Step/dir 5v naar 24v

Moderator: Moderators

mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: Step/dir 5v naar 24v

Bericht door mlrs »

Bij de Berger Lahr drives zijn de ingangen over het algemeen vrij eenvoudig aan te passen door de weerstandjes die in serie staan met de Led in de optocoupler aan te passen naar een andere waarde.
Heb er zelf ook aangepast van 24V naar 5 Volt. De weerstanden zitten in een IC behuizing maar zijn ook los op te bouwen door losse weerstanden in bijv een ic-voet te solderen

Kortom: je kan makkelijker de drive aanpassen van 24V naar 5 dan de BOB van 5V naar 24V
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Step/dir 5v naar 24v

Bericht door cocodile »

maar een perfecte blokgolf gaat het nooit worden
Er is niets perfect, maar deze combi-materie met electronica en mechanica is af en toe complex genoeg, dus een paar duppies uitsparen is denk ik verkeerde zuunigheid.
en er zal in de drive toch ook weer opgepoetst worden
Als iets schoon is, hoef je minder te poetsen. ;-)
Ik maak wel eens drivertjes met een Allegro chip, maar die verwacht zeker wel een goed geshapete pulsvorm.
is dat probleem bij Pascal nog opgelost trouwens ?
Ben ik ook wel benieuwd naar, het is nogal een lijvig ding, dus ik kan me voorstellen dat je er niet zomaar mee aan de sjouw gaat.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Step/dir 5v naar 24v

Bericht door DaBit »

keesfrees schreef:en verder vraag ik me (al langer) af, waarom denken sommigen hier (heb ik al vaker gezien) dat er voor stappensturing een snelle optocoupler nodig is
'tis toch maar iets van 200kHz
200kHz is anders toch al elke 2,5usec de led en transistor aan of uit. Zonder maatregelen hebben de simpele gevalletjes daar al behoorlijk moeite mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: Step/dir 5v naar 24v

Bericht door mlrs »

Idd DaBit. Heb eens een schakelingetje gemaakt met PC817 optocouplers met de gedachte dat moet makkelijk kunnen. Nou viel even behoorlijk tegen. Die snelheden kunnen ze echt niet zomaar aan.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Step/dir 5v naar 24v

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Soms vraag ik me wel eens af: hoeveel optocouplers wil je achter elkaar gaan zetten ?
Als er in de drive al een optocoupler ingang zit, kun je toch beter een lekker robuust driver chipje er voor zetten.
( ULN 2803 of zo ? geen idee hoe snel dat is )

Maar gelukkig wordt ik niet gehinderd door enige kennis van zaken. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Step/dir 5v naar 24v

Bericht door cocodile »

hoeveel optocouplers wil je achter elkaar gaan zetten ?
Ik denk dat het te maklen heeft met het feit dat de TS niet helemaal duidelijk was. :mrgreen:
robvos
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 jul 2011 22:51

Re: Step/dir 5v naar 24v

Bericht door robvos »

Mijn kennis op het gebied van print platen en wat erop zit is niet zo goed.

Ik heb hier zo een uln2003 printje voor een arduino liggen. Zal hier eens mee proberen of het lukt.
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Step/dir 5v naar 24v

Bericht door wilfred1970 »

denk dat je daar ook een eind mee komt...
Plaats reactie