Pcdreh

Moderator: Moderators

wabeco cc-f1210
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 dec 2015 15:32

Pcdreh

Bericht door wabeco cc-f1210 »

Hallo,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum, graag wil mij eerst even kort voorstellen.
Mijn naam is Frans 41jr uit Rotterdam en ik ontwerp en produceer sieraden van rvs. zie: http://www.jfmwerken.nl of https://www.facebook.com/JFMWERKEN/.
Ik heb alleen ervaring met conventioneel metaal bewerken, draaibank ( emco super 11 cd) en freesbank.
Sinds enige tijd heb ik een prachtige gebruikte Wabeco cc-f1210 bj 2000. met digitale uitlezing en een cnc besturing.
ik ben 2e eigenaar van de machine en hij is zeer weinig gebruikt, wel heb ik de machine niet kunnen testen bij aanschaf, en het cnc gedeelte dus ook niet.
Graag zou ik eerst eens willen proberen of alles nog werkt voordat ik verder investeer in de machine. (kogelomloop spindels word denk ik de volgende stap)
Ik heb er inmiddels een oude pc met windows 98 bij om het besturingsprogramma pcdreh 3.o te kunnen gebruiken.
Maar de floppy die erbij zit is helaas onleesbaar. en ik kan dus niet installeren.
Hier strand dus mijn plan om de machine te testen.

Heeft iemand ervaring met de wabeco in combinatie met pcdreh?

Ook ben ik opzoek naar een werkend versie van pcdreh.

Andere tips en truc zijn uiteraard zeer welkom

Bedankt alvast,

mvg
Frans
Gebruikersavatar
pcpiet
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 okt 2008 22:39
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Pcdreh

Bericht door pcpiet »

hallo
ik heb ook een wabeco cnc freesbank ik zou je adviseren af te stappen van pc dreh3.0 ik denk dat dat nog een dos versie is .
als het goed is heb je een dongle bij de software -hardware en kun je de software zo downloaden op de site van pc dreh
gr piet
Ziggy
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:24
Locatie: H'sluis

Re: Pcdreh

Bericht door Ziggy »

Hallo,
ik werk met PCDreh op de draaibank, en op de freesbank. De laatste versie van PCDreh DOS is volgens mij 3 en release 21. Ik moet ergens nog de gegevens en ook de programmas op mijn PC hebben. Als je deze nodig heb, kan ik het wel toe laten komen. Bovendien ben ik donderdag as in Rotterdam sportdorp bij de NVM Rotterdam.
Verder kan ik ook iemand op weg helpen met de omgang met het programma.

Groetjes

Ziggy
wabeco cc-f1210
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 dec 2015 15:32

Re: Pcdreh

Bericht door wabeco cc-f1210 »

pcpiet schreef:hallo
ik heb ook een wabeco cnc freesbank ik zou je adviseren af te stappen van pc dreh3.0 ik denk dat dat nog een dos versie is .
als het goed is heb je een dongle bij de software -hardware en kun je de software zo downloaden op de site van pc dreh
gr piet
Hoi Piet,

Op termijn zou ik inderdaad graag over stappen op ander software.
maar eerst wil ik graag kijken of alles nog werkt. vandaar dat ik wil beginnen met de originele software.
Ik heb geen dongle erbij, en weet ook niet wat dat is.
Ik heb begrepen dat bij andere software ook een andere besturings kast moet. klopt dat?
Wat voor software gebruik jij dan? en met welke besturing, en welk bouwjaar is je machine?

ik hoor graag van je

groet
Frans
wabeco cc-f1210
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 dec 2015 15:32

Re: Pcdreh

Bericht door wabeco cc-f1210 »

Ziggy schreef:Hallo,
ik werk met PCDreh op de draaibank, en op de freesbank. De laatste versie van PCDreh DOS is volgens mij 3 en release 21. Ik moet ergens nog de gegevens en ook de programmas op mijn PC hebben. Als je deze nodig heb, kan ik het wel toe laten komen. Bovendien ben ik donderdag as in Rotterdam sportdorp bij de NVM Rotterdam.
Verder kan ik ook iemand op weg helpen met de omgang met het programma.

Groetjes

Ziggy
Hoi Ziggy,

leuk dat je ook met deze software werkt, lijkt mij een prima begin om de cnc wereld te verkennen.
inderdaad is het een dos versie, als je een kopie heb zou ik dat graag ontvangen.
ik zou het erg fijn vinden om iemand te hebben die me een beetje op weg kan helpen, maar of alles hier al zover in orde is durf ik niet te zeggen. De pc heeft nog niet eens het programma erop staan, en een verbinding met de besturing is ook nog niet gelukt. Ik gebruik nu een kabel usb naar serieel, maar kan misschien beter een geheel seriele kabel gebruiken, of zou dit niet uitmaken?

Ook mist de pc nog een aantal drivers en lukt het me niet om deze te installeren omdat ik geen verbinding met internet krijg en hij gebrande cd,s niet kan lezen.

Eerst de pc in orde krijgen met het programma erop, dan kom ik graag nog op je aanbod terug.

Vriendelijk bedankt
groet
Frans
Ziggy
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:24
Locatie: H'sluis

Re: Pcdreh

Bericht door Ziggy »

Hallo Frans,
ik denk, als je de DOS versie heb, moet je de besturing via de PLT poort aansturen. En ook de computer moet met DOS zijn. Het kan wel onder Win 98 in de DOS modus. De Windows versie gaat via de seriële poort. Als je de besturing aan zet, staan de motoren dan onder spanning, dus vast?

Groetjes

Ziggy
wabeco cc-f1210
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 dec 2015 15:32

Re: Pcdreh

Bericht door wabeco cc-f1210 »

Ziggy schreef:Hallo Frans,
ik denk, als je de DOS versie heb, moet je de besturing via de PLT poort aansturen. En ook de computer moet met DOS zijn. Het kan wel onder Win 98 in de DOS modus. De Windows versie gaat via de seriële poort. Als je de besturing aan zet, staan de motoren dan onder spanning, dus vast?

Groetjes

Ziggy
Hoi Ziggy,

Ik heb inderdaad de dos versie, en een pc met windows 98se deze kan in dos modus opstarten.
Als de besturing aan staat staan de motoren vast.
Ook heb ik inmiddels een verloopstekker besteld zodat ik de seriele poort kan gaan gebruiken.
Het installeren van de dos versie van pcdreh moet via een diskette, het installeren is nog niet gelukt.

groet
frans
Ziggy
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:24
Locatie: H'sluis

Re: Pcdreh

Bericht door Ziggy »

Hallo Frans,
je kan PCDreh voor DOS alleen via de PLT poort aan sturen. Ook van de PC naar de besturing is dan een printer kabel.
Je maakt geen gebruik van de seriële poort.
Of, je heb wel een windows versie, deze gaat wel via de seriële poort. Wat staat er op de dongle?

Groetjes

Ziggy
wabeco cc-f1210
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 dec 2015 15:32

Re: Pcdreh

Bericht door wabeco cc-f1210 »

Ziggy schreef:Hallo Frans,
je kan PCDreh voor DOS alleen via de PLT poort aan sturen. Ook van de PC naar de besturing is dan een printer kabel.
Je maakt geen gebruik van de seriële poort.
Of, je heb wel een windows versie, deze gaat wel via de seriële poort. Wat staat er op de dongle?

Groetjes

Ziggy
Hoi Ziggy,

bedankt voor je reactie.
op de dongle ( dit is toch de kast tussen pc en freesmachine? ) staat niets.
wel heb ik er een floppy bij, hier staat volgende op:

PCDreh
3.0 Rel.07b

zum installieren
A:\INSTALL

bedankt

groet
frans
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Pcdreh

Bericht door hainjedaf »

kan je de inhoud van die floppy niet op een usbstick of cd zetten en dan installeren?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
wabeco cc-f1210
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 dec 2015 15:32

Re: Pcdreh

Bericht door wabeco cc-f1210 »

hainjedaf schreef:kan je de inhoud van die floppy niet op een usbstick of cd zetten en dan installeren?

De floppy is helaas onleesbaar.

ik wil nu proberen een nieuwe floppy te maken.
Ziggy
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:24
Locatie: H'sluis

Re: Pcdreh

Bericht door Ziggy »

Hallo frans,
ik heb even op mijn dongle gekeken. Er staat HSE PCDreh Dongle V 1.4 op.
Stuur anders maar een PB naar mij met je mail adres. Dan kan ik het programma sturen.

Groetjes

Ziggy
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Pcdreh

Bericht door Jensorie »

De dongle zit veelal tussen de paralelle poort connector in. Dit is niet de grote witte kast waarop ook de toerenregeling zit, maar een klein tussenblokje.

voorbeeld:
Afbeelding
Ziggy
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:24
Locatie: H'sluis

Re: Pcdreh

Bericht door Ziggy »

Hallo Frans,
ik heb nog een diskettes met PCDreh 3.0 Rel.07. Het is leesbaar. Net gecheckt.
Maar ook nog PCDreh 03 rel. 17. Ook deze is leesbaar.

Groetjes

Ziggy
Plaats reactie