Gaten maken in een ontwerp

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_123
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 nov 2011 00:41
Locatie: Lelystad

Gaten maken in een ontwerp

Bericht door Jeroen_123 »

Aaaargh, ik kom maar niet verder.
Ik ben nog steeds gestrand bij het laatste ontwerp.

Het probleem: ik wil de gaten maken waar de bouten moeten komen, dat lukt me niet :cry:

Hoe ga ik te werk: ik werk met Auto desk Inventor 2012, ik open de assembly file en dan dubbelklik op het onderdeel waar ik de gaten in wil maken, met de HOLE tool kan ik dat dan ook MAAR ik heb niet echt een idee hoe die uitgelijnd zijn tov de profielen er achter

Afbeelding

Als ik dat gat in de vorige afbeelding nu even niet maak (esc) maar met rechts op het onderdeel klik en dan kies voor Project Geometry dan krijg ik dit beeld

Afbeelding

als ik dan met de muis over het beeld ga zie ik wel gele lijnen oplichten, maar waar refereren die aan ?! ja aan de balk er achter maar op welk deel precies.

Afbeelding

Als ik op het onderdeel klik dan blijven de gele lijnen wel staan, maar kan ik geen gaten maken

Afbeelding

Vanaf daar kom ik niet echt verder :( wat doe ik nou fout ?
FSSF
Berichten: 886
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Gaten maken in een ontwerp

Bericht door FSSF »

Je moet in een assembly file iderdaad dubbelklikken op het aan te passen onderdeel, vervolgens kun je toch echt met projectgeometrie de gaten in je profiel aanklikken. Daarvoor kun je natuurlijk via de andere kant ff op het onderdeel inzoomen.
Gebruikersavatar
Jeroen_123
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 nov 2011 00:41
Locatie: Lelystad

Re: Gaten maken in een ontwerp

Bericht door Jeroen_123 »

wat je zegt is eigenlijk dat ik eerst de gaten in de profielen moet maken om ze vervolgens ook in de platen te kunnen maken die daar overheen worden gemonteerd ?

Hmmmm
Ik had gedacht om van die speciale moeren in de profielen te schuiven en dan de platen via het gat daarin is geboord daarop vast te bouten, die gaat niet lukken ?
Of moet je de gaten in de profielen maken en dan vervolgens in de platen maken maar worden alleen de platen geboord ?

ff een plaatje geleend uit een ander draadje
Zeg maar zoiets maar dan de moeren in de profielen schuiven
5310
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Gaten maken in een ontwerp

Bericht door AnkoD »

Het is eigenlijk zo simpel.. je weet dat de hartlijn van de sleuf op 20mm van t einde van het profiel zit.. dan meet je dus 20mm uit van de zijkant van de plaat(die je natuurlijk net zo groot als je machine maakt...) t volgende gat zit dan 40mm verder van t eerste gat.... :| ;-)
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Gaten maken in een ontwerp

Bericht door AnkoD »

Je moet de project Geometrie dus niet gebruiken om je huidige plaat uit te projecteren, maar even met de zoom/rotate/whatever(waar ik de muis voor gebruik, je weet..) even omdraaien en je profielkanten projecteren! die worden dan op je schets zichtbaar
Plaats reactie