Stappenmotoren aansturen met Repetier Host

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Remko
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jan 2016 18:03
Locatie: Aalsmeer

Stappenmotoren aansturen met Repetier Host

Bericht door Remko »

Hey allemaal,

*Vorige issue opgelost, nieuw issue*

Mijn stappenmotoren werken nu bijna perfect met repetier host... Behalve 1 klein probleem.
Ik kan ze alleen maar in 1 richting draaien.

Nu heeft dat waarschijnlijk iets te maken met de endstop instellingen, maar ik heb nog niet kunnen uitvinden hoe en wat precies. Ik gebruik namelijk geen endstops in zijn geheel, waardoor ik deze in repetier moet uitzetten. Maar dit lukt nog niet. Ik heb nu alle end stop settings op False gezet, zodat ze uit horen te staan. De M119 command geeft ook geen end stops meer weer, dus volgens mij staan deze nu ook uit. Maar de motor draait nogsteeds maar 1 kant op.

Iemand enig idee wat ik hier over het hoofd zie?

Alvast heel erg bedankt,
Remko
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Stappenmotoren aansturen met Repetier Host

Bericht door cocodile »

Welke versie van de FW heb je? Het is alweer een poos geleden, maar met .92 had ik allemaal maffe problemen, .91 werkte echter wel goed.
En dat ie maar 1 kant opdraait, heeft niets met je lim. switches te maken.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stappenmotoren aansturen met Repetier Host

Bericht door hainjedaf »

Misschien een dom vraagje, maar je weet zeker dat de polariteit van je DIR signaal klopt?
Meet je verschillen aan de DIR ingang van je driver als je een CW of een CCW opdracht geeft?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Remko
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jan 2016 18:03
Locatie: Aalsmeer

Re: Stappenmotoren aansturen met Repetier Host

Bericht door Remko »

hainjedaf schreef:Misschien een dom vraagje, maar je weet zeker dat de polariteit van je DIR signaal klopt?
Meet je verschillen aan de DIR ingang van je driver als je een CW of een CCW opdracht geeft?
Bij het sturen van een CW signaal krijg ik een 5 Volt signaal, bij het sturen van een CCW signaal krijg ik 0 volt helaas. Hierdoor ga ik er vanuit dat ik ergens een fout heb zitten in de instellingen i.p.v. bedrading. (Al was het laatste aan makkelijkere fix geweest waarschijnlijk.)
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stappenmotoren aansturen met Repetier Host

Bericht door hainjedaf »

dat +5 en 0 kan klopen dan is CW dus hoog, en CCW laag.
Is alleen nog de vraag hoe je driver het wil hebben.

Waarschijnlijk kan die driver zowel defferentiële signalen (wisselen van polariteit) als 0-1-signalen aan.
Ik dnek dat je de DRIR + ingang van je drive aan de controller moet koppelen en de - ingang aan massa. Eventueel met 4k7 voorschakelweerstandje om de optocoupler in de drive te beschermen (tenzij de drive volgens specs 5V aan kan).
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Remko
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jan 2016 18:03
Locatie: Aalsmeer

Re: Stappenmotoren aansturen met Repetier Host

Bericht door Remko »

hainjedaf schreef:dat +5 en 0 kan klopen dan is CW dus hoog, en CCW laag.
Is alleen nog de vraag hoe je driver het wil hebben.

Waarschijnlijk kan die driver zowel defferentiële signalen (wisselen van polariteit) als 0-1-signalen aan.
Ik dnek dat je de DRIR + ingang van je drive aan de controller moet koppelen en de - ingang aan massa. Eventueel met 4k7 voorschakelweerstandje om de optocoupler in de drive te beschermen (tenzij de drive volgens specs 5V aan kan).
Check en check ^^ Drive kan volgens specs de 5V aan, dus de weerstand weg gelaten. Ondanks dat dit niet het probleem had opgelost, bracht het mij wel op het idee om een aantal draadjes te vervangen / verplaatsen. Wat het probleem uiteindelijk oploste. Op mijn schakelschema stond dat er een draad naar de 5Volt moest, maar deze moet men ook doorschakelen naar de VCC aansluiting. En dat laatste is noodzakelijk om ze in beide richtingen te bewegen.

Helaas is het volgende issue alweer opgedoken, ik kan van de Z as wel de feed rate controleren met F10 / F100 of F1000, maar voor X en Y werkt dat niet. Als ik deze omhoog gooi naar F100 of hoger dan blokkeren de motoren op X en Y. (Zitten nog niet aangesloten op de machine, dus weerstand is geen issue.)
Plaats reactie