XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Moderator: Moderators

prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door prensel »

DaBit schreef:Zou niet zo hard nodig moeten zijn met een 26LS32 aan de drive-kant, die pullups/pulldowns.

Ik zou voor de gein nog eens een 100-120 ohm weerstandje over PULSE/PULSE* en DIR/DIR* bij de drive zetten. Verder de GND ook doorknopen inderdaad, dus 5 draden naar de drive.

Daarna moet je de drive ook nog wijsmaken dat je met step/dir wil werken. Even een beetje in die WinMotion rommelen om te kijken hoe dat moet.
Nou eindelijk het werkt :-)
Zoeken naar een spelt...

Ik heb de pullups/down erbij gezet, een 2k7 als pullup en een 2k2 als pulldown.
Ook het enable signaal van de sn75176 maar 'hard' op de 5V gezet en voila toen kwam er beweging in.
Ik kan m nu aansturen via grbl, alle assen werken. Moet alleen nog wat richtingen wijzigen en de home switches doorzetten. Die kan ik door de controllers als TTL output signaal op een pennetje laten meegeven dus die kunnen zo de grbl/avr in.

Ik heb besloten om voor een grbl/avr als controller te gaan simpelweg omdat ik die nog had liggen en ik als plugin module ook op het experimenteerprintje met de sn75176 heb gezet. Alles mooi bij elkaar.
Aansturing/aanleveren van de g-code en handmatige besturing laat ik via een raspberry lopen via een webinterface.

Bedankt iedereen voor het meelezen/meedenken.

Paul
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door DaBit »

Goedzo!
Succes het de rest van de elektronica en software :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door prensel »

Na een aantal dagen getest te hebben zal ik toch een aantal wijzigingen gaan doorvoeren:
Helaas bleken de home switches niet zo makkelijk uit te lezen via de Jenytec controllers waar ze op aangesloten waren. Dus deze maar losgekoppeld en omdat het 24V is via een aantal opto couplers naar een 5V signaal omgezet en rechtstreeks op de grbl controller aangesloten. Dat werkt wel.
Dan merk ik dat ik niet de maximale snelheid van de servomotoren via grbl kan aansturen.
Als ik de feedrate instel op meer dan 6300 mm/min dan crashed grbl.
Via de winmanager kan ik de motoren wel veel sneller laten bewegen.

Ik overweeg nu toch om maar naar linuxcnc over te gaan stappen en de TTL step-dir signalen via de printerpoort op mijn converterbordje aan te gaan sluiten....
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door hainjedaf »

Investeer dan toch gewoon in een MESA 5i25/7i77 combinatie (of een 6i25 als je PCIe zoekt).

Dan heb je meteen een 'besturings coprocessor' in de vorm van een FPGA en een stuk hardware van industriekwaliteit dat ZEKER met je servodrives en 24V home switches overweg kan.

Een 6i25 heb ik hier eventueel nog voor je liggen...
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door prensel »

hainjedaf schreef:Investeer dan toch gewoon in een MESA 5i25/7i77 combinatie (of een 6i25 als je PCIe zoekt).

Dan heb je meteen een 'besturings coprocessor' in de vorm van een FPGA en een stuk hardware van industriekwaliteit dat ZEKER met je servodrives en 24V home switches overweg kan.

Een 6i25 heb ik hier eventueel nog voor je liggen...
Ok ja dat is wellicht een mogelijkheid.
Wat kost zon kaart en die extra module 7i77 ?
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door hainjedaf »

Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door DaBit »

Je komt met een gewone parallelle poort best ver hoor. 30-40kHz stapfrequentie haal je wel tenzij je zoals zovelen zonodig stokoude hardware in wil zetten als CNC-controller en vervolgens begint te klagen dat het allemaal niet zo vlot is.
Mijn Emcootje gaat het ook doen met enkel een paar parallelle poorten.

Mesa hardware is wel leuker en zeer zeker robuust gebouwd.
Voor step/dir heb je dan niks aan een 7i77; die is voor analoge servo's (-10V..10V).
Wil je enkel step/dir sturen dan is een 7i76 en een 5i25 (PCI) of 6i25 (PCI Express) genoeg. Wil je ook nog de motorencoders binnen lezen dan zou een 7i85S een optie kunnen zijn (4x step, 4x encoder). Die 7i85S heeft echter weer geen extra in- en uitgangen.

Als je dol bent op Arduinootjes en dat soort spul als CNC-controller, dan is een BeagleBone Black met MachineKit misschien nog een leuke optie voor je.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door hainjedaf »

Dat van Step/Dir had ik ff gemist. Ik had alleen naar servo's gekeken.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door prensel »

Als ik de feedrate instel op meer dan 6300 mm/min dan crashed grbl.
Kleine update:
Het blijkt dat GRBL op max 30kHz kan werken, dus max 30.000 step signalen per seconde.
De JenyTec servocontrollers zijn in te stellen op het aantal 'increments' per stap, had ik op 1 inc per stap staan.
Per rotatie van de motor heb ik 10.000 increments nodig en dan beweegt de x-as 25.4mm.
Dus zeg maar even 400 incr per millimeter, dus ook 400 stappen per millimeter.
Aangezien 30.000 de max is kan ik maar 30.000/400 millimeter per seconde maken dus in mm/min is dat 4500 mm/min.
Met de instelling van 6300 mm/min zat ik dus ver boven wat GRBL kan en vandaar de crash.
Oplossing is om het aantal increments per step groter te maken.
Heb m nu op 2 inc per step gezet en kan nu met gemak 12000 mm/min feed op een as halen. Twee assen gaat dan net weer niet dus uiteindelijk zowel de X als Y as op 10.000 mm/min gezet. Dat werkt prima.
De nauwkeurigheid is dan wel afgenomen maar met 200 stappen per mm (dus 0.005mm) nog altijd goed te noemen.
Ik zou nog naar 100 stappen per mm kunnen gaan waarbij de feed snelheid verdubbeld naar 20.000mm/min ten koste van de nauwkeurigheid, die is dan 0.01mm
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door DaBit »

Uiteindelijk hangt het van je doel af. De resolutie die je haalt is niet hetzelfde als de nauwkeurigheid, zeker dynamisch niet. Stationair (constante snelheid, waarbijd ie snelheid ook 0 kan zijn) kom je nog wel redelijk in de buurt. 0,01mm resolutie zal bij een bewegende machine ergens zuiguitdeduim tussen de 0,03 en 0,06 afwijking opleveren; hoe hoger de snelheidsverandering, hoe meer.

Maar 10m/min is voor de meeste zaken meer dan genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie