Tablet gebruiken voor aansturing

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Tablet gebruiken voor aansturing

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik zit op dit moment met een pentium 3 PC die ik gebruik om de freesmachine aan te sturen. Het is een lompe luidruchtige bak en ik zit eigenlijk te plannen hem te vervangen. De eerste optie die dan naar boven komt is een nieuwe PC (logisch toch?) Leuk maar kan toch al snel duur worden. Aangezien ik altijd er op vooruit wil gaan zit ik ook te kijken naar alternatieven, drie opties komen daarbij naar boven:

1 - Controller's die gebruikt worden voor 3D printers ( met schermpje)

2 - CNC controller (uit china), klassiek ontwerk

3 - Zelf maken van een controller, met als basis een tablet. Daarbij zit ik te denken aan een microsoft surface pro 3 tablet. Die draait windows 10 pro en heeft voldoende USB aansluitingen en ruim processorkracht om USBCNC, Mach3 en dergelijke te draaien.

Mij spreekt die laatste optie best aan eigenlijk, zijn er mensen hier die ervaring hebben met deze methode? Of eventueel mensen die goede voor/tegen argumenten hebben? Ik sta voor alle meningen open, uiteraard mits onderbouwd (ik heb een hekel aan Microsoft vind ik geen goede onderbouwing)
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Tablet gebruiken voor aansturing

Bericht door johan jorez »

One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Tablet gebruiken voor aansturing

Bericht door stef stuntpiloot »

Prima suggestie, lijkt een beetje een dikke uitvoering van een tablet
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tablet gebruiken voor aansturing

Bericht door skillalot »

Lijkt wel een bijna 2x zo dure versie van een Pipo X9
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Tablet gebruiken voor aansturing

Bericht door stef stuntpiloot »

Wel stukken goedkoper dan die ik voorstelde (de surface pro), als hij alleen voor CNC gebruikt wordt kan het wel interresant zijn ondanks dat hij mindere componenten heeft.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tablet gebruiken voor aansturing

Bericht door benkr »

Ik heb een mini ITX bordje in een behuizing gestopt, samen met alles wat je verder ook nog nodig hebt om een machine aan te sturen zoals VFD, 3 stepper drivers, voeding, 17" LCD toch display, Leafboy77 kaartje, Pokeys 57U en een hele boel knoppen, een handwiel, en nog 2 potmeters en 2 kleine displaytjes (die geven de stand van de potmeters weer) en nog een nood-uit knop en natuurlijk de aan/uit knop.

Het mini ITX bordje met bijbehorend geheugen kostte ongeveer 55 Euro (Alternate), kun je niet voor treuren of met een oude PC gaan zitten klooien.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Tablet gebruiken voor aansturing

Bericht door stef stuntpiloot »

Klopt, maar met ITX systeempje komt er nog een cpu, voeding, geheugen, ssd etc bij, dat maakt het al snel 400 a 500 euro voor een beetje normaal draaiend systeem. touchscreen schermen kosten ook enkele honderden euro's vandaar dat ik kijk naar wat andere oplossingen.
Plaats reactie