Autocad 2002 "grof grid"

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Autocad 2002 "grof grid"

Bericht door fredmens »

Goede middag. Ik ben een van de dinosaurussen die nog autocad 2002 gebruikt. Ik heb er een licentie voor en het doet precies wat ik wil,.... alleen loop ik nu tegen een probleem aan wat ik niet begrijp.

Ik heb een cirkel van 6 mm doorsnee getekend en wil er een rechthoek overheen tekenen. Waarom doet er even niet toe, het maakt deel uit van een grotere workflow. Om dat vierkant goed te positioneren over de cirkel teken ik wat hulplijnen vanuit t midden van de circel. Alleen krijg ik het rechthoek er niet goed op gepositioneerd omdat het grid te grof is. Ik zit of links, of rechts van de lijn te klieren. Hij "verspringt" en ik heb het dan echt niet over hondersten van een milimeter, maar hooguit over tienden.

Er is vast een setting binnen autocad 2002 waarmee ik dit verhelpen kan, weet iemand raad ??
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Autocad 2002 "grof grid"

Bericht door Breaker »

GRID zijn de puntjes op het scherm, SNAP is het verspringen, in de instellingen kan je deze kleiner zetten,
Als de circel niet precies op een GRID puntje staat, zal het vierkant ook niet precies op GRID/SNAP punten vallen. Zet dan de SNAP uit en trek lijnen tussen de punten van de referentielijnen die je al geteknd hebt. Eventueel te groot en daarna TRIM of te klein en EXTEND. Mocht je heel erg in en uitzoomen kan een REDRAW ook nog wel eens handig zijn.

Dacht F7 voor GRID aan/uit, F9 voor SNAP aan/uit, REDRAW herinner ik me zo even niet.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Autocad 2002 "grof grid"

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En je moet ook niet op het grid snappen, maar op b.v. "quad"rant van de cirkel dan heb je geen last van je grid, anders zou je ook niet met een cirkel van 9.38 kunnen tekenen, want dat komt dan niet uit.

2002 mankeer niets aan hoor.

Beetje flauw misschien, maar als dinosaurus gebruiker van autocad is het misschien nuttig om de meest elementaire tekentruucjes eens te bestuderen, is echt heel handig. ;-)

Je kunt snappen op endpoint, center cirkel, intersection, midpoint, tangent, enz.

F3 is ook voor snap aan/uit, maar ik denk dat F9 voor snappen op het grid is en F3 voor snappen naar elementen (object snap).
Ik gebruik nooit F9 (maar dat zul je begrijpen na bovengenoemde opmerking) :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Autocad 2002 "grof grid"

Bericht door fredmens »

Ik gebruik zo te zien de verkeerde begrippen/namen. De F3 functie snap aan en off ken ik uiteraard. Ik heb ook helemaal geen grid zichtbaar, wil het ook niet, zou niet weten wat ik er mee moest doen. Soms kan ook een object niet selecteren, omdat mn muis kennelijk te grof is voor t object. Als ik dan erg handig inzoom en een slepende beweging maak met mn muis (rechtsonder naar links boven) wil het nog wel eens lukken.

Mijn eerdere benaming van snap of grid is dan ook niet juist gekozen, excuses, ik heb geen idee hoe ik t dan moet noemen. Mn "muis /cursor) is gewoon "te grof.


hugo stoutjesdijk schreef:En je moet ook niet op het grid snappen, maar op b.v. "quad"rant van de cirkel dan heb je geen last van je grid, anders zou je ook niet met een cirkel van 9.38 kunnen tekenen, want dat komt dan niet uit.

2002 mankeer niets aan hoor.

Beetje flauw misschien, maar als dinosaurus gebruiker van autocad is het misschien nuttig om de meest elementaire tekentruucjes eens te bestuderen, is echt heel handig. ;-)

Je kunt snappen op endpoint, center cirkel, intersection, midpoint, tangent, enz.

F3 is ook voor snap aan/uit, maar ik denk dat F9 voor snappen op het grid is en F3 voor snappen naar elementen (object snap).
Ik gebruik nooit F9 (maar dat zul je begrijpen na bovengenoemde opmerking) :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Autocad 2002 "grof grid"

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je krijgt het snap-punt dus niet 'gevangen' binnen dat vierkantje wat aan je muis vast zit ?
De grootte van dat vang venster is inderdaad instelbaar in de options/settings.

Heb je wel een scrolwiel in de muis ?
15715
Wat ik eigenlijk niet begrijp, hier zie je dat ik best ver van het eindpunt af sta, maar door de snap settings gaat ie daar wel op aan sluiten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Autocad 2002 "grof grid"

Bericht door fredmens »

Nee het heeft niets met de "snapfunctie" te maken, niets met F3 of gele hokjes. Ik kan t object niet eens aanklikken, de muis is niet "secuur" genoeg, ik klik er links of rechts langs
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Autocad 2002 "grof grid"

Bericht door Breaker »

Waar heeft het dan mee te maken... ?

15719

Het kan zijn dat je OSNAP niet goed ingesteld is, je kan aangeven waarop je wilt 'snappen', eindpunten middenpunten, quadranten. Als eindpunt niet geselecteerd is zullen deze ook niet herkend worden, als dat wel zo is wordt het kadertje zichtbaar zodra je in de buurt komt.

Als je heel ver inzoomt kan het inderdaad lijken of de cursor maar wat rondspringt en je de lijn niet kan selecteren, met een REDRAW/REGEN/REGENALL wordt het object hertekend en gaat dat meestal beter.

Het zou kunnen dat er wat functies in de 2002 versie missen, maar deze lijkt me niet.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Autocad 2002 "grof grid"

Bericht door hugo stoutjesdijk »

fredmens schreef:Nee het heeft niets met de "snapfunctie" te maken, niets met F3 of gele hokjes. Ik kan t object niet eens aanklikken, de muis is niet "secuur" genoeg, ik klik er links of rechts langs
Hieruit begrijp ik dat je muis (althans de cursor) een sprongetje maakt. Dat zou er op wijzen dat je op een grid snapt, F9 aan/uit. Dat doet ie ook als het grid niet aan staat (F7 aan/uit)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Autocad 2002 "grof grid"

Bericht door fredmens »

Geen idee waardoor het kwam, maar op dit moment werkt de fijnmazigheid weer prima. ik heb F7 en F9 meerdere malen geklikt. Ik zag geen grid, ik zie geen grid en vind het prima, Autocad werkt weer precies als voorheen.

Bedankt voor jullie raad en suggesties.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Autocad 2002 "grof grid"

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik neem aan dat je in je commando regel ziet gebeuren wat F7 F9 doet, de tekst snap AAN, nap UIT komt er te staan. De snap werkt ook wanneer het grid uit staat, uit is alleen 'onzichtbaar'
Die zal wel een keer per ongeluk aan geklikt zijn. Maar prettig dat het weer in orde is, niets zo irritant als je niet weet hoe je een 'dingetje' weer terug krijgt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Autocad 2002 "grof grid"

Bericht door fredmens »

Ja de commandoregel zie ik uiteraard, ook de teksten die er in komen. Ik ben nog van de "oude stempel" en tik vaak commando's zoals "explode" ipv de menugestuurde commando's te gebruiken. Ik heb dus gezien dat het aan en uit ging, veranderde niets aan mijn "fijnmazigheid" maar op enig moment wel. Ik zal vast iets doms hebben aangeklikt, maar weet niet wat. Nu is alles weer prima. Fijn weer te zien dat het forum hier prima werkt en je snel ,handige tips van mensen krijgt, ipv het afzeiken wat je bv vaak op Facebook ziet.

Keep up the good work ;)
Plaats reactie