emco compact cnc 5 hulp nodig

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Vlt
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:59

emco compact cnc 5 hulp nodig

Bericht door Vlt »

Ik heb de draaibank pas gekocht,nu ben ik aan het proberen van draad te snijden.
program g33 en g78 stop geen alarm en werkt niet,enkel hoor ik een klik program g84 werkt wel.
Ik moet de draaibank terug volledig opstarten,

Mvg, vlt
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: emco compact cnc 5 hulp nodig

Bericht door Leeuwinga »

Zo maar wat ideen:
Bij G33horen natuurlijk aanvullende parameters
Zijn die correct
Heb je het juiste toerental gekozen?
Is er wellicht een probleem in de spindel encoder ?
Cees
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: emco compact cnc 5 hulp nodig

Bericht door Arie Kabaalstra »

volkomen duidelijk ik heb ook een emco compact 5 cnc maar draadsnijden heb ik nooit gedaan G84 wel geloof ik geen alarm..

Wat is de vraag?..

Welke besturing zit er op?.. de originele naar ik aanneem.. vraagje.. heb je de manual, en heb je die gelezen?..
Vlt
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:59

Re: emco compact cnc 5 hulp nodig

Bericht door Vlt »

de besturing is A6c114003 ,ik heb ook gezien dat er een software update gedaan is in 87.
ik heb al van alles gedaan van verschillende Manuels ,in g84 werk het perfect ook het alarm.
In G33 of G78 geeft hij bij foute inputook het aan ,als ik het program start de x slede verplaatst iets maar de Z niet, wel een klik en het program steek vast.
Is enkel nog te resetten met de sleutel.
Ik heb de start toets met 2 standen,ik zet de motor aan en heb al verschillende toeren geprobeerd.

mvg
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: emco compact cnc 5 hulp nodig

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb laatst een Emco Compact 5 CNC gekocht.. mijn derde.. die had ook zo'n eigenaardigheid in de besturing.. bij bepaalde commando's klapte de hele boel vast.. geen beweging meer in de machine te krijgen.. en de besturing gaf geen alarm.. Ik heb eigenlijk nog niet ver in de manuals gekeken.. ik heb mijn mijn eerste Compact 5 CNC zegge en schrijven 5 Horlogekasten gedraaid.. toen begaf de Driver van de motoren het.. 'k heb de boel losgeknipt, uit de kast getrokken, EdingCNC , 3 drivers, 2 voedingen en nieuwe stappenmotoren gemonteerd.. ik heb nu een moderne, en veel betrouwbaardere besturing, die ik ook nog eens veel sneller en veel makkelijker kan programmeren.. Radii voorbewerken doet ie nu automagisch, met ingestelde snedediepte en voeding, nabewerken gaat ook automatisch. met desgewenst een ander gereedschap.. ook het wisselen gaat nu automatisch..

't voordeel van een moderne besturing erop is.. dat je ook een echte tooltabel hebt waar je de Gereedschapoffsets in kan zetten.. bij de Emco besturing staan de offsets in het programma.. en da's nie handig.. als je een ander tool gaat gebruiken.. moet je het programma aan gaan passen.. ik kan zo een ander tool kiezen.. geen gedoe.. de offsets staan in de tabel..

Neemt niet weg dat je met de Emco besturing best leuke dingen kan maken.. maar naar huidige maatstaven is ie GRUWELIJK achterhaald..
Vlt
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:59

Re: emco compact cnc 5 hulp nodig

Bericht door Vlt »

Probleem is opgelost g78 werkt.

voeler stond te laag ,iets bij geregeld en het werkt perfect.

Nu nog een gemakkelijke berekening voor de diepte van de draad.
of goede draad tabel.

alvast bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: emco compact cnc 5 hulp nodig

Bericht door Arie Kabaalstra »

Draadtabellen vind je overal op Internet.. en in tabellenboekjes.. je kunt niet zonder..

Ezelsbruggetje voor Metrische draad: d=D-P, ofwel Binnendiameter is Buitendiameter - Spoed.. draaddiepte is dientengevolge ½P..
Vlt
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:59

Re: emco compact cnc 5 hulp nodig

Bericht door Vlt »

Arie bedankt,

Ik ben maar beginneling dus nog veel te leren.

Voor de rs 232 poort ben ik nog opzoek naar een kabel rond stekker 12 pins naar de 9 pins gewone rs232 poort;

Ik heb gezien in Duitsland zijn er te bestellen , maar aan belgie leveren ze niet

misschien weet u in Nederland een adres.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: emco compact cnc 5 hulp nodig

Bericht door Arie Kabaalstra »

schema is op Internet wel te vinden.. locale computerboer heeft wel een kabel en wat pluggen even ferm de soldeerpook hanteren.. en klaar..
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: emco compact cnc 5 hulp nodig

Bericht door javanree »

Ik heb nog wel een 12-pins RS232 connector liggen.
Stuur maar een PB als je interesse hebt

Heb zelf een nieuwe kabel + connector gemaakt , nu een gewone 9-pins D-sub connector in de machine.
Plaats reactie