toolpatch calculating probleem

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nismo
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 22:05

toolpatch calculating probleem

Bericht door nismo »

Ik ben dan maar eens begonnen met het tekenen in artcam en het valt best mee tot ik op dit probleem stuite.
Wanneer ik mijn tekening af had wou ik dus de toolpath gaan maken en raar maar waar met de getekende files van autocad heb ik dit probleem nooit meegemaakt alleen met tekeningen van artcam.
2 uur heb ik gezocht en opnieuw getekend maar niets gevonden .
Dit zijn mijn foutmeldingen als ik calculate toolpath doe :
The selected contains both open and closed vectors : Ik teken met alle snaps aan buiten de gridsnap dus alles klikt bij wijze van spreken al aan elkaar dus open kan het niet zijn .Ik heb hertekend en hertekend maar het resultaat blijft hetzelfde .

Two or more of the selected vectors overlapeach other : ik heb alles geungroupt en elk lijntje weg getrokken en er bleek niets dubbel te liggen of te overlappen .

met vector doctor kan ik ook niet veel aanvangen wat volgens deze functie is er geen probleem te fixen .


Probleem 3 :Ik heb hier ook nog een probleem met een autocad file .Aangezien ik het maken van een cnc file in artcam makkelijker vind dan in cambam wou ik een van de laatste tekeningen die ik in autocad gemaakt heb in artcam laden voor er een cnc file van te maken maar deze wou echter niet goed geladen worden .Rene ,colega forumlid en tevens mijn helpende hand weet ook niet precies wat er foutloopt.De file kan ook niet geladen worden in cambam maar werkt nog perfect in autocad.

Indien iemand een idee heeft ,tips altijd welkom over de 2 problemen .
Aangezien ik niet weet hoe en of het mogelijk is hier een file achter te laten op het forum kan iedereen die wil helpen een mailtje sturen en dan stuur ik de desbetreffende files door
alvast bedankt

mvg Tom

mail en msn el_nismo@hotmail.com
.
Laatst gewijzigd door nismo op 12 mar 2008 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: toolpatch calculating probleem

Bericht door Rene »

Hoi Tom,

Zoals al via de mail besproken ben ik ook benieuwd naar de oplossing van het artcam probleem. Ik heb ook regelmatig hetzelfde probleem. Ook als ik via de Vector Doctor de tekening bekijk, kan ik niet tot een oplossing komen. Er is vast wel iemand op het forum die daar een antwoord op kan geven.

Ik heb voor je maar even het artcam bestandje geupload.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
nismo
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 22:05

Re: toolpatch calculating probleem

Bericht door nismo »

Bij nader onderzoek heb ik ondervonden dat als je je figuur met een polylijn sluit,(dus meerdere waar je automatisch kan mee doorgaan )dat ik dan geen foutmelding krijg .
wanneer je een figuur maakt waar je de polylijn onderbreekt (esc) en dan terug verder gaat met een polylijn en zo de figuut sluit je wel de foutmelding van overlapping krijgt .
Ik onderbreek de lijnen veel want als je een fout maakt is het nadeel van artcam dat als je een stuk van een doorgetrokken polylijn (vierkant in een keer doortekend)wil deleten dat dan het hele vierkant gedeleted word.
Autocad is daarvoor beter omdat je dan gewone lijnen kan trekken daardoor fouten beter kan rechtzetten zonder veel te verliezen .(denk ik door mijn bescheiden kennis)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: toolpatch calculating probleem

Bericht door Arie Kabaalstra »

't grote probleem met veel CAM software is ook ( zoals je hier dus ook ondervind ) de " gebrekkige " Cad functionaliteit..

ik zeg altijd maar zo: doe alleen dat met een programma waar het voor geschreven is.. dus ik teken alles met een Cad pakket, en ik maak mijn freesbanen met een Cam pakket..

( in deze snap ik dus ook niet dat er mensen zijn die hun tekeningen maken met Corel draw )
ed kaandorp
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:08
Locatie: HEILOO

Re: toolpatch calculating probleem

Bericht door ed kaandorp »

Goedenavond,
Weet niet of het helpt maar ik sla mijn 2d autocad tekeningen op als "save as" autocad R12/LT2 DXF file en ze worden zonder problemen geopend. Dan importeren vector data.
gr ed
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: toolpatch calculating probleem

Bericht door Rene »

@Nismo,
Ik heb een simpele oplossing gevonden hoor.
Als je de vectors selecteerd die problemen geeft en je gaat dan naar het Vectors menu -> Join Vectors -> With coincident points, dan is het probleem verholpen.

@Arie:
Artcam claimt dat het ook een ontwerpprogramma is, dus mag je ervan uit gaan dat je dus ook zonder problemen kunt ontwerpen. Bovendien vind ik dat er een aantal hele leuke ontwerpfuncties in het programma zitten.
Ook een goed ontworpen tekening in Autocad (nee, daar zaten echt geen fouten in) kan het eerder genoemde probleem opleveren. Via mijn vermelde oplossing is dan het probleem ook opgelost.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: toolpatch calculating probleem

Bericht door Arie Kabaalstra »

tja.. ze claimen zo veel.. niet om het pakket af te kraken.. maar echte alleskunners zijn er niet, of ze zijn zo duur dat je je ze niet kunt veroorloven..

de functie zoals je em omschrijft, coincident points.. die functie is dus blijkbaar nodig als workaround..

om even op de essentie van dit topicje terug te komen.. de Topicstarter gebruikt dit programma dus omdat ie met CamBam de boel niet voor elkaar krijgt.. en eerlijk gezegd steekt me dat een beetje.. er staan tenslotte meerdere topics en zelfs een tutorial voor CamBam hier op het forum..

en makkelijker als met CamBam kan ik me nauwelijks voorstellen..
ik heb zelf het nodige gemaakt met CamBam, en dubbele vectors of open contouren?.. daar heeft CamBam geen last van.. bij het joinen van een polyline worden gaatjes automatisch gedicht binnen een vantevoren opgegeven tolerantie.. alles wat groter is, blijft open..
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: toolpatch calculating probleem

Bericht door Rene »

makkelijker als met CamBam kan ik me nauwelijks voorstellen
Kan met een kwestie van voorkeur te maken hebben. Zelf vind ik Artcam ook een stuk prettiger werken om een g-code te genereren.. (jaja... ondanks de vele topics over cambam).

Artcam zal dan niet perfect zijn, maar ik werk er graag mee (al dan niet in comb. met een cad progr.)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: toolpatch calculating probleem

Bericht door audiomanics »

Als een vector niet gesloten is moet je 'm sluiten natuurlijk. Dat kun je op drie manieren doen: Met dat magneetvormpje:: de punten verbinden met een rechte lijn, een curve of de punten naar elkaar toe trekken.
Als twee vectoren elkaar overlappen en je ziet echt nergens twee vectoren die dat doen: selecteer eens een vector en beweeg die een of twee keer omhoog met de pijltjestoetsen. Als je de paarse vector omhoogschuift en je ziet er een zwarte onderuit komen, dan heb je twee (of meer) vectoren, die gelijk zijn, over elkaar heenliggen... Een aantal tools hebben namelijk de optie om bij transformaties een duplicate aan te maken..
Als je wel twee vectoren over elkaar heen hebt liggen maar je wil die vectoren toch beiden uitfrezen, dan moet je die twee vectoren combineren (knopje met rechthoekje en rondje)
Vector-doctor verwijderd loops tot een bepaalde grootte. Maar geeft wel aan middels rode cirkels waar het probleem zit na Identify.. Het kan zelfs zijn dat er in een lijn twee nodes op elkaar liggen. Dat zie je alleen als je op het probleem gebied inzoomt en dan even gaat slepen met een van die nodes. Soms kun je die node ook gewoon deleten (Kies de Nodemode..pijltje met lijn met punt, ga met de cursor op de node staan en druk op D.

Alle voorkomende gevallen zijn zo eenvoudig op te lossen, Althans, ik heb nog niets ontdekt wat ik zo niet kan oplossen..

Stuur me anders eventueel de .art-file op, dan kan ik er eens naar kijken.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie