postprocessor R of IJ

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

postprocessor R of IJ

Bericht door keesfrees »

http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=36&t=10985#p113514
hugo stoutjesdijk schreef: . . . je kunt IJ voor R vervangen in veel besturingen. ( niet dat ik daar direct een voorstander van ben)
nu heb ik de keus om voor Eding-CNC met R of IJ te gaan werken, wat is een nadeel om R te gebruiken ajb ?
in E-CNC werkt het wel zo te zien
hugo stoutjesdijk schreef: . . .En teruglezen van je programma lukt dan gegarandeerd niet meer. :lol:
dat maakt me niets uit
ik ben nog wel op zoek naar een eenvoudige "drag-drop" previewer die de E-CNC code lust
Laatst gewijzigd door keesfrees op 21 apr 2015 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: postprocessor R of IJ

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het nadeel van R ga je merken bij een bocht in de buurt van 180 graden. ( voor kwartcirkels zie ik niet veel nadeel )
Stel je doet 180 graden, de radius is 10mm maar de berekende afstand tussen de punten zit op 19.99(door afrondingen), dan komt dat middelpunt dus een stuk ( 0.6mm ongeveer in dit voorbeeld) opgeschoven te liggen om het te laten passen.
Wanneer de afstand op 20.01 uitkomt zou je een foutmelding kunnen krijgen dat de cirkel niet past.

Het voordeel van een IJ in absolute coordinaten ( kun je in je CAM en in edingCNC opgeven ) is dat je in je programma ook de middelpunten van de cirkels ziet. ( soms handig )
Vroeger was R een voordeel voor besturingen met te krap geheugen, en voor met de hand programma's schrijven.
Als het uit CAM komt zou ik persoonlijk voor IJ absoluut gaan.
Er zijn mensen die vinden handmatig IJ incrementeel makkelijker, maar dat geld alleen bij kwartcirkels volgens mij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: postprocessor R of IJ

Bericht door DaBit »

Ik zou ook voor IJ gaan, simepweg omdat het nauwkeuriger kan zijn. Als het puur van CAM naar besturing is maakt relatief of absoluut niet uit. Handmatig gebruik ik IJ relatief, IJ absoluut en R door elkaar.

Kwa previewer: je kunt OpenSCAM eens proberen. Ik denk dat die EdingCNC code ook wel lust.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: postprocessor R of IJ

Bericht door keesfrees »

aha,
ik vergat er nog bij te zeggen dat ik nooit toolcompensatie gebruik, maakt dat nog uit ?

( Bert maakte jaren terug "absoluteCenterCoords" op mijn verzoek omdat ik dat al gebruikte )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: postprocessor R of IJ

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef:Bert maakte jaren terug "absoluteCenterCoords" op mijn verzoek omdat ik dat al gebruikte
Nee die toolcompensatie heeft daar verder niets mee.
Dus dan veranderd er voor jouw zo te zien niets. :lol: Gewoon zo blijven werken.

( En idd. ik gebruik stiekum ook wel eens IJ incrementeel, dat kan bij sommige besturingen per adres gekozen. En is wel eens makkelijk. Ook R is wel eens makkelijk, eventjes een grote R tussen 2 punten of zo. )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie