Advies controller board

Moderator: Moderators

D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Advies controller board

Bericht door D9R »

Hoi

Ik ben bezig om een CNC machine te bouwen om voornamelijk Aluminium te verspanen.
In een vorig topic had ik advies gevraagd m.b.t. de aankoop van een kant en klare machine. Maar dat is even uitgesteld. Voorlopig moet ik mij wel kunnen redden met een nieuwe verbeterde eigenbouw machine.

Ik heb alleen wat advies nodig m.b.t. de aansturing.

Ik heb nog geen bergen ervaring met controllers/software/etc. Maar ik maak nu gebruik van een Chinees controller boardje (usb) in samenwerking met Mach3. Zoals ik al aangaf ben ik redelijk 'vers' in het CNC gebeuren. En Mach3 voldoet voor mijn zaken in prima. Ben nog niet helemaal wegwijs in het programma, maar dat komt wel goed.

Echter heb ik het idee dat er veel problemen/fouten/bugs ontstaan door dit Chinees boardje in mijn huidige machine. Omdat mijn machine gewoon goed moet zijn zonder een middag te troubleshooten ben ik opzoek naar een alternatief.

Nu zie ik EdingCNC, PlanetCNC en nog een aantal controllers langskomen. Maar wat is de beste keuze voor mij?
Ik zie opties als rechtstreeks gcode importeren etc. Maar dit gebruik ik niet. gcode is voor nu nog een ver van mijn bed show. Ik teken alles in Fusion360, laat het programma de gcode uitpoepen en klaar...

Het wordt trouwens een 3 assige machines (y-as heeft wel twee kogelomlopen)
En zou er graag een 2.2kw spindle op aansluiten zodat ik toeren/aan/uit kan regelen via mach3
Laatst gewijzigd door D9R op 04 jul 2016 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Advies controller board

Bericht door DaBit »

Als Mach3 je goed bevalt kun je eens kijken naar een Leafboy77 kaartje. Zelf enkel een blauwe maandag ervaring mee (en die was goed), verder hoor ik er weinig slechts over.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Advies controller board

Bericht door audiomanics »

Hier op het forum wordt EdingCNC breed ondersteund, bovendien reageert Bert Eding meestal binnen enkele uren als je toch nog vragen mocht hebben.
Aangezien je Y-as twee motoren heeft(?) is de optie van tandemhoming, waarbij je brug bij homen keurig haaks gesteld wordt, wel wenselijk. Je gebruikt dan twee sensoren, één op iedere y-as. Dit zijn dan bij voorkeur proximity-sensoren, die overigens bijna minder kosten dan microswitches, maar wel een hogere herhalingsnauwkeurigheid hebben.
Omdat de Y-assen dan 2 assen zijn heb je in totaal 4 assen nodig om te besturen: X, Y1, Y2 en Z.
Een goede controller is dan de CPU5A4.. Ethernet is nog stabieler en dan spreek je over de CPU5A4E.

In het topic over de Opensource Portaalfrees heb ik redelijk uitvoerig beschreven hoe je de zaak aansluit.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Advies controller board

Bericht door Leeuwinga »

Het maakt niet uit wat je gebruikt , Linux, Mach3, Planet CNC, Eding CNC.
Alles is even goed, er zijn alleen verschillen in schermen en werkwijze
De fouten zijn haast (voor 99,9999%) nooit te wijten aan de software
vaak zitten die door niet juiste instellingen van de controller software.

De controller breakout kaartjes geven 1:1 de G kodes door
en zorgen in het algemeen voor signaal aanpassingen zodat de drivers goed schakelen.

Ja en wat betreft G kode... ja enig bekendheid is nooit verkeerd en zo moeilijk is het
niet, vaak worden maar een beperkt aantal kodes toegepast, kijk je "uitgepoepte" lijst
maar eens na.
Cam software maakt vaak een oneindige reeks G01 kodes aan , terwijl er vaak een enkele
G kode beschikbaar is om een multi handeling uit te voeren.

Cees
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Advies controller board

Bericht door D9R »

Toch weer verbaasd over de snelle reacties hier. Bedankt!

Oké, dus met bordjes van EdingCNC en PlanetCNC zit ik aan Eding/Planet cnc software vast? Dat kan ik dus niet gebruiken met Mach3?
Reden voor Mach3 is dat ik het al ken en niet veel zin heb om mij weer te verdiepen/handig te worden met nieuwe instellingen/schermen.

PlanetCNC heeft USB en er staat een handleiding hoe ik hem kan aansluiten op mijn VFD. Maar..dan zat ik aan PlanetCNC software vast, en kan ik geen Mach3 gebruiken?
Idem voor EdingCNC.
Als dit wel mogelijk is? Welke is dan het beste.

Leafboy is weer Chinees zie ik. Tja zal vast werken. Maar ik ben geen held in elektronica en heb liever dat er iets van ondersteuning achter zit. En heb heeeel slechte ervaringen met Chinese 'support'.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Advies controller board

Bericht door Leeuwinga »

Ja ik begrijp het... er is ook helemaal niets mis met Mach3.
Ondanks de vele negatieve reacties vaak op dit forum
Ik mag geen reklame (van de mods) maken :roll: maar weet dat mijn kaart je precies
zou passen, en die heeft ook nog standaard de mogelijkheid om een VFD aan te sturen met Mach3.
Cees
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Advies controller board

Bericht door D9R »

Ik ben tot nu alleen Mach3 gewend. En voldoet voor nu nog aan mijn eisen.
Wellicht dat het in de toekomst iets anders wordt :)

ps: Ik zou ook een probe willen aansluiten. Zodat ik z-as hoogte, kantjes kan aftasten.
Volgens mij is dit ook niet standaard op elke controller.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Advies controller board

Bericht door andrefc101 »

Kijk even naar: http://leeuwinga.nl/pages/mach3.html
Is een behoorlijk goed kaartje, heb ik zelf ook ruime ervaring mee, werkt prima en zonder storingen!
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Advies controller board

Bericht door rien1959 »

Ik heb een aantal jaren (beroepsmatig) gewerkt met de Leafboy77 kaart in combinatie met Mach3 en geen enkel probleem gehad. Het is voor eenvoudige machines een aanrader.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Advies controller board

Bericht door Leeuwinga »

werkt prima en zonder storingen!
Hulde, ook nog eens iemand met positieve reacties, bedankt
Cees
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Advies controller board

Bericht door D9R »

Zo'n leafboy kost hetzelfde als een PlanetCNC kaartje.
Wat is de reden om dan toch voor de Leafboy te kijken?
Leafboy heeft dan weer wel meer input aansluitingen. Maar of ik er zoveel ga gebruiken is de vraag.
Zolang ik maar een probe en e-stop kan aansluiten vind ik het prima.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Advies controller board

Bericht door DaBit »

D9R schreef:Zo'n leafboy kost hetzelfde als een PlanetCNC kaartje.
Wat is de reden om dan toch voor de Leafboy te kijken?
Omdat je graag bij Mach3 blijft? Ben je bereid om daar vanaf te stappen dan is EdingCNC ook wel een goede keuze.
Zelf ben ik LinuxCNC fanaat; LinuxCNC met Mesa hardware is bomvrij, presteert uitermate goed en dat systeem kan ook met minder alledaagse wensen kwa machinesturing overweg.
Leafboy heeft dan weer wel meer input aansluitingen. Maar of ik er zoveel ga gebruiken is de vraag.
Zolang ik maar een probe en e-stop kan aansluiten vind ik het prima.
I/O in gebruik nemen komt vanzelf, dus die kun je er beter een paar meer hebben.

Met dat Leafboy spul heb je misschien Chinese support van de fabrikant, maar daar staat tegenover dat ze goedkoop zijn (dus als je bang bent voor stukken neem je er eentje extra op voorraad) en dat de halve wereld ervaring heeft met die dingen, dus je hebt een paar complete forums als support.

Wil je dat niet, dan kun je naar de controllers van CS Labs kijken.

Persoonlijk heb ik iets tegen USB in machinesturingen; het werkt toch relatief vaak niet 100% betrouwbaar. Ethernet of een parallelle poort zijn imho betere interfaces.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Advies controller board

Bericht door mjeuring »

Leeuwinga schreef:Ik mag geen reklame (van de mods) maken :roll: maar weet dat mijn kaart je precies
zou passen, en die heeft ook nog standaard de mogelijkheid om een VFD aan te sturen met Mach3.
Cees
andrefc101 schreef:Kijk even naar: http://leeuwinga.nl/pages/mach3.html
Is een behoorlijk goed kaartje, heb ik zelf ook ruime ervaring mee, werkt prima en zonder storingen!
Lol :lol:
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Advies controller board

Bericht door Fredsan »

Als je een probe wilt gebruiken, let dan op met de Leafboy kaart, in combinatie met de screenset van MachStandardMill gaat dat niet werken. De leafboy heeft hier voor geen goede ondersteuning, probing wordt maar beperkt ondersteund.

Zonder verder reclame te maken... ik gebruik ook de kaart van leeuwinga. Hier zit echt alles op wat je nodig hebt voor Mach3.
Plaats reactie