artcam toolpath productiever maken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nismo
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 22:05

artcam toolpath productiever maken

Bericht door nismo »

Als ik artcam bekijk is dit een goed overzichtelijk programma maar soms maak ik toch mijn bedenkingen bij het maken van de toolpath's.
Toen ik mijn tafel wou vlakken heb ik in artcam enkele dingen gevonden zoals het raster dat de tool moet volgen bij grote oppervlakken enzo.
Hier was direct mijn eerste bedenking :het path was zeker niet het korste en simpelste want hij nam een horizontaal path terwijl het vertikaal zeker 10 cm langer is wat me dan iets logischer lijk want er moeten minder bewegingen gedaan worden .
Dan wou ik wat repen uit plastic snijden met als max freesdiepte 1.5mm en dit in plastic van 3 mm ,hij moest er dus 2 maar door .
Ook hier begint hij van links naar rechts wat normaal is maar op het einde heft hij de frees op komt terug naar links laat ze tot 0 zakken en gaat dan weer naar rechts ipv gewoon van rechts naar links in positie 0 te komen wat naar mijn mening toch wat tijd bespaard .
Heeft iemand hier een logische verklaring voor .
Je kan wel andere dingen kiezen zoals van links naar rechts ,spiraal uit of spiraal in maar dit doet hij met de functie optimise waar ik dan onder versta dat hij het meest logische neemt ,niet?

mvg
Tom
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: artcam toolpath productiever maken

Bericht door Swets »

ik snap je bericht niet helemaal, ik werk heel veel met Artcam, en ik heb eigenlijk nooit gekke dingen gezien?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
nismo
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 22:05

Re: artcam toolpath productiever maken

Bericht door nismo »

ik wil jou best eens een g code doorsturen en dan zal je het zien ,stuur even je mail adres door naar mailbox hier op het forum.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: artcam toolpath productiever maken

Bericht door audiomanics »

Bij vlakken, in het eerste geval, kun je zelf kiezen in welke richting gefreesd moet worden.(Z level Roughing of Machine Relief) De default staat op nul graden, dus in het horizontale vlak. Je kunt zelfs onder een hoek van 26.7 graden vlakken als je dat leuk lijkt..
In het tweede geval gaat het waarschijnlijk om "Machine Along Vector". Dan is het gewoon een kwestie je vectoren zo te maken dat het begin vlak bij het eind ligt (als je toch meerdere strips wil uitfrezen, maak je een zig-zag lijntje). Een andere methode is twee vectoren te maken, die over elkaar heen liggen en waar de "startpoint" aan weerszijde ligt. De eerste vector frees je van 0 to -1.5 en de tweede van -1.5 tot -3.0 Als je de vectoren in verschillende layers legt, kun je ze ook makkelijk selecteren, copieren en groeperen.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
nismo
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 22:05

Re: artcam toolpath productiever maken

Bericht door nismo »

Als ik het dan eigenlijk versta is het normaal dat artcam zowat raar doet ,Ik moet er gewoon wat creatiever mee omspringen niet ?
Thx voor je antwoord ,ik ben blij dat het dus niet alleen bij mij is .
Plaats reactie