plotter pen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: plotter pen

Bericht door janplastiek »

en een cilinder zal ook bij variabele werkstuk dikte geen problemen hebben
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: plotter pen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb zomaar het vermoeden dat loadcellen uitlezen en lasstromen niet echt vriendjes worden.
En die 2 electrodes moeten toch apart kunnen bewegen ? Dan kun je ook niet met 1 z-as 2 loadcellen bedienen.
Luchtcilindertje is echt het simpelste.
Als het CNC is, vind die besturing dat ook niet erg logisch om die Z-as te stoppen, laat staan dat je ook nog kunt naregelen.

Die bladveertjes kun je nog steeds gebruiken om de electrodes te laten bewegen, en de kracht uit de luchtcilindertjes halen.
Ik weet niet hoe het met de stromen moet, zit die kabel direct aangesloten aan de electroden ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: plotter pen

Bericht door prensel »

hugo stoutjesdijk schreef:Ik heb zomaar het vermoeden dat loadcellen uitlezen en lasstromen niet echt vriendjes worden.
En die 2 electrodes moeten toch apart kunnen bewegen ? Dan kun je ook niet met 1 z-as 2 loadcellen bedienen.
Luchtcilindertje is echt het simpelste.
Als het CNC is, vind die besturing dat ook niet erg logisch om die Z-as te stoppen, laat staan dat je ook nog kunt naregelen.

Die bladveertjes kun je nog steeds gebruiken om de electrodes te laten bewegen, en de kracht uit de luchtcilindertjes halen.
Ik weet niet hoe het met de stromen moet, zit die kabel direct aangesloten aan de electroden ?
ik dacht zelf aan een loadcel per elektrode en die uitlezen met een arduino. Dan als beide sensoren een bepaalde kracht meten een aan/uit signaal naar de cnc besturing. Hoe zich dat gedraagt bij een hoge stroomstoot weet ik ook niet...


En ja de laskabels zitten direct aan de elektrodehouder, blokjes massief koper.
De maatvoering van de te lassen delen is redelijk maatvast, wat overblijft als variable is de lengte van de laselektrode die zal per punt op den duur slijten. Mischien is het beter/makkelijker om voorafgaande de las de hoogte van de elektrodes te meten en op basis daarvan de lashoogte bepalen.
Plaats reactie