welke moet ik nu hebben???

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

welke moet ik nu hebben???

Bericht door bertus1945 »

hallo
In eerste instantie had ik interesse in de StepCraft 300.
is voor heel simpele dingetjes ,en om het te proberen ,met cnc xyz
nu kwam ik op dit forum tegen dat de stepcraft 300 niks was ,(te licht),geen goeie lagers enzo
nu werd daar verwezen naar de cnc3040,maar die is voor win XP,dus lijkt mij verouderde info.
dus mijn vraag welk moet ik hebben voor simpel werk zoals text en naam bordjes .
ik hoor het graag

ik vergat nog iets ik heb win 10 en het moet liefst USB zijn
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: welke moet ik nu hebben???

Bericht door audiomanics »

Het mechanisch gedeelte, inclusief stappenmotoren en drivers is niet afhankelijk van wat voor besturingssysteem je gebruikt. al zou het een commodore 64 zijn geweest.
De controller met bijbehorende software is bepalend. Die CNC3040 zie je zat te koop zonde controller, die zou je dus gewoon kunnen gaan gebruiken.
De controller dan.... Veel mensen hier gebruiken EdingCNC of Mach3. Bij Mach3 moet je een zgn. Breakoutbordje hebben dat via USB de STEP en DIR pulsen voor je driver maakt en eventuele sensoren (denk aan limitswitches etc) weer terug meldt aan de computer. Mach3 is in feite software die gewoon op je computer draait.
Bij EdingCNC zit alles op een printje en draait op je computer een stukje software dat de aangeleverde G-Code door stuurt naar het printje. EdingCNC kan via USB of (tegen een meerprijs) Ethernet worden aangesloten.
En zo zijn er nog wel een handje vol controllerkaartjes te koop.. USBCNC (niet te verwarren met de oude benaming van EdingCNC) is een goedkoop chinees alternatief.. Ik heb er geen ervaring mee maar 't schijnt soms redelijk te werken..met zijn beperkingen.
Dan heb je verder nog software nodig om de G-codes te genereren, het CAD dus.. Zelf doe ik alles met ARTCAM, maar er wordt hier ook gebruik gemaakt van programma's als CAMBAM, VCarve, Aspire etc.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie