self-intersect

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

self-intersect

Bericht door Swets »

ik krijg (af en toe) in artcam bij het maken van mij toolpad soms de foutmelding " The selected vectors self-intersect. to identify self-intersection, group the vectors"

maar wat is dit voor een fout melding.... want als ik de vectors dan in een group zet blijf ik het zelfde probleem houden....

wat moet ik dan doen?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
nismo
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 22:05

Re: self-intersect

Bericht door nismo »

ik heb dit ook al voor gehad met areaclearance als veel figuren over elkaar zijn getekend met als rede dat ze verschillende dieptes hebben.
Je moet de vectors van ieder figuur op elkaar laten volgen dus figuur per figuur afwerken en zo was dit bij mij opgelost .
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: self-intersect

Bericht door Rene »

Ik heb het ook een aantal keren gehad. Ik heb het toen redelijk eenvoudig op kunnen lossen, maar ik weet even niet meer hoe ik dat heb gedaan. Post je artcam filte'tje waarmee dat gebeurd, dan kan ik even meekijken. Gebeurt het bij het importeren van een dxf-file o.i.d.?
nismo
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 22:05

Re: self-intersect

Bericht door nismo »

Ik los dit op in autocad door dit even te hertekenen.
Als je grote groepen figuren selecteerd kan hij dit ook wel eens zeggen maae doe dan gewoon even per 2 ofzo en dan klaagt hij veel minder .
Ik kan je hier dus geen file van doorsturen sorry
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: self-intersect

Bericht door Swets »

ik heb even geen file meer waar ik het mee heb....

en ik heb het toen ook wel opgelost door dingen te wissen, en opnieuw te tekenen enzo.... maar ik vroegme af wat het betekende, en hoe ik er makkelijk van af kon komen....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
nismo
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 22:05

Re: self-intersect

Bericht door nismo »

wat ik denk dat het betekend is dat 2 figuren ergens dezelfde zijn gebruiken en hierdoor zal artcam niet weten wie wat en hoe ,persoonlijk heb ik er ook geen oplossing voor .
Het tekenen in layers kan helpen ,zo kan je direct zien wat je vergeten bent
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: self-intersect

Bericht door Rene »

Volgens mij heeft het gewoon te maken met een paar vectors die over elkaar heen liggen. Ik heb dat een paar keer gehad bij een import van dxf. Je zult dus even moeten spitten waar die extra vector ligt. (vaak ligt die over een andere heen waardoor je in eerste instantie niet ziet dat je dubbele vectors hebt.)

Een andere optie is dat je een kruising hebt met (overstekende) vectors. Bij profiling kan je dan niet frezen. Eerst even die stukjes overstekende of dubbele vectors verwijderen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: self-intersect

Bericht door audiomanics »

In de vector-doctor (groene kruis) Kun je de punten laten vinden die de problemen veroorzaken:
Self-intersect komt voor bij loops (soms niet groter dan een punt, treedt meestal op bij fonts)
Als je op die punten inzoomt zie je wat het probleem is. Remove Loops werkt meestal afdoende.
Wat ook regelmatig voor komt is dat twee vectoren over elkaar heen lopen. Dit kan het gevolg zijn van een bewerking (zoals mergen) waarbij de orginele onbedoeld wordt ge-duplicate. Als de vectoren gelijk zijn kun je er gewoon een weggooien.
Bij Fonts, met name, overlappen twee vectoren binnen een groep elkaar regelmatig. De outline moet dan gemerged worden. Ungroup ze eerst en selecteer dan alleen de vectoren die met elkaar gemerged moeten worden. Selecteer daarna alle relevante vectoren en Group ze weer.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: self-intersect

Bericht door Swets »

ik weet nogwel als ik alles seleteerde had ik opeens rode (ipv paars) stukken... en daar lagen dan meerder figuren op elkaar.... door die te wissen... enzo weer goed gekregen....

maar wat ik al niet begreep is waar die meerdere lagen opeens van daan kwamen? maar als ik het nog een heb zal ik beter kijken wat ik nu eigelijk gedaan heb, want ik heb het wel eens meer gehad....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie