veel vragen over CNC machine

Moderator: Moderators

iMac1943
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 feb 2016 12:52

Re: veel vragen over CNC machine

Bericht door iMac1943 »

goeie morgen Sven,

je schrijft:"En volgens mij wordt ook dmv laser op een stapel doek de outline geprojecteerd om daarna met de hand met de "decoupeer" op je plaatje uitggesneden te worden."

Dat is eigenlijk mijn eerste idee. In verband met kostprijs zal dat zeker het goedkoopste zijn. Welke lasers zou je daarvoor gebruiken? Ik denk dat Bosch er een aantal heeft.
Graag uw reply hieromtrent.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: veel vragen over CNC machine

Bericht door DaBit »

Als het gewoon om rechthoekige vormen gaat die vaak herhaald moeten worden, dan is een grote tafel, een aanslag waar je de stof tegen aan legt, iets om die stof tijdens het snijden op de plek te houden, en een geleider die je op de gewenste maat kunt stellen en waarlangs je de snijmachine beweegt toch veel praktischer? Het snijden zal wel zo gepiept zijn en het op de tafel leggen van ruw materiaal en weer van de tafel afhalen van gesneden materiaal zal significant kwa tijd zijn. Daar voegt CNC niet zo heel veel toe lijkt me.

Zeg maar een soort van 'tegelzaag' dus eigenlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
iMac1943
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 feb 2016 12:52

Re: veel vragen over CNC machine

Bericht door iMac1943 »

Ik ben volledig met u akkoord. Ik moet argumenten vinden voor en tegen. Bijvoorbeeld, hoeveel zou een cnc machine in zelfbouw kotsten, ook rekening houdend met de kostprijs in uren en materiaal, en wat is de meerwaarde tegenover handmatig snijden.
Het idee van lijnen te projecteren op de tafel en zo vermijden dat men telkens langs een lat moet snijden vind ik heel goed. Maar heeft iemand een idee welke laser daarvoor kan gebruikt worden, welk type bv bij Bosch?
Graag antwoord
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: veel vragen over CNC machine

Bericht door DaBit »

Geen idee wat jouw kostprijs per uur is, maar reken voor het gemak 5000 euro aan materiaal en 1000 uur. Zal niet gauw halveren in ieder geval. Verdubbelen wel als je bijzondere dingen wil (komt vanzelf als de simpele dingen werken, maar steden bouwen ze ook huis voor huis).

Met die lijnlasers kunnen ze je volgens mij bij elke professionele gereedschapswinkel wel helpen. Lijkt me handiger om daar even langs te gaan; dan zie je het gelijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
iMac1943
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 feb 2016 12:52

Re: veel vragen over CNC machine

Bericht door iMac1943 »

Dat is een overtuigend antwoord, waarvoor dank.
Ondertussen heb ik achterhaald dat het om gemiddeld 25 stuks per week gaat, wat dus belachelijk laag is in verhouding met de vermoedelijke kostprijs aan uren en materiaal.
Ik zoek verder hoe ik op een eenvoudige manier die lasers kan bevestigen en verschuiven boven de tafel die ongeveer 3 x 2,5 m groot is.
Alle ideeën en suggesties zijn welkom.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: veel vragen over CNC machine

Bericht door Sven »

Die projectielasers zijn geen doehetzelf oplossingen, die moet je voor heel veel geld kopen.
Die dingen schrijven continue alle patronen opnieuw, ettelijke keren per seconde.

Maar voor rechthoekige lappen zou ik idd de tegelzaag optie volgen.

Dat je collega een meer cnc optie zoekt doet mij vermoeden dat het meer om ego gaat dan om geld verdienen.
Dat is op zich begrijpelijk maar geen goede business.

Zelfs al zou je binnen een paar maanden opeens wel complexere contouren moeten snijden dan kan je dan waarschijnlijk een veel betere machine bouwen door de opgedane ervaring.

(dat zeg ik met meer dan 20 jaar ervaring in het ontwikkelen van experimentele productiesystemen.)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
iMac1943
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 feb 2016 12:52

Re: veel vragen over CNC machine

Bericht door iMac1943 »

Ik begrijp niet wat je bedoelt ivm de lasers. Ik dacht aan bv Bosch, de PLL360, die kan ingesteld worden op 1 of 2 (kruisende) lijnen.

Een tegelzaag geeft mij ook een probleem, er moeten 4 zijden gesneden worden. Er zijn dan 4 snijkoppen nodig, elk op een brug instelbaar, maar die bruggen kruisen elkaar, of heb ik het verkeerd voor?
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: veel vragen over CNC machine

Bericht door Flupke85 »

Hier in de buurt zit een rubber leverancier die ook een cnc machine heeft met oscillerend mes.
Daar hangt een beamer boven de tafel die het te snijden patroon op het werkstuk projecteert zodat alles op de juiste plek gelegd kan worden.
Met die beamer kun je dus ook je lijnen projecteren en dan handmatig een zaag langs een geleider trekken...
iMac1943
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 feb 2016 12:52

Re: veel vragen over CNC machine

Bericht door iMac1943 »

een beamer, ook een goed idee! maar hoe stel je dan verschillende afmetingen in, bv 2100 mm x 1800 mm?
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: veel vragen over CNC machine

Bericht door Flupke85 »

Die beamer zal eerst qua hoogte en haaksheid gekalibreerd moeten worden. Dan teken je in een simpel cad programma een rechthoek en de beamer heeft dezelfde ingang als de pc monitor.
Hoe nauwkeurig komt dat eigenlijk? Hebben we het over millimeters of hondersten mm?

Kijk hier eens naar. Een simpele XY tafel. Laat de automatisering weg beweeg het mes handmatig. (met een draaibaar mes)
https://www.youtube.com/watch?v=8k-LXopLEls
iMac1943
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 feb 2016 12:52

Re: veel vragen over CNC machine

Bericht door iMac1943 »

nauwkeurigheid op een mm is voldoende.
ik bekeek de film. Wat je dus nodig hebt is een soort rolbrug (zoals we soms zien van enorme kranen die op sporen lopen), en op de brug zit de machine die een 90° slag moet kunnen maken. Meer moet dat niet zijn.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: veel vragen over CNC machine

Bericht door Flupke85 »

Inderdaad. Of schroef aan 2 lange kanten van de tafel een ondersteunde as met aan elke kant 2 wagens. De wagens verbindt je met een brug waar ook weer een ondersteunde as op zit. En daarop weer 2 wagens met een mes eraan vast dat 90 graden kan draaien (om dus in 2 richtingen te snijden).
Op de rail een liniaal om precies te meten, en een beamer erboven om het stof juist te positioneren.
Lijkt mij echt de simpelste, makkelijkste en goedkoopste oplossing.

http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor ... dingen.htm
iMac1943
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 feb 2016 12:52

Re: veel vragen over CNC machine

Bericht door iMac1943 »

Perfect, ik werk dat even verder uit. Ik moet er rekening mee houden dat die snijmachines (in het begin heb ik een foto geplaatst) een soort mes hebben dat onder de stof komt, deze even optilt opdat het zaagblad (dat geen tanden heeft maar vlijmscherp is) niet tegen de tafel komt.
iMac1943
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 feb 2016 12:52

Re: veel vragen over CNC machine

Bericht door iMac1943 »

waarom 2 wagens met een mes? om in 1 beweging de breedte te snijden? Juist, anders moet je het mes verschuiven en terugkeren?
Plaats reactie