Hoe bouw je een "goede computerkast/besturingskast"?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Hoe bouw je een "goede computerkast/besturingskast"?

Bericht door Sven »

Ik draai mijn cnc met een gewone oude pc.
Die ademt stoffige lucht in, en iets minder stoffige lucht uit.
Die pc staat naast een plaat hout waar alle cnc specifieke zooi aan vast geschroeft zit.

Dat is bepaald niet een fraaie opzet, en technische gezien al helemaal niet de beste.

Maar hoe hoor je het eigenlijk te doen? Daar heb ik echt geen kaas van gegeten.

Heb je wel een aparte case voor de pc nodig, of kan je alle losse componentenvan pc en cnc samen in een kast schroeven?
Moet dat dan een stalen kast zijn, of mag dat ook hout of kunststof zijn?

Wat zijn voor een electro-nitwit als ik de belangrijkste do's en dont's?
Afgeschermde kabels of juist niet, wat moet je aarden en juist niet?
_______________________________________________________________
Verzamelde info

Concept:
- Gesloten Schakelkast met sterke interne ventilatoren, voor koeling aan de stalen buitenwand
- Houten montageplaat ipv staal
- Computercomponenten direct op hout gemonteerd, geen extra gewone computerkast
- VFD in de kast
- Zware vermogens (drivers en VFD) groeperen op afstand van de kleine stroompjes
- Kabels met zware stromen verlaten de kast zo ver mogelijk bij de kleine stromen vandaan
- Ringkern trafo plus gelijkrichter met "Dikke elco's" omdat electro meneren me uitlegden dat dat beter was. Heeft te maken met dat een cnc masjien stroom opwekt als ie moet vertragen en die stroom moet ergens heen. Elco's kunnen die remstroom tijdelijk opsllaan.
Laatst gewijzigd door Sven op 02 nov 2016 19:35, 3 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
basje34
Donateur
Berichten: 160
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:22
Locatie: Limboland
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door basje34 »

Ik heb m'n pc en toebehoren in een lessenaar gebouwd.
Die kan je als schakelkast leeg kopen voor ca. 200 EUR.

Daar heb ik een dikke ventilator met filter in de deur ingebouwd.
Die min of meer voor overdruk in de kast zorgt.
Zou hou je stof buiten en voer je warmte af.

Waar ik zelf van baal met deze opzet is dat ik de drivers liever lager in de kast had zitten.
Omdat de warmte blijft hangen zal ik maar zeggen.

Voordeel van een lessenaar is ook dat je er mooi op kan werken met een toetsenbord en muis etc..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

basje34 schreef:Daar heb ik een dikke ventilator met filter in de deur ingebouwd.
Die min of meer voor overdruk in de kast zorgt.
Zou hou je stof buiten en voer je warmte af.
Wel zorgen dat die filter regelmatig verschoont wordt.

Waar ik zelf van baal met deze opzet is dat ik de drivers liever lager in de kast had zitten.
Omdat de warmte blijft hangen zal ik maar zeggen.
Dus je eerste 'en voer je warmte af' klopt niet helemaal. ;-)

Maar even nadenken over de circulatie in je kast kan geen kwaad, misschien kun je nog iets bereiken met een schot in je kast zodat je die warme lucht boven toch nog weg circuleert.

En als je het heel luxe wilt, er bestaan warmtewisselaars die een interne en externe circulatie hebben, gescheiden door dunne aluminiumplaat ( zigzag gevouwen voor meer opppervlak). Dan komt er absoluuut geen stof binnen en ziet je schakelkast er na 20 jaar nog als nieuw uit.

Voor de elektrische eisen ga ik me niet wagen aan uitspraken, daar zijn anderen beter in. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
basje34
Donateur
Berichten: 160
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:22
Locatie: Limboland
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door basje34 »

Je hebt min of meer gelijk Hugo,

Ik heb het vanmorgen snel ingetikt op mn mini ipad.
Ik bedoelde eigenlijk als ik het nog eens doe, dan zet ik de drivers lager in de kast.
Maar ik had nog zo'n bakbeest van een PC (zo'n tower) die moet helaas op de bodem staan.
Doordat de kast verder vrij luchtdicht is kan de ventilator niet voor 100% circulatie zorgen.
Maar overdruk is er wel. En inderdaad moet het filter met regelmaat vervangen o.i.d. worden.

Ja en ik vind het wel warm voelen, lekker eigenlijk. maar misschien is het wel normaal.
Er komt nog geen rook uit, dus dan is het goed. (heb ik mij hier laten vertellen). :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

basje34 schreef:(heb ik mij hier laten vertellen). :mrgreen:
Je moet niet alles wat hier verteld wordt als zoete koek (of vlaai) aannemen, enige zelfonderzoek is meestal wel verstandig. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door DaBit »

Ik heb de PC-componenten gewoon los in de 'kast' geschroefd. Veel meer dan een moederbordje, voeding en harde schijf is dat niet voor een CNC. Ik zie niet in wat een PC-kast in een kast voor toegevoegde waarde bied, behalve gemak als het past.

Metaal heeft zo z'n voordelen; het geleid warmte beter dan kunststof/hout en je kunt het aarden. Maar voor de verdere rest voldoet hout ook. Kunststof zou ik wat mee oppassen; dat word statisch en elektronica heeft een bloedhekel aan statische elektriciteit.

Drives en de motorkabels moet je wel degelijk netjes verwerken; die kabels geven bijna licht in het donker.
Dikke aardstrip, drives goed aarden, en de afscherming van de motorkabels met een beugelklem aan de aardstrip vast.
De rest komt wat minder kritisch als je fatsoenlijke elektronica gebruikt (zoals een Mesa 7i76).

Ventilatie, tsja. Als een luchtfilter 99,99% efficient is dan is het alsnog een kwestie van tijd voordat je kast vol fijnstof en vettige plakzooi zit, het duurt alleen wat langer. Als je een royale metalen kast hebt werkt die kast dicht houden en intern lucht circuleren vaak ook afdoende; je hebt in de gemiddelde installatiekast wel wat vierkante meters warmtewisseloppervlak ter beschikking en veel warmte produceert de gemiddelde hobby-CNC elektronica niet. Belangrijk is dan wel dat de warmte intern verspreid word, dus intern moet je wel een ventilator plaatsen. Ik ga pas externe lucht naar binnen blazen als dat onvoldoende is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoe bouw je een "Goede" computerkast..

Ik denk dat er veel mogelijkheden zijn, maar criterium nummer 1 in mijn optiek:
Hou het netjes!

Ik heb de kast van mijn freesbank "modulair" gebouwd.. een PC chassis verbouwd om de Mini-ITX pc met voeding in te bouwen.. de Pokeys zit daar ook in. alsmede de EdingCNC CPU.. de Stepperdrivers zitten in een ander oud PC chassis gemonteerd, dat zodanig een koof van faraday maakt..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door Sven »

Ah, het hoeft dus niet zo ingewikkeld als ik dacht.

Zo'n metalen kast, is daar een algemene naam voor?
In de categorie goed en goedkoop, is een brandslanghaspelkast of vergelijkbaar dicht genoeg?

Of ben je beter af een officiele electronikakast (hoe heet zo'n ding)?

Op zich vind ik "Alleen inwendig circuleren" wel fijn eenvoudig&degelijk klinken, als dat idd voldoende koelt.

En Arie, bedoel je met "netjes" dat het allemaal ergens aan geleiding vast zit of dat het vooral goed traceerbaar is.

Ik zit vaak met bewondering te kijken hoe vrezelijk netjes sommigen hun electra kunnen maken. Ik kom uiteindelijk toch altijd weer uit op spagetti...

En de kabels die uit de kast komen, maak je die het beste met een connector vast, of juist met een wartel doorvoeren en binnenin vastmaken?
Laatst gewijzigd door Sven op 27 sep 2015 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door skillalot »

Rittal schakelkastje kost de wereld ook niet toch?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door Sven »

Aha, schakelkast is de verzamelnaam.

(Hier verraad ik hoe goed ik in de electronenwereld ben ingevoerd hé?)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door mostudio »

Een tip ....
Doe alles in bedradings kokers en hou stuurstroom en zwaar voedings draden appart van elkaar. En als je moet kruisen doe het haaks om zo min mogelijk storing op te pikken.
Als ze langs elkaar moeten liggen dan een metaal schijdings schot er tussen geaard
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door skillalot »

Heb niet lang en uitgebreid gezocht, dus of dit de allerbeste prijs is weet ik niet, maar vind t zeer betaalbaar. Denk niet dat je daar iets fatsoenlijks zelf voor kunt maken.
500x400x200mm stalen kast, 75 euro
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door Sven »

Goeie tips allemaal, fijn!

Daar zitten dingen tussen die misschien vanzelfsprekend zijn als je het eenmaal weet maareh, ik zat altijd in een ander lokaal als er electronen in de lesstof zaten...
Tenzij het er veel waren zoals bij electrisch lassen.

Omdat ik waarschijnlijk flink vaak mis ga boren als ik spul ga vastschroeven, kan ik eerst een plaat hout in de kast schroeven en daar alles weer aan vast schroeven?
Of is dat not done?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe bouw je een "goede computerkast"?

Bericht door skillalot »

Not done! Koop gewoon wat kabelgootjes, en zet alles eerst los op die plaat waar je het ongeveer hebben wilt. Meet alles uit, markeer met schilderstape en stift waar alles gaat komen, en ga daarna pas gaten boren waar nodig.
Kabelgoten kun je makkelijk vastzetten met spiegeltape.
Onderin de kast maak je een aardingsstrip, waar je alle afscherming van alle kabels met een klem op vastschroeft. Die afscherming zet je ook alleen vast aan die strip, aan de andere kant van de kabel laat je die los en werk je die af met een krimpkousje.
Plaats reactie