Machine blijft kort "haken"

Moderator: Moderators

tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Machine blijft kort "haken"

Bericht door tweety »

Ik heb een kale CNC 3040 gekocht, en de stappen motoren erop gezet, de boel ingevet met lithium spuitbaar vet
en mijn planet CNC software geinstalleerd, en de boel draait.
Maar ik heb een vreemd probleem, als ik jog dan is het net of hij even blijft hangen,
de machine schut een beetje en daarna knalt hij verder (overdreven gezegd), zowel op de X als de Y as.
De Z werkt prima.
Hij doet dit op iedere snelheid, alleen is het effect bij hogere snelheden nog erger.
Weet iemand wat ik verkeerd heb gedaan ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Machine blijft kort "haken"

Bericht door DaBit »

Ergens speling op de assen?
Beweegt de frees ook 0,5mm als je 0,5mm jogt?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Machine blijft kort "haken"

Bericht door michel pet »

knakken is meestal een kogelomloop moer die stuk is.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Re: Machine blijft kort "haken"

Bericht door tweety »

De machine was al geassembleerd, ik hoefde alleen de brug er nog maar op te zetten,
ik heb toen alles gecontroleerd op spelling.

Ik heb ook 0,5mm als ik 0,5mm jog.

De machine is splinter nieuw, zou dan al de kogelomloop moer al kapot kunnen zijn op beide assen ?
Hoe kan ik dat controlleren ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Machine blijft kort "haken"

Bericht door DaBit »

Misschien even een videootje schieten met je telefoon en op youtube zetten oid? Dan weten wij waar je het precies over hebt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Re: Machine blijft kort "haken"

Bericht door tweety »

Ik heb op youtube hetzelfde probleem gevonden, ik heb het alleen in mindere mate.

https://www.youtube.com/watch?v=HucBtc-8f1Y

Ik vond het eigenlijk ook vreemd dat ik de as van de stappenmotor er een eindje uit kan trekken is dat normaal ?
Ik heb goede stappenmotors gekocht bij Damen.
tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Re: Machine blijft kort "haken"

Bericht door tweety »

Probleem gevonden:

De koppeling slipte, niet hard genoeg aan gedraaid,
meestal als ik iets aan draai is het gelijk kapot,
dus mijn voorzichtigheid in deze heeft het probleem veroorzaakt...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Machine blijft kort "haken"

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik blijf toch een voorstander van platte kanten / spieën. ( ik weet dat er mensen zijn die daar anders over denken :mrgreen: )
Maar een viltstiftstreepje doet ook wonderen.
Klemkoppelingen hebben geen tolerantie bereik, dwz. je passingen moeten echt goed zijn ( H7) willen ze betrouwbaar werken, is mijn mening.

( even voor de beeldvorming 0.1mm diameter verschil is 0.314 omtrek wat dicht getrokken moet worden )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Machine blijft kort "haken"

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Ik blijf toch een voorstander van platte kanten / spieën. ( ik weet dat er mensen zijn die daar anders over denken :mrgreen: )
fwiet-fwiet. :lol:

Als 't losgaat en de spie houd het tegen dan heb je een tikje extra omkeerspeling. Daar kun je je helemaal een ongeluk naar zoeken. Doe mij maar een drupje Loctite 603 :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Machine blijft kort "haken"

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:Ik blijf toch een voorstander van platte kanten / spieën. ( ik weet dat er mensen zijn die daar anders over denken :mrgreen: )
fwiet-fwiet. :lol:

Als 't losgaat en de spie houd het tegen dan heb je een tikje extra omkeerspeling. Daar kun je je helemaal een ongeluk naar zoeken. Doe mij maar een drupje Loctite 603 :mrgreen:
Oke, loctite vind ik ook goed. :lol:

( als je goed tussen de regels doorleest, vind ik een klempassing prima, maar dan moet ie wel zuiver passen. ;-) en daar zit nu juist zo vaak het probleem, of misschien worden er eigenlijk iets te dunne assen toegepast voor het koppel wat de motor levert, in de uit stilstand situatie dan natuurlijk)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Re: Machine blijft kort "haken"

Bericht door tweety »

Als het zo blijft zitten laat ik het zo, maar anders ga Locktite proberen,
eigenlijk vind ik het ook een raar systeem, het doet mij denken aan mijn goedkope gaten boor
die gaat ook steeds los zitten als ik de schroef op de as draai.
Ik moet zeggen dat ik de koppeling best wel wat moest uit trekken om hem over de as te kunnen krijgen.
De maten zijn goed.

Als ik Locktite gebruik krijg ik dan nog wel de boel los ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Machine blijft kort "haken"

Bericht door DaBit »

Ik gebruik buiten de loctite helemaal geen extra bevestiging. Geen klemschroefjes, geen spietje, geen klembeugel, niks. Dus ook geen beschadigingen op de as of poelie/koppelinggat.
Jij hebt al zo'n klemdingus; als die gewoon werkt zou ik die gewoon gebruiken; zo goedkoop is een potje 603 niet en als het bij duizenden mensen goed gaat dan moet dat bij jou ook kunnen.

Maar wil je de extra zekerheid: losmaken doe je door de koppeling heet te stoken met de gasbrander. Bij ca. 250 graden pak je 'm er dan zo vanaf en met een papiertje kun je meteen de resten wegvegen. Als je er een dikke vlam op mikt gaat dat zo snel dat de boel al uit elkaar ligt voordat de motoras op de plek waar-ie de motor in gaat warmer is dan 50 graden dus de lagers hebben er niks van te lijden.

Klinkt allemaal maar grofstoffelijk, maar als je het een keer gedaan hebt merk je vanzelf dat het eigenlijk best praktisch is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Re: Machine blijft kort "haken"

Bericht door tweety »

:Dabit

Mooi om het te weten, ik ga de machine eens flink belasten, mocht het toch nog fout gaan
ga ik het op jouw manier doen. Leuk om van een ervaren CNC-er zoveel te leren,

bedankt, Dabit, Hugo
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Machine blijft kort "haken"

Bericht door DaBit »

Nou, mij een ervaren CNC-er noemen is net zoiets als een plaggenhutje een kathedraal noemen hoor :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie