Embedded CNC controller: G-code invoeren?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Embedded CNC controller: G-code invoeren?

Bericht door Joost »

Ik ben zelf een embedded CNC controller aan het bouwen. De basis zal bestaan uit een display, een toetsenbordje en wellicht wat extra knoppen. Verder komt er een joystick op en indien nodig kan er nog meer toegevoegd worden.
Dit alles wordt aangestuurd door een, of meerdere, AVR microcontrollers van Atmel.

Ik wil een kant en klaar ontwerp uit de PC in kunnen laden. Dit zal waarschijnlijk via een flash card o.i.d. gebeuren.
Maar ik wil ook zonder tussenkomst van de PC, wat simpele commando's in kunnen voeren. Bijvoorbeeld een frontpannel uitfrezen met 4 gaten o.i.d.
Deze commando's worden ingevoerd via het toetsenbordje. Ik wil hier graag de G-code standaard aanhouden.

Ik heb wel eens van een afstand een proffesionele cnc machine gezien. Deze was ook uitgerust met een display en een toetsenbord, ik neem aan dat je daar ook gewoon G-code in kan kloppen.
Ik heb alleen geen idee hoe zoiets precies in zijn werk gaat. Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijk systeem? Of weet iemand waar er een handleiding is te downloaden voor zo'n machine?

Ik denk dat ik zelf wel een eind zo komen, maar toch wil ik liever eerst even kijken hoe een proffesionele machine werkt. Ik kom vast een aantal dingen tegen waar ik nog niet aan gedacht heb.

Alle op en aanmerkingen zijn welkom!
En als iemand een goede G-code manual/tutorial weet te staan houd ik mij ook aanbevolen. ;)
Gebruikersavatar
Yves
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 mar 2007 22:24
Locatie: Peer (Belgisch Limburg)
Contacteer:

Re: Embedded CNC controller: G-code invoeren?

Bericht door Yves »

ja op de proffesionele cnc-machines die ik programmeer kan ik bij de aanmaak van een nieuw programma kiezen tussen dialoog prorgammering of een iso programma, zelfs in een dialoog programma kan ik ergens tussenin was iso programmeren met g-codes.
als je in een controller g-codes gaat wegschrijven ga je die waarschijnlijk moeten koppelen aan de commando´s die die bepaalde g-code moet uitvoeren, hier heb ik geen ervaring mee maar ik schrijf wel zelf cyclussen via volledige parameterprogramma´s vb: vlakfrezen (vul ik gewoon een paar parameters in zoals middelpunt in x en y, lengte van vlak, breedte, hoeveel maximum zakken, hoeveel te dik,..) en dan roep ik mijn cyclus op als onderprogramma en schrijf hij van die parameters zelf een g-code programma, als ik zo´n cyclus schrijf dan werk ik soms ook met variabele parameters die ik dan toewijs aan een bepaald commando en zoiets gaat dat met die g-codes ook zijn denk ik

Ik zal u een link geven waar je een cnc sturing kan downloaden
Dit is een Heidenhain TNC530, dit werkt juist hetzelfde als op een proffesionele cnc freesmachine met zelfs het orginele toetsenbord enzo erbij waar je gewoon op kan klikken met de muis
dan zie je meteen hoe zo´n professionele sturing er in het echt uitziet
dit is de simulator die ze bij Heidenhain gebruiken voor programmeer-opleidingen te geven

Verder kan ik u nog alle handboeken geven van een Siemens 840d sturing (met alle info over normaal programmeren, geavanceerd parameter programmeren, onderhoud,.....kortom de volledige sturing wordt tot in de puntjes beschreven)


Link Heidenhain TNC530 sturing simulator:
(onderaan pagina op accepteren klikken)

http://filebase.heidenhain.de/public/?f ... 049402.zip

Alle handboeken Siemens840d sturing:
(uitleg van operator control staat in de eerste file (short guide -> pagina 10)



http://electronica.li2.uchile.cl/CNC/Si ... 0840%20Di/

Yves
.



Afbeelding
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Embedded CNC controller: G-code invoeren?

Bericht door ludo »

Joost,een beetje late reactie,dit zou ik ook wel willen maken.Heeft U ondertussen al iets bedacht.Zelf heb al wel wat ervaring met avr controllers.Misschien kunnen we ideeen uitwisselen.
Laatst gewijzigd door ludo op 31 jul 2007 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13491
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Embedded CNC controller: G-code invoeren?

Bericht door Arie Kabaalstra »

@Yves,

Ah.. Ook een "heidi" programmeur.. Leuk speelgoed die Heidenhains, ik heb gewerkt met een 410, als iemand 't voor elkaar weet te krijgen om de functionaliteit van een dergelijke besturing "na te bootsen", dan wil ik er ook zo een..

in sommige PC -CNC sturingen kun je met Variabelen werken, en net zoals Yves al beschreef zelf "cycli" aanmaken door een programma te schrijven waar de waarden voor veiligheidsafstand, diepte, dieptestap, ( spoed ) voeding, en dergelijke worden bepaald door variabelen die je (eventueel in een ander ( master) programma ) ingeeft, en dan aanroept daar waar je ze nodig hebt.

Met Parametergestuurde programma's kun je werkelijk wonderen uithalen, mits je goed weet wat je aan het doen bent.. zelf heb ik voor "Heidi" een parameter-programma geschreven dat aan de hand van ingegeven variabelen ( aan het begin van het programma ) een radius freesde op een contour dat in een onderprogramma als SL cyclus geprogrammeerd was.. , ik kon de binnenzijde van een contour ook voorruwen met dit programma, ruwfrees erin, offset op lengte en radius, en Rossen maar, dan nafrezen en de juiste gegevens voor het bolkopfreesje ingeven, en de hoekstap terug op 2 graden in plaats van 10-15 graden.. :)

Die Heidenhain Programmierplatz is een mooi beeld van hoe een professionele besturing eruit ziet.. 't mooiste is wel.. je hebt er geen muis voor nodig ( al had de 530 wel een touchpad op de besturing...)

(Yves, heb je overigens ooit ISO-G-Code geprogrammeerd op de Heidenhain?.. ik kwam er niet uit.. 'k gaf dan ook de voorkeur aan Heidi's eigen taaltje )
Plaats reactie