XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Moderator: Moderators

prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door prensel »

Hallo allemaal,

Ik heb een XYZ platform met servomotoren, controllers en een industriële PC.

De gebruikte controllers zijn van Jenytec type SV-50V4 en worden via RS-422/485 aangestuurd door de PC. De PC heeft een Moxa RS-422/485 kaart. De PC werkt op XP Pro. Via de Jenytec Winmotion software kan ik de motoren testen en bedienen. Dus technisch werkt alles prima.

Nu wil ik het ding alleen gaan aansturen maar ben nog niet uit over hoe ik dat ga doen.
Welke opties zijn er om een RS-422 systeem aan te sturen ?
Van Mach3 in combinatie met serieel aansturing kan ik er niet zoveel over vinden.

Welke bestaande alternatieven zijn er ?
Of evt een G-code converter (laten) maken die de G-code omzet in de seriele commando's ?


Groet,

Paul
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens de datasheet is het mogelijk om er een step/dir ingang op te hebben, of jij dat daar ook hebt weet ik natuurlijk niet.
http://www.jennyscience.de/fileadmin/pd ... TROL_E.pdf
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door prensel »

hugo stoutjesdijk schreef:Volgens de datasheet is het mogelijk om er een step/dir ingang op te hebben, of jij dat daar ook hebt weet ik natuurlijk niet.
http://www.jennyscience.de/fileadmin/pd ... TROL_E.pdf
Ja klopt dat had ik ook al gezien maar die worden nu niet gebruikt.
Het hele spul zit in een werkende laboratorium analyse apparaat en werd aangestuurd door een stuk maatwerk software via RS-422 en CANbus. Dat laatste alleen voor sensoren etc maar dat heb ik er al uitgehaald omdat ik die niet ga gebruiken.
Ik wil de toepassing analyse apparaat gaan veranderen naar CNC gestuurde lasser voor lithium accupacks zonder al te grote mechanische aanpassingen eigenlijk. Ik zal er ook geen rondingen e.d. mee gaan tekenen/vrezen/printen.
De XYZ bewegingen hoeven dan ook niet parallel uitgevoerd te worden, serieel volgordelijk is prima.
Er zit overigens wel een parallel uitgang op de IPC en die wordt nu niet gebruikt dus ik zit me net te bedenken dat ik die eigenlijk wel kan gebruik voor step/dir aansturing. Dan kan de RS-422 er ook gewoon uit...

Ik ben inmiddels al even aan het spelen geweest met de Winmotion software en kan via eenvoudige commandos de nodige bewegingen laten maken met een nauwkeurigheid van 1/10000 van een inch.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door mjeuring »

Pagina 18, onderaan staat dat de commando's die je nodig hebt om de motoren serieel aan te sturen staan in winmotion. Met behulp van terminal software kun je deze commando's invoeren.
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door prensel »

mjeuring schreef:Pagina 18, onderaan staat dat de commando's die je nodig hebt om de motoren serieel aan te sturen staan in winmotion. Met behulp van terminal software kun je deze commando's invoeren.
Dat klopt, en dat werkt ook allemaal goed.
Maar nu zoek ik nog een programma a-la Mach3 wat ik kan gebruiken om dit aan te sturen.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door mjeuring »

Ah, juist, sorry. Begreep de vraag niet. Kan je niet verder helpen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door DaBit »

Als je step/dir kunt gebruiken dan heb je de meeste flexibiliteit en is een alternatief systeem vrij makkelijk in elkaar te zetten. Die 'stepper control emulation mode 2' lijkt standaard te zijn.

Met LinuxCNC en wat programmeerwerk zou je via RSxxx de commando's kunnen sturen, maar voor 'echt CNC-werk' is dat al gauw te traag.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door prensel »

DaBit schreef:Als je step/dir kunt gebruiken dan heb je de meeste flexibiliteit en is een alternatief systeem vrij makkelijk in elkaar te zetten. Die 'stepper control emulation mode 2' lijkt standaard te zijn.

Met LinuxCNC en wat programmeerwerk zou je via RSxxx de commando's kunnen sturen, maar voor 'echt CNC-werk' is dat al gauw te traag.
Dus het slimste is dan toch om naar step/dir te gaan denk ik.
Vraag is hoe ik dat eenvoudig zou kunnen testen of die controllers dat ook echt goed doen ?
Ik heb een parallel poort op de PC op 20cm afstand zitten maar ook de beschikking over een Arduino.
Die laatste kan ik relatief snel programmeren maar vraag me even af hoe ik die het makkelijkste aansluit.
En kan ik de P-poort ook rechtstreeks op de controllers aansluiten, volgens de handleiding kunnen ze 5V accepteren ?
Mach3 heb ik al op die pc staan, dus als dat een kwestie van 3 draadjes per as/controller is, is de keus snel gemaakt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door DaBit »

Je word geacht die pulse/dir als differentiele signalen aan te bieden. Als je kunt zou ik dus nog een TTL->RS422 driver tussen de parallelle poort en de drive zetten. Iets als een SN75176 of iets dergelijks op een stukje experimenteerprint.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door prensel »

DaBit schreef:Je word geacht die pulse/dir als differentiele signalen aan te bieden. Als je kunt zou ik dus nog een TTL->RS422 driver tussen de parallelle poort en de drive zetten. Iets als een SN75176 of iets dergelijks op een stukje experimenteerprint.
Aha, ik heb er dus 2 per controller nodig. 1 voor het step signaal en 1 voor het dir signaal.
Omdat de SN74176 met +5V gevoed moeten worden, kan ik dat met een 7805 uit het aanwezige 24VDC halen ?

Dus even voor de compleetheid:
pin 1 wordt niet gebruikt (data out vanuit de controller gezien)
pin 2 en 3 beide +5V zodat driver enabled en receive uitgeschakeld
pin 4 is het TTL step of dir signaal (data in)
pin 5 en 8 zijn resp GND en +5V
pin 6 en 7 gaan naar de PULSE/PULSE* of DIRECTION/DIRECTION* van de controller

http://aquaticus.info/rs485

Alvast bedankt
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door prensel »

Vandaag de SN75176 ontvangen en via een experimenteerprintje aangesloten op de step-dir ingang van de Jenytec controller maar ik krijg helaas geen enkel resultaat.

Om te testen heb ik een werkende pc met printerpoort en turbocnc gebruikt als 'besturing' en de printerpoort uitgangen op de ingangen van de sn75176 aangesloten. Deze pc werkt wel op een 'echt' step-dir interface van Camtronics op mijn Proxxon freesje dus daar ligt het niet aan.

Als ik handmatig de schakeling test door 5V op een pin4 ingang te zetten dan meet ik op de uitgang tussen pin6 en pin7 +4V, Als ik GND op de ingang schakel zie ik -4V op de uitgang. Als ik de enable ingang laag maak dan meet ik 0V op de uitgang.
Dat heb ik op iedere kanaal/chip getest en dat werkt allemaal het zelfde, dus volgens mij goed.

De vraag is nu of het in de Jenytec controllers niet goed zit of dat het signaal uit de sn75176 niet goed genoeg is en de controller het niet 'snapt'...
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door benkr »

Het lijkt er op dat de sturing goed is maar je moet dan wel de GND en de + en - uitgang aansluiten.
Waarschijnlijk moet ook nog de Enable ingang geactiveerd worden met zo'n zelfde soort schakeling als de Step ingang, later moet je dan ook nog de Dir ingang op dezelfde manier aansluiten maar dat hoeft voorlopig niet, een kan op bewegen is voorlopig voldoende, zorg wel dat dat ook fysiek kan, dus de wagen ergens in het midden van een traject. Zorgt dan ook meteen dat er geen eindschakelaars geactiveerd zijn.
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door prensel »

De motoren zitten al volledig op de controllers aangesloten.
Ik kan vanuit het Winmotion programma via de rs232 poort ook commandos aan de motoren geven ,dat werkt allemaal goed.

De enige aansluitingen die ik kan maken op de step-dir ingangen van de controller zijn 4 aansluitingen. puls en puls* en direction en direction*.
Ik heb de massa van de controller ook aan de massa liggen van mijn 'voor-schakeling'.

De tekst in de Jenytec handleiding maakt het voor mij niet veel duidelijker:

Pull up 2,4k to 5V, differential input 26LS32 PULSE
Pull up 2,4k to 5V, differential input 26LS32 DIRECTION
Middle level: pull up 2,4k to 5V, pull down 2k, differential input 26LS32 DIRECTION*
Middle level: pull up 2,4k to 5V, pull down 2k, differential input 26LS32 PULSE*

De uitgangen van de sn75176 zijn A en B, ik heb A op de PULSE en dan B op de PULSE*
en de uitgang van de andere sn75176 heb ik A op DIRECTION en B op DIRECTION*.

Zo heb ik dus voor iedere controller/as 2 stuks sn75176 aangesloten.

Als ik bovenstaande lees lijkt mij dat ik nog een weerstand van 2.4K moet opnemen met +5V aan de ene kant en aan de andere kant dan de PULS en de A uitgang van de sn75176 opnemen.
Maar hoe moet ik dat doen met de PULSE* ingang ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: XYZ met RS-422: welke aansturing ?

Bericht door DaBit »

Zou niet zo hard nodig moeten zijn met een 26LS32 aan de drive-kant, die pullups/pulldowns.

Ik zou voor de gein nog eens een 100-120 ohm weerstandje over PULSE/PULSE* en DIR/DIR* bij de drive zetten. Verder de GND ook doorknopen inderdaad, dus 5 draden naar de drive.

Daarna moet je de drive ook nog wijsmaken dat je met step/dir wil werken. Even een beetje in die WinMotion rommelen om te kijken hoe dat moet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie