hoe maak ik dit in artcam?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

hoe maak ik dit in artcam?

Bericht door Swets »

ik wilde graag het onderstaande maken in artcam.....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

is dit te doen, enzoja hoe?

of is dit makkelijker te doen met een ander pakket?

help....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Mastermill
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 okt 2007 17:26
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: hoe maak ik dit in artcam?

Bericht door Mastermill »

In mastercam kun je die helix dmv de sweep functie gewoon tekenen...

Dus ja...

Succes!!
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: hoe maak ik dit in artcam?

Bericht door Swets »

Mastermill schreef:In mastercam kun je die helix dmv de sweep functie gewoon tekenen...

Dus ja...

Succes!!
ik zeg artcam... niet matercam....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: hoe maak ik dit in artcam?

Bericht door create »

of is dit makkelijker te doen met een ander pakket?
en volgens mij vroeg je ook of het met en ander pakket makkelijker kon? ;-)

Create
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: hoe maak ik dit in artcam?

Bericht door audiomanics »

Niet zo moeilijk hoor in Artcam:

Two Rail sweep ...
Je tekent twee cirkels, een buitendiameter en een te kleine binnendiameter.
Ergens op een lijn onderbreek je de cirkel zodat het geen gesloten cirkel meer is maar een ronde lijn (met cut vector)
Vervolgens teken je nog twee lijnen, Een als een rechthoek zonder onderkant... deze kun je naar believen nog een leuke curve geven als je wil.
En nog een lijn die de helling aangeeft.
Bij two railsweep maak je de buitenste ronde lijn de top drive rail en de binnenste ronde lijn maak je de bottomdrive rail.
Dan selecteer je de rechthoekvorm en maakt die de cross section.. Nu de helling nog.. Selecteer die en maak die de Z Control Vector..
Druk op Calculate en je wormpje is klaar.. Rest alleen nog de as in het midden.... circkeltje tekenen, met een kleurtje vullen en de hoogte als highest invullen..

Werkt echt...
Afbeelding
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: hoe maak ik dit in artcam?

Bericht door Swets »

audiomanics schreef:Niet zo moeilijk hoor in Artcam:

Two Rail sweep ...
Je tekent twee cirkels, een buitendiameter en een te kleine binnendiameter.
Ergens op een lijn onderbreek je de cirkel zodat het geen gesloten cirkel meer is maar een ronde lijn (met cut vector)
Vervolgens teken je nog twee lijnen, Een als een rechthoek zonder onderkant... deze kun je naar believen nog een leuke curve geven als je wil.
En nog een lijn die de helling aangeeft.
Bij two railsweep maak je de buitenste ronde lijn de top drive rail en de binnenste ronde lijn maak je de bottomdrive rail.
Dan selecteer je de rechthoekvorm en maakt die de cross section.. Nu de helling nog.. Selecteer die en maak die de Z Control Vector..
Druk op Calculate en je wormpje is klaar.. Rest alleen nog de as in het midden.... circkeltje tekenen, met een kleurtje vullen en de hoogte als highest invullen..

Werkt echt...
Afbeelding
Kees
cut vector.. ? is dat het schaartje? maar dan moet ik 2 lijnen tekenen, en de circel daar tussen door "knippen"
en dan de 2 lijnen wissen ? op die manier...

.... he heb iets wat er op lijkt...
Afbeelding

alleen nu moet hij 2 cm hoog worden....
hoe doe ik dat????
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: hoe maak ik dit in artcam?

Bericht door audiomanics »

scale relief?? (dat beertje linksonder) Of anders de lijn die je gebruikt voor de helling exact 2cm hoog maken en bij de two rail sweep aangeven dat het op maat moet.. meerdere mogelijkheden dus...
Cut vector doe je door in de "node"=mode te gaan voor de geselecteerde vector(dat pijltje met puntje) en op een bepaald punt in de vector rechts te klikken en cut vector te selecteren...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: hoe maak ik dit in artcam?

Bericht door Swets »

audiomanics schreef:scale relief?? (dat beertje linksonder) Of anders de lijn die je gebruikt voor de helling exact 2cm hoog maken en bij de two rail sweep aangeven dat het op maat moet.. meerdere mogelijkheden dus...
Cut vector doe je door in de "node"=mode te gaan voor de geselecteerde vector(dat pijltje met puntje) en op een bepaald punt in de vector rechts te klikken en cut vector te selecteren...

Kees
zal het vannavond nog eens proberen.... ik had nogal wat rare dunne lijntjes en ook een raar stukje aan de onderkant er bij gekregen....
en als ik hem wilde verschalen klopte het niet....

denk dat je van het bovenstaande verhaal weinig begrijp.... maar ik zal vaanvond wel een screendump sturen...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: hoe maak ik dit in artcam?

Bericht door audiomanics »

Het probleem bij relief-bewerkingen is dat ze pixel-georienteerd zijn.. Dus als je de resolutie laag hebt genomen kun je al snel dergelijke artifacts krijgen als je add of subtract gebruikt.. Daar moet je wat mee spelen, dan ontdek je dat.. ik gebruik daarom ook vaker "merge high of low"
Die spikes moet je kwijt anders vind je ze echt terug in je freesfiles. Truukje dat ik gebruik is dat ik een rechthoek teken over de hele tekening, die een kleurtje geef en dan, voor de basis, 0 (nul) ingeef en dat Merge high glad maken (alles onder de nul wordt nu omhoog getrokken naar het nul vlak. de spikes aan de onderzijde zijn nu uit je relief..
Voor de bovenzijde tik je bij de zelfde kleur nu de hoogte in en druk je op merge low... dan zijn alle spikes boven dat level verdwenen..
Bij relief bewerkingen is de volgorde belangrijk..
Als je er echt niet uitkomt, moet ik wat gegevens hebben van je en maak ik wel een op maat gesnede tutorial voor je... Maar beter als je zelf even goed gaat stoeien met ArtCam.. leer je het meest van..

kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: hoe maak ik dit in artcam?

Bericht door Swets »

ja dat had ik dus eerst...heel erg van die pixels die er onder en boven uit staken....

nu ben ik opnieuw begonnen.... en krijg ik het helemaal niet meer voor elkaar....

als ik de top drive rail kies komt er bij de circel netjes in het rood een A bij te staan, en 4 pijltjes in de circel...
als ik bij de kleincircel bottom drive rail kies... verschijnt daar in het rood de letter B en ook de 4 pijltjes...

dan bij het schuine lijntje kies ik z control vector...en in het scherm verschijnt dan in het rood de letter Z

en bij status staat dan nog
First drive rail Valid
second drive rail Valid
z control vector Valid
cross section spans
Not delected..


maar dan weet ik niet wat ik verkeerd doe..

dan heb ik een rechthoek met een open onderkant... die selecteer ik en kies dan intsert cross section...

dan verandert de a en b die bij de circles stonden op eens in 2 getallen 1... bij de binneste circle een 1 in het blauw, en bij de buitenste circel een 1 in het rood, en bij de rechthoek zonder onderkant verschijnt een rode 1..

en als ik dan op calculate drukt... is hij wel ff aan het rekenen, maar er verschijnt niets.....
en ik kan maar niet ontdekken wat ik nu fout doe...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: hoe maak ik dit in artcam?

Bericht door Swets »

wat ik wil is dus...

de binneste circle 30 mm
de buitenste circel 85 mm
hoogte- verschil van de helix 20mm

en ik wil er eigenlijk 2... mannetje en een vrouwtje....
dus bij eentje een paaltje van 30 (binnen circel) die uit steek...
en eentje met een gat van 30....(binnen circel)

en de grondvlakken 100x100 ofzo... maar dat maakt ook niet zoveel uit....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: hoe maak ik dit in artcam?

Bericht door audiomanics »

komt ie:
File -> new ---- width 100, height 100
open Create Circles: (we tekenen 3 cirkels, een van 85 rond een van 30 rond en een van 25 rond)
vul in bij x:50, y: 50, vink create with arcs aan en vul voor de diameter resp 85, 30 en 25 in... tussendoor druk je op create.
Nu gaan we wat hulplijnen maken
Lijn 1: open Polyline creation. Vul bij x:50 en y:50 in en druk op add (je ziet nog niets want dit is het beginpunt)
nu x:00 en y:50 en dan add.. (je hebt nu de hulplijn voor het doorsnijden van de cirkels straks)
Druk op Close.
Lijn 2: open Polyline creation. Vul bij x:7.5 en y:50 in en druk op add ....nu x:7.5 en y:70 en dan add.. nu x:50 en y:70 en dan add.. nu x:50 en y:50 en dan add.. Druk op Close. Dit is de vorm van de helling.
Lijn 3: open Polyline creation. Vul bij x:7.5 en y:50 in en druk op add ....nu x:50 en y:70 en dan add.. nu x:50 en y:50 en dan add.. Druk op Close. Dit is de helling.
Selecteer de 85mm cirkel en ga in de node-editingmode (pijltje met punt) Ga op de groene punt staan die de horizontale lijn kruist, en rechts-klik. selecteer Cut Vector.. Selecteer nu de cirkel van 25mm en doe het zelfde.
Selecteer de 30mm cirkel en floodfill die met bijv blauw..
Ga nu naar de two-rail sweep. Selecteer de 85mm cirkel en wijs die aan als toprail (select). Selecteer de 25mm cirkel en wijs die aan als bottomrail.
Selecteer de brug (Lijn 2) en wijs die to aan cross-section (add crosssection) Selecteer de helling (lijn 3) en wijs die aan de Z-control Vector toe. Vink het hokje Exact Height aan.
Onderin selecteer je bij Combine de keuze Add en druk je op calculate .. een malig.
Dubbel klik nu op de blauwe kleur en vul daar voor het paaltje in: startheight: 40 en druk op merge high.
Voor het gaatje: startheight:00 en druk op merge low..
Freesbestandje maken kun je zelf wel??

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: hoe maak ik dit in artcam?

Bericht door Swets »

audiomanics schreef:komt ie:
File -> new ---- width 100, height 100
open Create Circles: (we tekenen 3 cirkels, een van 85 rond een van 30 rond en een van 25 rond)
vul in bij x:50, y: 50, vink create with arcs aan en vul voor de diameter resp 85, 30 en 25 in... tussendoor druk je op create.
Nu gaan we wat hulplijnen maken
Lijn 1: open Polyline creation. Vul bij x:50 en y:50 in en druk op add (je ziet nog niets want dit is het beginpunt)
nu x:00 en y:50 en dan add.. (je hebt nu de hulplijn voor het doorsnijden van de cirkels straks)
Druk op Close.
Lijn 2: open Polyline creation. Vul bij x:7.5 en y:50 in en druk op add ....nu x:7.5 en y:70 en dan add.. nu x:50 en y:70 en dan add.. nu x:50 en y:50 en dan add.. Druk op Close. Dit is de vorm van de helling.
Lijn 3: open Polyline creation. Vul bij x:7.5 en y:50 in en druk op add ....nu x:50 en y:70 en dan add.. nu x:50 en y:50 en dan add.. Druk op Close. Dit is de helling.
Selecteer de 85mm cirkel en ga in de node-editingmode (pijltje met punt) Ga op de groene punt staan die de horizontale lijn kruist, en rechts-klik. selecteer Cut Vector.. Selecteer nu de cirkel van 25mm en doe het zelfde.
Selecteer de 30mm cirkel en floodfill die met bijv blauw..
Ga nu naar de two-rail sweep. Selecteer de 85mm cirkel en wijs die aan als toprail (select). Selecteer de 25mm cirkel en wijs die aan als bottomrail.
Selecteer de brug (Lijn 2) en wijs die to aan cross-section (add crosssection) Selecteer de helling (lijn 3) en wijs die aan de Z-control Vector toe. Vink het hokje Exact Height aan.
Onderin selecteer je bij Combine de keuze Add en druk je op calculate .. een malig.
Dubbel klik nu op de blauwe kleur en vul daar voor het paaltje in: startheight: 40 en druk op merge high.
Voor het gaatje: startheight:00 en druk op merge low..
Freesbestandje maken kun je zelf wel??

Kees
dat rode klopt dat...2x 50,70?

hmm hoe werkt dat floodfill.... als ik de circel van 30 selcteer en ik doe floodfill met blauw...wordt heel me scherm blauw?

ik ga nog ff verder met proberen....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: hoe maak ik dit in artcam?

Bericht door Swets »

zal wel aan mij liggen, maar zelfs nu lukt het niet.....

ik heb een paar screendumpjes gemaakt....

plaatje 1... alles lijkt goed te gaan....
http://86.95.200.253/forums_pictures/plaatje1.jpg

dan kies ik de brug :
http://86.95.200.253/forums_pictures/plaatje2.jpg

dan druk ik op de Add Cross Section en dan verandere de a en b en z...
http://86.95.200.253/forums_pictures/plaatje3.jpg

en als ik op calculate drukt...is hij wel ff aan het rekenen, maar als ik dan naar 3d scherm gaat zie ik een plaat vierkan vlak....?

waar ga ik nu de fout in, want het is me een keer gelukt....
Laatst gewijzigd door Swets op 18 nov 2008 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie