LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

javanree schreef:Ook bij een nieuwe kernel doet DKMS op de achtergrond z'n werk en updates zijn dus redelijk triviaal geworden.
Ja, omdat NVidia er zoveel moeite in gestopt heeft om het soepel te laten werken. Wat er op de achtergrond gebeurt is niet bepaald triviaal.
Vermoedelijk doet 80-90% van de Linux + nVidia gebruikers ongeveer hetzelfde, want ook die hoor je amper klagen.
Ik denk dat als ik met de standaard kernel uit de Ubuntu repository draaide dat een 'sudo apt-get install nvidia-361 nvida-prime nvidia-common' de truuk ook royaal gedaan had. Het gaat mis omdat ik een kernel van kernel.org met rt patches heb. Deels dus gewoon eigen schuld dikke bult.

Maar dan nog is dat drivergebeuren van Linux nog steeds nodeloos complex en onhandig.
En je kunt het er wel of niet mee eens zijn, maar nVidia GPU's zijn voor veel wetenschappelijk werk (mede door CUDA!) nu eenmaal een klasse apart, dus heb je weinig keus.
Ik wilde om die reden perse een discrete NVidia kaart in mijn 'werkstation' (lees: Alienware laptop vanwege de woman acceptance factor) en dan nog het liefste een Quadro. CUDA is toch van een ander niveau dan OpenCL.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door benkr »

Ik heb nog een aantal leuke 14V 1A netvoedingkjes gevonden, breng ik zaterdag mee.

Bart, is 09:00 uur vroeg genoeg of wil je ze graag eerder hebben, dan kom ik vroeger?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

09.00 is al vroeger dan nodig. Het word toch eerst een kort verhaaltje en dan pas wat doen, dus zo tegen 10.00-10.30 beginnen ze pas nodig te zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef:Neu, als er 1 ampere loopt is het al veel. Dikker draad is ook veel te lastig met die kleine pinnetjes.

[offtopic]

Code: Selecteer alles

find . -type f -name '*.c' -exec sed -i 's/EXPORT_SYMBOL_GPL/EXPORT_SYMBOL/g' {} \;
op de kernelsources, mhuuhaha, ik zal die @#$$%@ wel eens mores leren.
Nvidia driver doet het, DisplayPort uitgang van de laptop ook. Maximale latency neemt wel gruwelijk toe (114460ns).

Mooi, kan ik ook gewoon eigenwijs zijn dus. Gelukkig maar.
Goh, ik heb steeds een niet werkende menuconfig en de patch gooit er een chunk uit die hij niet mot.

Die heb ik dus hard erin gehakt en nu hopen dat 4.4.30-patched wel compiled [/offtopic]
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

Nou, ik heb toch nog een presentatie met maar liefst 23 slides gemaakt. Wat ik allemaal niet voor jullie over heb :lol:

Joepie, we mogen morgen lekker spelen en thuis zeggen dat we serieuze dingen geleerd hebben!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

:roll: word er bijna emotioneel van. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door hainjedaf »

Ik ben last minute een werkende kopie van mijn Pi aan het maken voor Dabit :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik wilde er wel een beetje mee door blijven gaan. Anders zou het zonde van alle energie zijn.
Heb je tzt. voor ons ook een handsout van je presentatie, toch wel handig wat naslagwerk.

En verder ben ik benieuwd hoe ik de boel een beetje passend op m'n scherm kan krijgen, zodat ik iets met dat gmokappy scherm kan experimenteren. ( of is de resolutie van m'n laptop echt te beperkt 1366x768 :cry: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

Zeker wel:

PDF van mijn spiekbriefje, euh, de presentatie

Bedradingsschema van de workshop-opstelling, iets hogere resolutie. Daar zit nog de fout in dat de X_step en X_dir draden omgedraaid zijn in de tekening.

Firmware voor op de STM32F103 microcontroller, SW4STM32 project. De binary file staat in de Debug/ directory; de .bin kun je zo flashen met diverse STM32 tools. Er is ook iets om het direct over de USB erin te schieten; die chip heeft een bootloader aan boord, kun je kiezen met de jumpers op het bord. Hoe dat werkt: geen idee, maar als je googelt op 'STM32 DFU' of iets dergelijks kom je vast wat tegen.

Broncode LinuxCNC component (driver). Installeren met sudo halcompile --install dabitusb.c
Je hebt er een PREEMPT_RT realtime kernel voor nodig ipv RTAI. Zie de LinuxCNC documentatie over het hoe en wat kwa installeren ervan.
De commpackets.h file is identiek aan die in het STM32 project, als je wat met de code wil doen verwijs je idealiter daar naartoe zodat een wijziging aan beide kanten doorkomt.


Volgens mij was het dat wel zo'n beetje.


Dat spul op je scherm krijgen: zowiezo die virtuele PC op 'fullscreen' zetten (Player->Fullscreen) als je pixels te kort komt.
Dan in Linux: 'Applications menu' -> Settings -> Display. Daar kun je de schermresolutie van de virtuele PC aanpassen. 1360x768 staat daar ook tussen.

Ik heb trouwens mazzel gehad: de harddisk in mijn laptop was wat gammel aan het worden en ont-zet-tend sloom. Vandaag was de vervanger (480GB SSD) binnen, en het kopieren van de disk (een 1-op-1 kopie) moest al in 'error recovery mode'....
Had ook zomaar zaterdag mis kunnen gaan dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door hainjedaf »

Gaaf amn, Nou ja, niet van die harddisk, maar deze gegevens...

ik ga ze effe downloaden en kijken of ik op de bureaumachine in een echte linuxcnc omgeving ik een en ander aan de gang kan krijgen zodra ik tijd heb.

Hugo: misschien moet je overwegen een en ander op een linuxcnc pceetje te zetten. je had toch ergens een Linuxcnc bakkie staan?
En anders linuxcnc op een usbstick zetten en je lap daarvan booten?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door jand »

De link naar de firmware doet het niet
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef:Hugo: misschien moet je overwegen een en ander op een linuxcnc pceetje te zetten. je had toch ergens een Linuxcnc bakkie staan?
Juist niet, beetje klooien op de bank met de laptop op schoot. (anders zit ik 16 uur per dag in de werkplaats) En als ik er dan echt iets mee wil, weet ik waar ik aan toe ben.
En anders linuxcnc op een usbstick zetten en je lap daarvan booten?
Hm, ik houd niet zo van opnieuw booten. :cry: (weer 15 sec. verloren) En volgens mij veranderd dat de resolutie niet. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

@Jand: Nu doet de link het wel. Glitch van meneer Dropbox.

@Hugo: ik trek meestal op de laptop een VNC sessie open naar een 'echte' Linux(CNC)-machine in de schuur. Hoef ik helemaal niet te rebooten of wat op te starten. Ook handig om vanaf de bank de voortgang van een lange freesklus in de gaten te houden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:@Hugo: ik trek meestal op de laptop een VNC sessie open naar een 'echte' Linux(CNC)-machine in de schuur.
O-ja, dat kan natuurlijk ook, moet ik weer es even kijken hoe je dat ook al weer deed ( iets met XMing / Putty of zo?)

Maar heb ik dan niet dezelfde resolutie uitdaging ?
En moet ik ook het beeld van de webcam doorkrijgen om te zien of m'n ledje wel gaat knipperen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie