stappenmotor

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

stappenmotor

Bericht door Portje »

beste,

ik ben in het bezit van winpc-nc usb kaart en software.

aangezien ik een komplete leek ben heb ik een vraag:

kun je hier elke stappenmotor door aan laten sturen of heeft dat nog met voedingspanning en vermogen te maken?

ik wil hier op mijn zaagmachine een precies aan te sturen stop van maken.

zeg maar in cnc termen alleen de x-as aansturen

Mart
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: stappenmotor

Bericht door Bjornski1976 »

Beste Portje, hebben we het hier over een kastje wat van USB naar serieel converteert? Zo ja, dan is de serieel uitgang voor het sturen van dir en step signalen. Je hebt dan nog een driver nodig om de motoren aan te sturen op basis van je pulsen. Hoe groot je driver(s) moet(en) zijn is afhankelijk van de stappen motor.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: stappenmotor

Bericht door Portje »

nee,
dit is een kaart die in de stepcraft 600 zit, die aan de usb poort hangt, en die ik verder ook voor andere dingen wil gebruiken.
zoals aansturing van die zaagmachine maar ook bv als camera slider waar ik ook allerlei spullen voor heb.

ik wil die kaart in een kastje maken met stekeraansluitingen zodat hij niet alleen voor die stepcraft gebruikt wordt.

dus zou ik graag willen weten of er allerlei stappenmotoren aan gehangen kunnen worden.

de motortjes die er op de stepcraft zitten zijn 2.8v 1.4A

Mart
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stappenmotor

Bericht door benkr »

Je moet het zelf weten maar van al dat oversteken van connectoren, daar wordt die kaart niet blij van, geheid dat je een keertje vergeet de spanning af te zetten, stekker los en driver kapot, is geen kans maar een zekerheid.
Gezien het feit dat het allemaal redelijk goedkoop is, geef het een functie en houd het daarbij. Nieuwe functie, nieuwe hardware, geen kans op fouten en daardoor geen defecten en storingen, ook de connectoren die gebruikt worden zijn niet bedoeld om steeds opnieuw te worden losgemaakt en weer verbonden, het is allemaal 'low-cost' spul, werkt goed maar laat het met rust dan blijft het werken. Een drivertje voor 1 motor kost nog geen 10 Euro bij aliexpress, waarom zou je dan iet over gaan steken? Zo'n motor kost minder dan 20 Euro, laten zitten. Etc. Ect.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: stappenmotor

Bericht door Portje »

Tja, die motertjes kosten id niet veel op aliexpress.

maar stel, ik wil iets van een plaat zagen van 55.2cm, ik wil dan op kunnen geven, zet stopblok op 55.2cm.
dat betekent dus dat je dat op die driver moet kunnen ingeven.
dat zal geen drivertje van een tientje zijn neem ik aan.
zeker als je er nog een schermpje bij aan wilt hangen.

stel, ik wil mijn camera op een igus rail van 3m met een bepaalde snelheid naar 2.25m laten lopen.
ook daar heb je dus een toetsenbord met een monitor bij nodig.

dus een driver + toetsenbord met schermpje + de software daarvoor bv mach3 + stappenmotertjes.
toch een aardig prijsje terwijl eigenlijk alles aanwezig is behalve die stappenmotertjes waar ik de vraag over stelde, grin

mijn ega staat al weer met de deegroller klaar om mijn idee weg te rollen, het is maar een hobby.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stappenmotor

Bericht door benkr »

Motortje kost 10 Euro of minder op MP, driver idem, heb je nog iets nodig om te sturen, kan een Arduino zijn, maar dan moet je wel een klein beetje kunnen programmeren, hoeft niet veel te zijn want er is genoeg te vinden wat al ongeveer doet wat jij wilt, display er bij en voeding er bij, totaal zeker minder dan 50 Euro, als je je best doet zelfs minder dan 25 Euro.
Heb je geen oude (en dan bedoel ik een echt oude) printer ergens staan, daar zit vaak een goede stappenmotor in.
Of een oude faxmachine of, of,of,of...... hoe ouder, hoe groter de stappenmotor.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: stappenmotor

Bericht door Portje »

morgen maar eens zoeken dan op ali.

suggesties met links zijn welkom.

wtr all
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: stappenmotor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij wordt er regelmatig gedacht dat een besturing ook een driver is.
In mij beleving kan de Motor met driver en limitswitch gewoon op de machine blijven, op de rail voor fotografie ook een motor + driver + homeswitch.
Dan kun je met 1 solide connector ( power+step+dir+home-signaal) naar een besturing, die oversteken kan geen probleem zijn.
Dus het enige wat 'dubbel' is is hier de driver.

En als je wat meer mechanisch werk doet, kun je natuurlijk ook een kastje maken waar een motoras uitkomt, een aansluiting voor een homeswitch ( die is lastig steeds om te zetten), en die op de aandrijving van de draadpil voor je aanslag monteren, en volgende keer monteer je dat kastje op je foto rails. En morgen maak je nog een foto-draaitafeltje en zet je em daar op.

Ik zie de donderwolken niet zo, als je maar zorgt dat je op de juiste manier de boel ombouwd, als de stekkers er niet voor bedoeld zijn, gewoon in een nette kast en een 'industriële' stekker er tussen, kun je tenminste alles in één keer verbinden zoals het handig is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: stappenmotor

Bericht door Portje »

haha, schitterend, waar een vraag al niet naartoe gaat.

ik wilde gewoon weten of er op die kaart ook andere stappenmotertjes gezet kunnen worden en waar ik dan op moet letten als ik bv op aliexpress iets wil bestellen.

de stappenmotertjes ( st4118s1404-kuso 2.8v 1.4A ) die nu op die stepcraft zitten, en daar natuurlijk gewoon op blijven zitten, zitten direct aangesloten op de winpc-nc usb kaart, zonder apparte voeding.

bij de gegevens van die kaart staat nergens welke motertjes hij verder aan kan.
de stappenmoters die ik erbij wil hebben en door deze kaart wil laten sturen zitten dan vast aan de zaagmachine die een stopblok moet aandrijven die op een hiwin rail met wagentje zit, en cam slider en misschien wel op meer dingen die ik nog verzin, grin

die kaart gaat dan gewoon in een keurig los bakje met chassisaansluitingen naar buiten toe.
op de bedrading van de motortjes en schakelaars van de machines stekers
op die manier zou dat toch gewoon moeten kunnen is mijn simpele redenatie.

tjee, een heel verhaal zeg om er achter te komen of er ook andere, ( wat sterkere motorjes) op die kaart zouden werken.

ik steek het groene ei ( bbq ) maar aan en ga dan maar lekker eten
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: stappenmotor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, als je een simpel antwoord gewild had, was het gewoon NEE geweest, was zeker ook weer niet goed. ;-)

Maar ik begrijp ( en ben het volledig met je eens ) dat groene eieren meer prioriteit hebben. :lol:

Als je je eerste vraag even terugleest, en je laatste reactie, staan daar toch hele andere dingen in, als je direct exacter in de vraag bent, hoeven wij er geen raadspelletje van te maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: stappenmotor

Bericht door Portje »

ojee,

ik dacht dat de oorspronkelijke vraag simpel was maar het antwoord niet.

echt een leek dus

het blijkt andersom te zijn.

maar ff gauw naar het buikspek op de Q

ik vond dit op youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=dHXoMG2s5yE

zoiets wil ik maar dan op een zaagmachine.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie