Fusion360: dingen buigen, CAM gedoe

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Fusion360: dingen buigen, CAM gedoe

Bericht door kawarider »

Is dat voor je weekend brommer? Het zou spannend zijn alle dagen met zo n profiel rond te vegen...in de regen...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Fusion360: dingen buigen, CAM gedoe

Bericht door andrefc101 »

Oh.... is het voor die oranje brommert ;-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Fusion360: dingen buigen, CAM gedoe

Bericht door andrefc101 »

kawarider schreef:Is dat voor je weekend brommer? Het zou spannend zijn alle dagen met zo n profiel rond te vegen...in de regen...
Heb ik jaren gedaan met mijn BMW GS.... no problem 8)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Fusion360: dingen buigen, CAM gedoe

Bericht door kawarider »

Aardig groffe noppen. Niet echt all road. Gs is ook leuk. Ooit proeftit met 1200 gemaakt. Bizar. Niet echt vragend naar een rustige rechterpols.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Fusion360: dingen buigen, CAM gedoe

Bericht door DaBit »

kawarider schreef:Is dat voor je weekend brommer? Het zou spannend zijn alle dagen met zo n profiel rond te vegen...in de regen...
Als je eraan gewend bent is het niet zo eng als het lijkt hoor. Dat rubber is vrij zacht plakrubber, opzich grip genoeg maar slijt wel snel (2000-3000km met een bandje).
Wat wel eng aanvoelt is dat de noppen wegbuigen en dan komt de volgende nop weer. Het dribbelt dus altijd een beetje en het stuurt ontzettend zenuwachtig, tot op het punt dat je moet tegensturen. Rij je een week op noppen en pak je dan weer een fiets met asfaltbanden dan willen die dingen gewoon echt de bocht niet om.

Maar stel dat er straks weer sneeuw valt enzo, dan pak ik lekker de noppenbrommer mee naar het werk. Meer te zeggen, en als je dan een keer omvalt dan staat het ook zo weer overeind (brommertje weegt nog geen 100kg. Komt echter wel 60pk uit het blokje..)
kawarider schreef:Aardig groffe noppen. Niet echt all road. Gs is ook leuk. Ooit proeftit met 1200 gemaakt. Bizar. Niet echt vragend naar een rustige rechterpols.
Daar rij je ook geen motor voor :mrgreen:

Moet je eens een KTM 950/990 pakken. Da's nog leuker kwa rechterpols. De modernere tweecylinder-KTM's hebben veel meer vermogen, maar wel van het type 'de weg schiet sneller onder me door, maar waar is nou de beleving?'.

Inmiddels een paar aludelen gemaakt voor het voorwiel van de noppenbrommer. Heb er wel vertrouwen in, en met 2 reparatiesets rondrijden is ook niet wat.
Ook maar eens de Fusion360 mogelijkheden voor meerdere kopieen in een raster frezen geprobeerd.

Afbeelding

Ik had ook alles behalve de zeskant af kunnen werken op de draaibank, is opzich sneller en netter. Maar ach, ook de frees hou ik niet bij met het resterende handwerk.

Verloopbusjes maar uit een reststukje plaat gemaakt:
Afbeelding


Weer wat ruzie met Fusion; als je bij een 'parallel' finishing strategie opgeeft dat de tool center binnen de boundary moet blijven dan lukt het het kreng niet om een toolpad te genereren voor een 16mm bolkop. Dan krijg je 3 freeslijntjes in het midden en dat was het dan. Geef je dan een offset op zodat-ie er bijvoorbeeld 5mm buiten mag, dan nog niet. Pas als-ie de hele freesdiameter erbuiten mag gaat het goed.

Je zou toch ook zeggen dat het pakket zelf wel doorheeft dat al dat gefrees buiten de contour weinig zinvol is. Nouja, het zal wel.
andrefc101 schreef:Oh.... is het voor die oranje brommert ;-)
Nee, nog niet. Eerst mag het spul zich op de opgevoerde brommer bewijzen. Daarna wil ik het op de KTM ook wel op het setje wegwielen. Maar daar heb ik het makkelijker; die velgen hebben een veiligheidsrand (die ik vervloek als ik banden moet wisselen), ik rij op die wielen nooit met lage bandenspanning, en de banden zijn al tubeless types.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Fusion360: dingen buigen, CAM gedoe

Bericht door kawarider »

Nog effe over de noppen brommert. Foto!

Na jaren motor rijden heb ik de mijne vorig jaar opgeruimd. Te weinig km en als er dan gereden werd, was er maar 1 stand. Standje niet verstandig zeg maar. Misschien dat zo n noppenbrommert wel iets is om een beetje door de polder te vegen hier.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Fusion360: dingen buigen, CAM gedoe

Bericht door Breaker »

Zo, nu denk dat ik eindelijk te zien wat je bedoeld: Als je de projectie in het gekromde vlak plat slaat zou het een circel moeten zijn, zodat de ring netjes rond blijft. Dus de geprojecteerde lijn moet al een gecorrigeerde ellipse zijn vóór projectie.

In dat geval, stel je wilt een circel van d=15 op het gekromde vlak en de kromming is ⌀ 25.
http://mathworld.wolfram.com/CircularSegment.html

s moet dan 15 zijn en a is de breedte van de ellipse:
s = Θ R → Θ = s / R
a = 2R sin Θ/2
Gecombineerd: a = 2R sin (s/2R)
a = 25 sin (15/25) → 14,11

Ellipse wordt dus 15 in rechte lijn en 14,11 in gekromde lijn.
15701

Kan wel parametrisch als je het vaker doet, maar ik had de krommingscircel als driepunts getekend, en daardoor ligt de diameter vast en wordt D (2R) een ‘driven dimension’, en die kunnen niet als parameters gebruikt worden. Als het echt moet zal daar wel een oplossing voor zijn en eenmalig is het met de hand ook wel te doen.

Daarna zou het alsnog met een profile sweep kunnen, zijn de combine acties niet nodig en het grondvlak zou ook correct moeten zijn, maar het lijkt helaas wel op 5-assig freeswerk dan. Ben je waarschijnlijk toch met de benadering die je doet beter af… :roll:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fusion360: dingen buigen, CAM gedoe

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Toch wel een dingetje, als je een contour op een gekromd oppervlak wilt projecteren, en dan op de manier zoals je dat met een sticker zou doen.
Zo zie je, je denkt dat je het meeste wel kunt oplossen, maar hier lopen we toch even vast.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Fusion360: dingen buigen, CAM gedoe

Bericht door DaBit »

kawarider schreef:Nog effe over de noppen brommert. Foto!
Hmm, ik heb niet zoveel online staan dus je moet het maar even met de schone brommer doen:

Afbeelding

Is al een wat ouder beestje: Husqvarna WR360 uit 1998. Rond die tijd maakten fabrikanten nog motoren die praktisch waren voor normale rijders. Tegenwoordig is het of een wegmotor met een offroadjasje aan, of 100% competitiemotor met urenteller. Lang leve de euro-4 en euro-5 normen :evil:
Dit ding heeft een koppelrijk (there is no substitute for cubic inches..) en redelijk laagtoerig blok (waardoor een zuigertje knap lang meegaat), brede 6-bak zodat een stukje asfalt ook geen drama is, AC-generator die een normale lamp van energie kan voorzien, tankinhoud van 13 liter, met een andere carburateur valt de dorst ook wel mee, en het geheel weegt minder dan 100kg droog.
En het voordeel van zo'n ouder beestje: als het een keer de helling af tuimelt of in de sloot beland dan kan ik er tenminste nog om lachen. Als er 10000 euro de helling af tuimelt lach ik iets minder hard.

Maar als je denkt dat standje 'verstandig' met zoiets wel lukt dan heb je het gruwelijk mis :lol:
Het is veel te leuk als die klep in de uitlaat open gaat en het ding echt door begint te sleuren. Het geluid van een tweetakt op toeren, het ongeciviliseerde rauwe vermogen wat er dan vrij komt en het lichte voorwiel, daar krijg je een heel behoorlijke harde van. En als je gedwongen met 50 achter een auto zit dan loopt het voor geen centimeter zo'n tweetakt.
Breaker schreef:Zo, nu denk dat ik eindelijk te zien wat je bedoeld: Als je de projectie in het gekromde vlak plat slaat zou het een circel moeten zijn, zodat de ring netjes rond blijft. Dus de geprojecteerde lijn moet al een gecorrigeerde ellipse zijn vóór projectie.
Juist!
Met kleine krommingen rekt de ring wel, maar bij het voorwiel is het verschil tussen midden en zijkanten van het busje zo'n 2,5mm. Dan begint het zoetjesaan significant te worden.
Ellipse wordt dus 15 in rechte lijn en 14,11 in gekromde lijn.
Juist, maar dat moet je dus zelf uitrekenen. Het zou makkelijk zijn als je in Fusion gewoon een ding kon buigen, dan is het probleem ook opgelost. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet gekeken heb of dat met de plaatmetaal module wel kan.
een ‘driven dimension’, en die kunnen niet als parameters gebruikt worden.
Inderdaad ook al zo'n irritant grapje in Fusion ja.
Staat ergens op de roadmap om op te lossen, maar stiekum is driven dimensions in vergelijkingen kunnen gebruiken een verdraaid complex iets (je kunt een a=f(b) en b=f(a) hebben) en dus dat zal nog wel even duren.
Daarna zou het alsnog met een profile sweep kunnen, zijn de combine acties niet nodig en het grondvlak zou ook correct moeten zijn, maar het lijkt helaas wel op 5-assig freeswerk dan.
Ja, en daar word het CAM-deel van de klus weer lastiger van. Met een vlakke bodem kan ik gewoon 'Trace' gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Fusion360: dingen buigen, CAM gedoe

Bericht door kawarider »

Da s inderdaad een leuke brommert. Kon me al niet voorstellen dat je met je oranje monster ergens een band zit te plakken. Da s zo n fiets van, wat stuurt ie licht en dan zweeft het voorwiel 10 cm boven de grond ( mijn eerste 30 jr geleden yam dt400)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Fusion360: dingen buigen, CAM gedoe

Bericht door DaBit »

Oh, met die oranje heb ik de achterband ook al eens plat gehad hoor. Een schroef van een centimeter of 15, dat gekke ding bleef maar komen toen ik 'm eruit trok. Dat gebeurt altijd op een vaag tijdstip op een vaag polderweggetje. Op zo'n moment ben ik toch blij dat ik het zelf wel kan repareren, al is de achterband loskrijgen van de velg bijna onmogelijk in je uppie zo langs de kant van de weg. Beetje eng doen met de zijstandaard terwijl de motor op de middenbok staat, en dan nog niet los willen.
Dat was bij de GS destijds makkelijker; gat opruwen, veter erin, CO2 patronen erin, klaar.

Daarom is een keertje proberen of binnenbandloos ook kan nog niet zo gek. We hebben hier in de buurt genoeg van die rotzakken die prikkeldraad, planken met spijkers of gebroken glas over paden waarvan ze vinden dat we er niet mogen komen strooien. En als dat nou ook nog zo was dan hadden ze een punt, maar helaas. Ook lekker voor de paarden die er wel eens komen, arme beestjes :roll:. Je hebt ze er zelfs bij die op de dijkweggetjes rond grind strooien in de bochten. Maasdijk tussen Maren-Kessel en Den Bosch moet je oppassen. Misdadig gewoon.

Deze Zuid-Afrikaanse methode is trouwens ook geniaal verzonnen:
Afbeelding

Afbeelding

Binnenband opensnijden, over de velg leggen, bandje erop en oppompen, restant wegsnijden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Fusion360: dingen buigen, CAM gedoe

Bericht door kawarider »

Geniaal? Zo lomp zou ik t niet eens kunnen verzinnen.
Tsja, wordt een beetje druk in de lage landen. Voor heel veel dingen steeds minder begrip. In mijn goeie jaren wilde ik nog wel eens een agent inhalen in de drunense duinen. Nu wordt je drie dagen opgesloten.
Racen is ook apart na 10 jaar niet rijden. Is t asfalt eindelijk zonder gaten, worden op de meest onmogelijke plekken drempels gelegd. Buiten de bebouwde kom wel te verstaan.
4-4 rijden kan zowat alleen nog in zuid brabant.

Affijn, ik had bijna een antwoord op je vraag maar realiseerde me dat mijn geval puur plaatwerk betreft. Verder dan wat topicvervuiling kom ik niet. Sorry
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Fusion360: dingen buigen, CAM gedoe

Bericht door Breaker »

kawarider schreef:Racen is ook apart na 10 jaar niet rijden. Is t asfalt eindelijk zonder gaten, worden op de meest onmogelijke plekken drempels gelegd. Buiten de bebouwde kom wel te verstaan.
Racen moet je ook niet meer doen op de openbare weg, boek dan een dag Zolder of Assen. Of een week de bergen in, Dolomieten ofzo. Gaat allemaal niet zo hard maar toch zit er na een paar dagen geen rubber meer op plaatsen waar je nooit had vermoed dat het op kon zijn:
15703

Toen het canvas erdoorheen begon te steken toch noodgedwongen maar een ander setje gehaald, koud een kwartier onderweg en een dikke vette spijker in de gloednieuwe band. :evil: Inderdaad prop erin en weer een paar dagen plezier gehad. :lol:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Fusion360: dingen buigen, CAM gedoe

Bericht door kawarider »

Ow. Da s geen band om een prop te schieten lijkt me. Wel begrijpelijk als ie net nieuw is.
Plaats reactie