LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

Ik krijg wat PMmetjes, dus ik zal een ietwat voortijdige tussentijdse update geven.

- De software voor het USB 'breakoutbordje' lijkt inmiddels te werken. Ik zal niet al teveel in technische details treden; geinteresseerden kunnen hier nog wel wat vinden.
Da's opzich al best bijzonder genoeg.

Of-ie echter ook echt motortjes aanstuurt zonder morren weet ik nog niet; als het goed is valt er morgen een DRV8825 stepstickje (stappenmotor-drive, 4,95 bij hobbyelectronica.nl) in de bus en dan zullen we 't weten. En dan moet het nog maar willen werken in een 'virtuele PC'.
Daar wilde ik eigenlijk even op wachten met een update; als de 'cursusomgeving' niet draait is het allemaal redelijk zinloos. Magoed, die komt dan woensdag ofzo.

- De virtuele PC is al deels voorbereid, en op basis van de LinuxCNC die je kunt downloaden. Hier draait-ie op Windows 7 in een VMWare Player 12.5 sessie:

Afbeelding

Klein 'probleempje': VMWare heeft een 64-bit Windows (of linux, of MacOS) nodig. Heb ik me nooit gerealiseerd.
Dat maakt 'enigzins recente' laptop toch wel 'iets van de laatste 3-4-5 jaar'. Een mogelijke kink in de kabel. Is best wat op te verzinnen, alleen staat dat nog niet hoog op het prioriteitenlijstje.

- Cursusmateriaal in de vorm van powerpoint en papier is er nog niet, maar komt wel. Een keer terug kunnen bladeren is wel zo handig.

- De meesten willen het liefste gezamelijk hardware inkopen, dus als het eenmaal bij mij werkt gaan we dat doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door Breaker »

Netjes, je wordt nog een USB fan! ;-)
DaBit schreef:als het goed is valt er morgen een DRV8825 stepstickje (stappenmotor-drive, 4,95 bij hobbyelectronica.nl) in de bus
Die DRV8825 ben ik pas mee aan de gang geweest (zelfde besteladres). Wel even de tijd nemen om de stroom goed in te stellen: Ik had lekker enthousiast een Nema17 direct aangesloten zonder instellen en even later bijna een meltdown.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

Breaker schreef:Netjes, je wordt nog een USB fan! ;-)
Nou, deze exercitie bewijst vooral wat een ongelofelijk kilo utrecht tango bus het eigenlijk is :mrgreen:

Maar voor de techneuten hiero: bordje is een redelijk compleet breakoutbord aan het worden.

Afbeelding

Afbeelding

4 assen, wat PWM uitgangetjes, wat digitale ingangen en uitgangen, mogelijkheid tot handwieltjes (heb ik nodig voor mijn eigen frees; ik wil nog steeds losse ijlgang/voeding/spindel-override knopjes op de plek waar ik sta)
Eigenlijk werkt alles behalve de handwieltjes, daar ben ik nog niet aan toegekomen. Da's mooi, kunnen de geinteresseerden ook een potmetertje aansluiten op of na de cursus om de voedingssnelheid te regelen.
DaBit schreef:Die DRV8825 ben ik pas mee aan de gang geweest (zelfde besteladres). Wel even de tijd nemen om de stroom goed in te stellen: Ik had lekker enthousiast een Nema17 direct aangesloten zonder instellen en even later bijna een meltdown.
Gheheh, ja, dat ken ik. Ik had ooit ook een DM556 op volle stroom op een NEMA17 :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Breaker schreef:
DaBit schreef:als het goed is valt er morgen een DRV8825 stepstickje (stappenmotor-drive, 4,95 bij hobbyelectronica.nl) in de bus
Die DRV8825 ben ik pas mee aan de gang geweest (zelfde besteladres). Wel even de tijd nemen om de stroom goed in te stellen: Ik had lekker enthousiast een Nema17 direct aangesloten zonder instellen en even later bijna een meltdown.
Een overgedimensioneerd koelribje is ook wel lekker.12826

Tussen de bedrijven door VMware maar alvast geinstalleerd, helaas downloaden linuxcnc lukt even niet, die site is in slaap.12827 Of zou er bij mij iets mis gaan ?

We moeten natuurlijk wel goed voorbereid op de les komen. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

Hugo,

Je hebt voor het USB bordje een PREEMPT_RT kernel nodig ipv RTAI, en de 'uspace' variant van LinuxCNC ipv de gewone.
Daarnaast heb je uiteraard nog het 'cursusmateriaal' nodig en de LinuxCNC-module voor het USB breakoutbordje.

Den luie mensch wacht gewoon totdat ik een kant en klaar image ter beschikking heb.

Maar als je het alvast zelf wil doen: volg de instructies in sectie 7.1. En de Hainjedafs op deze wereld mogen ook best Linuxdistributie X, kernelversie Y met PREEMPT_RT patches en LinuxCNC smaakje Z doen, zolang ze in staat zijn om eventueel gedonder zelf op te lossen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, dat lui zijn heb ik niet zo'n moeite mee.
Maar wat spelen met de omgeving kan geen kwaad, de definitieve linux versie is dan snel genoeg geïnstalleerd.
De grijze massa alvast proberen weer een beetje op gang te laten komen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door hainjedaf »

ehm :)

Ik ga wel even kijken... VMware staat standaard op de lap, dus die vm moet toch redelijk te ïnstalleren zijn.

Enniwee; just for die hard sake: ik zal donderdag of vrijdag eens kijken of een
Ubuntu 16 met Preempt_RT gaat lukken :lol:
Just for the fun of it :lol: Waarom makkelijk doen als je ook moeilijk kan doen en dan nog wat kan leren.

Enne.... op de cncdag doe ik liever even wat de meester zegt in plaats van 'being the usual smartass' 8)
Laatst gewijzigd door hainjedaf op 19 okt 2016 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »



Eeuwen zitten klooien met die stepstick.
Ik had er twee besteld. Nummer 1 trekt 2 Ampere en doet niks. Lang mee zoet geweest om te kijken of ik zelf wat gesloopt heb en zo ja, wat dan. Volgens mij niks, maar inmiddels is dat ding de 'stuur 'm terug voor garantie' ook wel voorbij. Als ik hem nog ooit nodig heb vervang ik het chippie wel.

Nummer 2 doet het wel, maar ik vind 'm maar rommelig lopen bij lage snelheden. Ik verdacht mijn software, maar als ik 'm een vaste pulstrein stuur vind ik 'm nog steeds rommelig lopen. Volgens mij zit dat gewoon in die stepstick. Het is geen Leadshine DM of vergelijkbaar, zullen we maar zeggen.

Daarna eeuwen zitten klooien met LinuxCNC. Als je de servofrequentie te laag zet omdat je je een nulletje vergist met al die nanoseconden en dus op 25Hz uitkomt ipv 250Hz krijg je hele wazige foutmeldingen over een 'onboard' on-screen toetsenbord en een illegaal karakter. Zie dan de link maar eens te leggen met de servofrequentie. Dat ik de 2.8 variant van LinuxCNC draai op de laptop (eigenlijk uit gewoonte) helpt ook niet; daar zitten een paar hele grote veranderingen tov 2.7 in.

Magoed, nadat de draadjes goed zaten en LinuxCNC wilde starten werkte het eigenlijk soepeltjes.
De bijbehorende HAL-file is 18 regels. Dat is simpel genoeg om uit te leggen aan mensen die koud in LinuxCNC springen.

Nu nog vanuit VMWare proberen, maar da's voor een andere dag.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 okt 2016 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef: Enne.... op de cncdag doe ik liever even wat de meester zegt in plaats van 'being the usual smartass'
Kun jij dat dan ? :lol: ik ben benieuwd. ;-)

Die stepstickjes gebruik ik toch wel af en toe voor een uitprobeersel, nooit iets gemerkt. Ja die stroom afstellen is wel een dingetje, meestal doe ik gewoon te weinig, en schroef het op totdat het lekker loopt. Te veel stroom geeft ook vreemd gedrag heb ik wel gemerkt.
1x één stuk gehad, motortje trilde van tafel, werden de draadjes losgetrokken, dat vond ie niet leuk.

Maar met addertjes is het altijd zo dat ze zitten waar je ze niet verwacht.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door kevertje »

Die DRV8825 dingen staan erom bekend niet netjes met ustepping om te gaan. Er is een hoop te doen over "Fast Decay Mode" en of ze daar wel en niet in moeten. In de hobby-astronomie wereld (aansturen van telescoop monteringen) is de TMC2100 Silent StepStick (SSS) nu populair omdat die veel mooier lopen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

@Hugo,
Mjah, ach, uiteindelijk is de stapgeneratie op de microcontroller nog een relatief complex stukje software.

Die moet rekening houden met aardig wat jitter in de communicatie en bovendien krijgt die niet zo gek veel updates per seconde. Op die microcontroller draait daarom een servolus bestaande uit een numeriek gestuurde oscillator die de snelheid van de motor regelt en een PI controller die de positie regelt. Een klassieke servolus zoals ook op jouw Deckel dus.
Bovenop die servolus zit een trajectinterpolator die van de host een pakketje met een tijdstempel, positie op die tijd, snelheid op die tijd en acceleratie op die tijd krijgt. Daarmee heeft de interpolator genoeg informatie om tussenliggende punten vrij nauwkeurig zelf te kunnen berekenen.

Dat er in versie 0.01alpha een PI-controller coefficientje beter kan of er ergens nog een bugje in zit dat rommelig lopen veroorzaakt kan dus best. Maakt voor de workshop niet uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

kevertje schreef:Die DRV8825 dingen staan erom bekend niet netjes met ustepping om te gaan. Er is een hoop te doen over "Fast Decay Mode" en of ze daar wel en niet in moeten.
De 'DECAY' pin hangt los op die DRV8825 dingen, dus ze zouden mixed decay moeten doen. Nu is de implementatie van mixed decay op die dingen een beetje meh en de snelheid van de (hysteretische/bangbang) stroomregelaars wat krapjes. Magoed, dat soort chips word ook niet gemaakt om superieure motorsturingen te zijn, ze worden gemaakt om voor 29,95 een complete printer in de handel te kunnen zetten.

Maar dan nog: voor de workshop is mijn enige bezwaar dat ze wat klein zijn. Want het is de bedoeling dat de dradenbende die in het videootje op mijn toetsenbord ligt door de deelnemers gereproduceerd gaat worden :lol:

Kwa geintegreerde stepperdrives vind ik deze potentieel nog wel leuk. Die TMC2100 die jij noemt ziet er overigens ook wel geinig uit.

Magoed, even terug on topic: gezamelijk inkopen van spullen. Ik geloof er niks van dat de Chinezen op tijd zijn, dus ik ga voor de elektronica een bestelling inschieten bij 'einsupershop' op Ebay. Goede ervaringen mee.
Een STM32 bordje kost daar EUR 4,65, een DRV8825 stepstickje EUR 4,40. Verzendkosten worden gedeeld door de deelnemers.
Motortjes heeft-ie volgens mij niet; moet ik even kijken waar ik die vandaan ga halen. Reken op 15-20 euro voor een NEMA17 motortje als je die nodig hebt. Je mag ook een eigen stappenmotortje gebruiken; maat en type maakt niet zoveel uit. Ik heb 2x NEMA23 te leen, first come, first serve.

Willen jullie de lijst aanvullen?
- FictiefPersoon: 1x STM32 bordje, 2x DRV8825, 0x NEMA17 motortje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door hainjedaf »

reëel persoontje:
-1x STM32-bordje,
-3x DRV8825
-0x motortje (Benkr neemt die 3 van die minidingen voor me mee)

Moe tik zelf nog een voeding meeslepen, zo ja hoe zwaar?

---
Offtopic:
Stmbordje voor eigen expirimenteerdoeleinden.
Zijn die dingen met ICSP te programmeren of
is van een TTL-RS232 een programmer te fabrieken?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Interessepeiling LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

Graag gewoon even de lijst aanhouden, anders raak ik van de leg.

- FictiefPersoon: 1x STM32 bordje, 2x DRV8825, 0x NEMA17 motortje.
- Hainjedaf: 1x STM32 bordje, 3x DRV8825, 0x NEMA17 motortje.

Offtopic: zoals vrijwel elke ARM Cortex-M uC heeft dat ding een SWD interface. Ik gebruik een Chinese STLink V2 om die dingen te programmeren en debuggen. Eurootje of 4-5 bij de afhaalchinees. Wil je luxe doen dan kun je een Segger J-Link of welke Cortex-M debugtool dan ook. Voor spelerij zijn de STM Discovery bordjes overigens leuker; daar zit de STLink al op.
Verder zit er af-fabriek een bootloader in de uC's. Jumpertjes op het bord goed zetten, juiste stukje software, en je zou via USB nieuwe firmware moeten kunnen laden. Nog nooit geprobeerd of dat werkt.

Kwa voeding: ja, er is iets van 12-24V nodig voor die DRV8825 dingen. Als je een 12-24V/1A of meer voedingkje hebt dan graag meenemen. Heb je dat niet dan is er niks aan de hand; ik laad wel wat spul in.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie