gebruikers van PowerMill 2018?

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: gebruikers van PowerMill 2018?

Bericht door skillalot »

Ik zou de IJ mode in mach3 op absolute zetten.

Voor de snijmachines onder mach3 doen we dat hier ook, voordeel daarvan is dat we overal in een programma kunnen herstarten, ook halverwege cirkels.
Staat ie op incrementeel dan zijn I en J t.o.v. begin cirkel. Sta je halverwege de cirkel en wil je dan die G-code regel oproepen dan zegt ie ook I en J fout.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gebruikers van PowerMill 2018?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je zo min mogelijk wilt veranderen, moet je mach3 niet aanpassen natuurlijk.
In mach3 staat het nu bij jouw als incrementeel ingesteld.
16461
Dat is de keuze [ IJ Mode, inc].

Dan moet je in de pp de keuze 'vector from Start to Center' aanvinken
16462
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: gebruikers van PowerMill 2018?

Bericht door Swets »

skillalot schreef: 21 feb 2018 08:25 Ik zou de IJ mode in mach3 op absolute zetten.

Voor de snijmachines onder mach3 doen we dat hier ook, voordeel daarvan is dat we overal in een programma kunnen herstarten, ook halverwege cirkels.
Staat ie op incrementeel dan zijn I en J t.o.v. begin cirkel. Sta je halverwege de cirkel en wil je dan die G-code regel oproepen dan zegt ie ook I en J fout.
ja dat heb ik vroeger wel eens gehad.... of dat hij na een herstart opeens heel raar buiten me werk loopt....
dus ga ik hem op absolute zetten..
(ps dit screenshotje heb ik gemaakt van niet me mach3 die op me cnc computer staat.... dus het kan best wezen dat het daar anders staat....)

dus in mach 3 zet ik ze allebij op absolute?
en in visual cam?

output formaat? "I,J,K and radius" of "I,J,K only" of "Radius only"
wat kies ik hier (en waarom?)

en wat doe ik met "Output values only when different" en met "Use -R for CW Arcs" ?

?

zit ook gelijk te rommelen in powermill.. wat moet ik kiezen bij HSM Output ja of nee?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gebruikers van PowerMill 2018?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef: 21 feb 2018 11:44 dus in mach 3 zet ik ze allebij op absolute?
en in visual cam?

Allebij? het gaat alleen om de IJ informatie, de Distance Mode staat denk ik bij iedereen altijd op Absolute (of je moet niet van jezelf houden)
Dus IJ Mode ook absoluut dan
output formaat? "I,J,K and radius" of "I,J,K only" of "Radius only"
wat kies ik hier (en waarom?)
IJK only
en wat doe ik met "Output values only when different" en met "Use -R for CW Arcs" ?
Dan laat ie de betreffende waarde weg als die in de vorige regel hetzelfde was, dus alleen de assen die echt bewegen worden geschreven.
Voor X Y Z zou ik voor weglaten kiezen, voor I J K liever niet. (normaliter kun je dat in een PP per adres kiezen (adres is 1 enkele letter, dus dan kun je b.v. X en Y altijd schrijven, en Z alleen als de waarde veranderd)
In CamBam kies je het in de opbouw per G code, bij een G0 doe ik dan alle assen, bij een G1 alleen wat beweegt, en bij cirkels (G2 G3) weer X Y I J allemaal, maar dat is mijn afwijking. :lol:
Maar alles schrijven kan geen kwaad, voorlopige prioriteit voor jouw is dat de machine loopt lijkt mij.
Als je alleen IJK gebruikt heeft R niet veel zin, dus -R ook niet, die keuze zal dus geen effect hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: gebruikers van PowerMill 2018?

Bericht door Swets »

oke...

en die HSM in powermill?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gebruikers van PowerMill 2018?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef: 21 feb 2018 13:57 en die HSM in powermill?
Geen idee, iets met High Speed Milling waarschijnlijk.
Simpel dingetje frezen met allebei de keuzes kun je misschien ontdekken wat het uitmaakt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie