dubbele lijnen, open vector en linecrossings

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

dubbele lijnen, open vector en linecrossings

Bericht door fredmens »

Ik vraag me af of er software is die een bestand kan checken en waar mogelijk kan "repareren"

Achtergrond is het volgende: ik teken vleugels met ribben etc in een italiaans pakket (DevwingCam) op zich maakt dat niet zo heel veel uit. Ik wil ook in dat pakket blijven tekenen voor meerdere redenen, ja ik weet dat Solid works daar ook erg goed in is

Ik exporteer dan een DXF, Die DXF haal ik in Autocad (2002) naar binnen, pas wat zaken aan, maak van alle lossen lijnen een lange polyline en probeer er dan in Cut2D een Gcode bestand van te maken om het gefreesd te krijgen. Ik importeer het bestand dus dan in cut2D die zegt dat er geen open vectors zijn, geen dubbele lijnen, maar vertikt het te maken en waarschuwt me voor linecrossings.

Hoe krijg ik dat soort foutjes er uit in Autocad ??is er daarvoor speciale software ??

Bij voorbaat weer grote dank
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: dubbele lijnen, open vector en linecrossings

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Merwaardig, ik (misbruik) SW juist om een nette dxf te krijgen. ;-) Van een solid is het volgens mij knap lastig om een contour naar dxf te exporteren die ergens dubbele lijnen of niet aansluitende lijnen heeft.
Als je Cut2D per se een gesloten polyline nodig heeft, is dat misschien lastig (en vind ik vreemd) maar als dat het enige is wat je in acad doet ( met convert to polyline, join select all klaar) Heb je keurige gesloten polylines.

Dus jouw 'pas wat zaken aan' zou ik es achterwege laten en kijken of het dan wel werkt.

Mijn truuc is wel de dxf van de solid te exporteren, niet die van de werktekening.
En als je in acad die enkele polyline oppakt, en een stukje verplaatst zie je snel genoeg of er nog dubbele lijntje onder zitten.
Er schijnt trouwens een tooltje in acad te zijn om dubbele lijnen te verwijderen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: dubbele lijnen, open vector en linecrossings

Bericht door janplastiek »

https://autocad.cadstunter.nl/overkill
het commando overkill verwijderd de dubbele lijnen ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: dubbele lijnen, open vector en linecrossings

Bericht door keesfrees »

Als je een voorbeeldbestandje hier neerzet dan wil ik graag eens meekijken.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: dubbele lijnen, open vector en linecrossings

Bericht door ruudderooy »

het moet ook gewoon te herstellen zijn in inkt scape (is opensource vector teken programma)
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: dubbele lijnen, open vector en linecrossings

Bericht door fredmens »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 mar 2018 17:06 Merwaardig, ik (misbruik) SW juist om een nette dxf te krijgen. ;-) Van een solid is het volgens mij knap lastig om een contour naar dxf te exporteren die ergens dubbele lijnen of niet aansluitende lijnen heeft.
Als je Cut2D per se een gesloten polyline nodig heeft, is dat misschien lastig (en vind ik vreemd) maar als dat het enige is wat je in acad doet ( met convert to polyline, join select all klaar) Heb je keurige gesloten polylines.

Dus jouw 'pas wat zaken aan' zou ik es achterwege laten en kijken of het dan wel werkt.

Mijn truuc is wel de dxf van de solid te exporteren, niet die van de werktekening.
En als je in acad die enkele polyline oppakt, en een stukje verplaatst zie je snel genoeg of er nog dubbele lijntje onder zitten.
Er schijnt trouwens een tooltje in acad te zijn om dubbele lijnen te verwijderen.
Dank voor je post. Ik denk dat ik OF onduidelijk heb geformuleerd, OF dat je mijn punt niet helemaal hebt begrepen. Ik teken geen solids, dat hoeft dus niet als contour weg te worden geschreven. Verder doe ik exact de bewerking in acas die je beschrijft. Ik zie ook absoluut geen fouten in het bestand in acad. Vandaar dat ik n tool zoek die het weghaalt. Misschien dat ik t met BOcnc kan herstellen.
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: dubbele lijnen, open vector en linecrossings

Bericht door fredmens »

janplastiek schreef: 10 mar 2018 17:48 https://autocad.cadstunter.nl/overkill
het commando overkill verwijderd de dubbele lijnen ;-)
KLinkt als wat ik zoek, ga ik zeker proberen :) dank je voor t meedenken.
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: dubbele lijnen, open vector en linecrossings

Bericht door fredmens »

keesfrees schreef: 10 mar 2018 18:25 Als je een voorbeeldbestandje hier neerzet dan wil ik graag eens meekijken.
Beste Kees het bestandje is inmiddels bewerkt met een nieuwere versie van Cut2D door Michel Pet, wat in een keer goed ging. Dank voor het meedenken, maar het inhoudelijke probleem is al opgelost ;) Het andere project van de mallen lijkt erg goed te gaan trouwens, ook daarvoor bedankt
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: dubbele lijnen, open vector en linecrossings

Bericht door fredmens »

ruudderooy schreef: 11 mar 2018 01:16 het moet ook gewoon te herstellen zijn in inkt scape (is opensource vector teken programma)
Bedankt, ga ik zeker eens proberen.
Plaats reactie