ie T0101 wel snapt en ook geen M6 nodig heeft. Heeft zo z'n (kleine) voordelen om een wear-offset op te kunnen geven, en die M6 is op 'onze hobbymachines' zowiezo eigenlijk best onzinnig. Txx prepareert de tool, dus draait bijvoorbeeld de carousel in de juiste positie. M6 doet de wissel. Zo kun je op een 'echte' VMC alvast je volgende tool selecteren terwijl je nog vrolijk aan het frezen bent met de huidige tool opdat de stilstand-tijd bij de eigenlijke wissel zo kort mogelijk is. Leuk voor productie, onzinnig voor ons ER-moer-sleutelaars, en ook onzinnig op een draaibank die al dan niet voorzien is van een draaischijf of heule lange X-as slede.

Magoed, met EdingCNC kun je dat niet denk ik, of je moet Bert lief aankijken.

Bij mij ging er ook nog iets mis met circelbogen. Als ik ergens diep in m'n geheugen graaf geloof ik dat ik in het uitspugen van G2/G3 ook nog wat veranderd heb, maar wat het ook alweer was weet ik zo niet. Als ik weer naar Windows gereboot heb zal ik eens kijken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door Breaker »

Eindelijk wat tijd om een stukje met circelbogen te simuleren.
12865

Dat gaat in de g-code niet goed:
12866

G2 en G3 worden omgewisseld lijkt het. Hetzelfde maar gedaan in de pp code en dat resultaat werkt:
12867

Ik hoop dat het nergens anders problemen oplevert, mettertijd de hele file maar eens doorworstelen en kijken wat voor verbetering vatbaar is.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door Breaker »

Eerste draaibewerking die rechtstreeks uit de CAM is gedaan:
12642

Zonder nabewerking van g-code o.i.d. Het was wel even puzzelen om alle instellingen goed te krijgen.
12995
12996
12997

Aluminium, constant surface speed 150m/min, feed 200mm/min, snedediepte 0,08mm, en soms een beetje spiritus.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door Breaker »

Een poging om de buitencontour te frezen via CAM met een '2D Contour' (5mm alu met een 6mm frees):
13205

Bij dit onderdeel is een chamfer aanwezig voor een nette afwerking, maar nu is het probleem om het juiste pad te selecteren.

Bij de buitencontour moet ieder lijnstuk apart geselecteerd worden met rare kronkels tot gevolg en de frees komt niet diep genoeg (Z- is rechts):
1320613207

Bij de oppervlaktecontour wordt deze rondom in één keer geselecteerd maar loopt de frees in het werkstuk:
1320813209

Wat is de juiste manier om dit op te lossen?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door Breaker »

Een eindje verder gekomen, maar helaas nog niet alles op kunnen lossen.

Allereerst de verticale chamfers weggehaald, hierna kon een hele outline geselecteerd worden:
13280

Dus een reeks bewerkingen gemaakt:
13281

Eerst een pocket voor de sleufgaten, die gaat goed:
13282

Ook adaptive clearing gaat wel aardig alhoewel ik het niet voor elkaar krijg om een beetje stock over te laten om daarna een contour te doen om het netjes af te werken, als 'stock to leave' wordt gebruikt. Of is de adaptive clearing al goed qua finish en is een extra pass overbodig?
1328313284

Om wat regels te sparen wil ik de boutgaten gewoon boren op 5,5mm, maar de gaten zijn maar 5mm op tekening, daarom worden de gaten niet diep genoeg geboord. Volgens mij zijn ze automatisch gemaakt toen ik M5 bouten plaatste, ik zie niets in de parameters en selecteren en handmatig veranderen lukt ook niet. Wat kan ik doen om de gaten naar 5,5mm te brengen?
13285

Dan tenslotte de chamfer, de tools is een 90° counter sink, de chamfer is 45° maar toch lukt het me niet om een toolpath te krijgen, wat ik ook probeer, 'no passes to link' zegt ie meestal. Iets in de instellingen dat veranderd moet worden?
1328613287

Ideeën, hints en aanwijzingen meer dan welkom!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik voel met je mee, dat soort getob is precies de reden dat ik nog steeds 99% zelf maar intik. Ook al zie ik de voordelen van b.v. adaptive clearing ook wel. Maar sleufgaatjes en een boor van 5.5 ipv 5, daar heb ik nooit ruzie mee.
Ben jij natuurlijk helemaal niet mee geholpen. Maar toch succes, het is vast allemaal heel logisch verklaarbaar en op te lossen, zo speciaal ziet het er ook niet uit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door FSSF »

Wat betreft de contouren selecteren, selecteer de lijn/contour aan en doe dat nog een keer en vervolgens op het U icoontje klikken wat te voorschijn komt. Op de manier hoe je het nu gedaan hebt kan ook maar heb je waarschijnlijk de hoogte offset wat moeten veranderen.

Finishing pass gebruiken of Stock to leave gebruiken en nog een bewerking voor de afwerking toe passen, een nieuwe bewerking of bij de vorige even ''duplicate'' aanklikken en en de instellingen voor zover als nodig is veranderen.

Gaten dieper frezen is een kwestie van even met de offsets spelen, voldoende hoog beginnen met de bewerking en het geselecteerde plane van het gat een offset 0,5mm omlaag geven.

De chamfer functie werkt misschien niet omdat de chamfer al in het model zit, werkt volgens mij enkel bij haakse randen. Of het is omdat de optie aanstaat die er voor zorgt dat de frees een x aantal mm bij de randen vandaan blijft.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door DaBit »

Breaker schreef: Allereerst de verticale chamfers weggehaald, hierna kon een hele outline geselecteerd worden:
Ja, al die CAM-spullen vinden het wel fijn als je een gesloten riedeltje randjes ('chain') kunt selecteren.
Kun je dat niet, dan is een extra sketch maken met de gewenste contour vaak de weg van de minste weerstand.
Of is de adaptive clearing al goed qua finish en is een extra pass overbodig?
Nee, zeer zeker niet. Adaptive cleating laat een hoop hapjes staan, en die kun je dus het beste opvolgen met een contourtje oid. Maar 'stock to leave' doet het gewoon als het goed is...

Om wat regels te sparen wil ik de boutgaten gewoon boren op 5,5mm, maar de gaten zijn maar 5mm op tekening, daarom worden de gaten niet diep genoeg geboord. Volgens mij zijn ze automatisch gemaakt toen ik M5 bouten plaatste, ik zie niets in de parameters en selecteren en handmatig veranderen lukt ook niet. Wat kan ik doen om de gaten naar 5,5mm te brengen?
Je kunt gewoon een 'drill' operatie aanmaken met een 5,5mm boor of een freescyclus.
Dan tenslotte de chamfer, de tools is een 90° counter sink, de chamfer is 45° maar toch lukt het me niet om een toolpath te krijgen, wat ik ook probeer, 'no passes to link' zegt ie meestal. Iets in de instellingen dat veranderd moet worden?
Heb ik ook wel eens gehad, maar was wat dat ook al weer? Moet ik even nazoeken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
@lex
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 mar 2013 21:16
Locatie: De Kempen
Contacteer:

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door @lex »

Breaker schreef:
Dan tenslotte de chamfer, de tools is een 90° counter sink, de chamfer is 45° maar toch lukt het me niet om een toolpath te krijgen, wat ik ook probeer, 'no passes to link' zegt ie meestal. Iets in de instellingen dat veranderd moet worden?
Probeer het eens met dezelfde tool via de 2d-contour functie, chamfer aanvinken en chamfer width op 0.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door D9R »

Dat had ik ook laatst. Ik had een chamfer gemaakt in de tekening maar een toolpath krijgen ho maar.
Uiteindelijk de chamfer in de tekening weggehaald. En in het CAM gedeelte heb je ook nog een chamfer optie. En daar geef je aan op welke gedeeltes je een chamfer wilt. Dat werkt prima maar totaal niet logisch. Ik heb alleen nog niet uitgezocht hoe ik in het CAD gedeelte de chamfer overkrijg naar CAM.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: fusion 360 rotatietafel

Bericht door Breaker »

hugo stoutjesdijk schreef:Ik voel met je mee, dat soort getob is precies de reden dat ik nog steeds 99% zelf maar intik.
't Is wel moedwillig getob :shock: De voordelen van CAM zitten niet in zulke onderdelen, maar kan er wel veel van opsteken... voor later.

Dus wel bedankt allemaal voor de opmerkingen, dat geeft richting in waar ik het moet zoeken! 8)

De vorderingen:
• De pocket was dus al goed.
• Door de drill operatie begrijp ik nu de offset beter.
13298
• Adaptive clearing 'Stock to Leave' werk zonder problemen (begrijp ook niet wat ik dat eerder fout kon doen. :oops: )
13299
• De Contour is nu ook helemaal naar mijn zin, met offset naar 'Model bottom' voor de finish.
13300
• De Chamfer wilde nog altijd niet, overgestapt naar contour met de counter sink tool en de 'Chamfer' optie aan. Dat was al beter, alleen sommige contouren wilde het alleen buiten doen terwijl het binnen moest.
13307
Uiteindelijk de Lead-In en Lead-Out uitgezet en toen ging het opeens goed!
13302
• Terug naar de Chamfer operatie ook de Lead-In/Out uitgezet en dat ging beter, behalve de rondingen, die worden nog steeds niet meegenomen. Het blijft dus voor mij een Contour operatie.
13303
FSSF schreef:...contouren selecteren, selecteer de lijn/contour aan...
Dit menuutje?
13304
Daar moet ik nog eens nader naar kijken, maar die gaat zeker nog nuttig zijn.

Dus alle tips gebruikt en een heel eind opgeschoten, thx :P
Nu eens kijken of de frees er wat mee kan.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie