V-groef frezen voor aluminium en andere non ferro metalen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: V-groef frezen voor aluminium en andere non ferro metale

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik wil niet negatief overkomen, maar 'chamfering' is geen V-groef frezen.
En jij hebt het over het kwetsbare puntje, volgens mij maakt het niet uit hoe groot je begint, maar als je puntje op nul eindigt, is dat bij iedereen even dun. ( net zoiets als water dat bij 100 graden kookt ;-) )

We hebben nog steeds geen diameter gehoord, verder denk ik een kleine platte kant aan de punt, en probleem opgelost.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: V-groef frezen voor aluminium en andere non ferro metale

Bericht door skillalot »

hugo stoutjesdijk schreef:bij iedereen even dun. ( net zoiets als water dat bij 100 graden kookt ;-)
Tenzij je boven op een berg zit :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: V-groef frezen voor aluminium en andere non ferro metale

Bericht door hugo stoutjesdijk »

skillalot schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:bij iedereen even dun. ( net zoiets als water dat bij 100 graden kookt ;-)
Tenzij je boven op een berg zit :mrgreen:
Ik wist dat er reactie op zou komen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1983
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: V-groef frezen voor aluminium en andere non ferro metale

Bericht door janplastiek »

en onder vacuüm of onder druk :lol: :lol:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: V-groef frezen voor aluminium en andere non ferro metale

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan is een puntje van 0 een stuk zekerder. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: V-groef frezen voor aluminium en andere non ferro metale

Bericht door hrscharft »

Ik ben het er mee eens dat Chamfering geen v-groef frezen is en dat als een puntje op 0 uit loopt het in principe geen verschil maakt of de diameter nou 3 of 8mm is.

Maar het is natuurlijk wel zo dat er bij die frees van 8mm aardig meer body boven die punt zit als bij een 3mm freesje. Tevens heb je bij een 8mm V frees langere snijkanten wat grotere chamfers in 1 gang mogelijk maakt ipv dat je er meerdere keren bij langs moet lopen in verschillende hoogtes.

Wat is overigens een redelijk veilige Z-feed als het gaat om graveerwerk of wat diepere V groeven? Ik denk namelijk dat ik misschien nog steeds te rap het materiaal in wil en mede daardoor ook puntjes verlies. Tot nu toe heb ik ongeveer 60mm/min aangehouden en dat gaat vaak goed.... soms niet....
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: V-groef frezen voor aluminium en andere non ferro metale

Bericht door keesfrees »

DaBit schreef:Mijn ervaring met kleine wisselplaatfrezen: het kost een berg meer vermogen, maakt meer herrie, de zijdelinge krachten op je werkstuk zijn een stuk groter . .
kun je dat eens uitleggen ajb
kleine wisselmesfrezen zijn 1 snijder en dus minder stabiel maar bij zo'n kleine frees is dat niet zo'n probleem
bij grote frezen ken ik dit probleem heel goed
nu zit ik in een totaal ander soort werk, geen horloges hier maar berken mpx, "trespa" en vele andere plaatmaterialen
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: V-groef frezen voor aluminium en andere non ferro metale

Bericht door DaBit »

Sja, wat valt eraan uit te leggen? Ik heb 2 wisselplaat-houders met rechthoekige APxx plaatjes. Een 12mm houder (12mm schacht) met 1 gecoat plaatje welke ik voor staal gebruik en een 17mm houder (16mm schacht) met 2 blanke/gepolijste plaatjes die ik voor aluminium/kunststof/hout gebruik. Ik gebruik die houders voor het ruwfrezen; afwerken doe ik met een gewoon freesje.

Voordeel 1 is dat die plaatjes en houders mooi lang en erg robuust zijn; 90mm diep een kamer in is geen probleem en je moet best lomp doen wil je de snijkant van zo'n plaatje beschadigen. Met een VHM spiraalfreesje hoef je niet hard je best te doen om een hoekje af te laten brokkelen.
Voordeel 2 is dat die plaatjes maar een fractie kosten van een spiraalfreesje, de snijkanten van zo'n plaatje gaan lang mee, en dan kun je ze nog een keer omdraaien. Ik frees wat voor de hobby en verdien er in principe niks mee dus die kostenbesparing is welkom. Freesje hier, boortje daar, litertje alcohol zus, paar kWh zo, tikt toch allemaal aan.
Voordeel 3 is specifiek staal: van spiraalfreesjes komen duizenden vlijmscherpe spaantjes die allemaal op de tafel liggen te wachten tot er een keer mensenhuid langskomt waarna ze alemaal een poging doen om zich in die mensenhuid te boren. Van die wisselplaatfrees zijn het meer vlokken die eraf komen. Als je daar een handjevol van pakt ben je niet de rest van de avond spaantjes uit je vingers aan het trekken.

Nadeel is dat het allemaal minder mooi loopt. De snijkanten staan onder een stuk steilere hoek dan een spiraal dus het in/uit het materiaal gaan van die snijkant gebeurt veel hakkeriger, en de krachten in het horizontale vlak zijn een stuk groter. Klein voordeeltje is dat de verticale kracht dan weer een stuk kleiner is dus bij wappieflappie opspanning is de kans dat het werkstuk lostrekt kleiner. Verder zijn die plaatjes lang zo scherp niet als een spiraalfreesje dus er is meer motorvermogen en meer koeling nodig. Vooral met staal goed te zien; als de spanen van een spiraalfreesje blank tot goud zijn bij een bepaalde snijsnelheid en voorzet dan zijn ze van de wisselplaatfrees blauw.

Tweede nadeel is dat het relatief niet opschiet. Ik kan een 10mm freesje best ineens 20-25mm diep in het materiaal zetten en ik heb 2-4 snijkanten. Zo'n klein wisselplaathoudertje niet; de snijkant van die plaatjes is maar 8mm hoog en de 12mm houder heeft ook maar 1 snijkant. Maar ach, als de machine eenmaal loopt kan ik best wat anders gaan doen. Zowiezo, als ik die 17mm 2-plaats frees in een stuk MDF zet kan ik gewoon volgas 18m/min voeden en dat hou ik kwa rotzooiafvoer toch niet bij...

Ik moet er wel bijzeggen dat die wisselplaathouders van CTC-tools af komen en de plaatjes zijn 'mitsubishi (grote letters) approved (kleine lettertjes). Valt dus in de categorie 'sjiep sjainees'. Ik denk dat als je bij Sandvik of Iscar ofzo zou gaan shoppen dat het best wel eens wat anders zou kunnen zijn. Maar dan kost het ook 10x zoveel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie