Raspberry Pi CNC Board / Hat

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cracktor
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2016 21:17
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Raspberry Pi CNC Board / Hat

Bericht door cracktor »

Hallo allemaal,

Even voorstellen.. Ben nieuw op dit forum, uit interesse naar de mogelijkheden om eventueel zelf iets te bouwen lid geworden.
Ben meubelmaker van beroep, en zie steeds meer mogelijkheden om CNC technieken in mijn werk gebied toe te passen. Hierbij denk ik aan het uitvoeren (maken) van ontwerpen.

Kort geleden heb ik een raspberry pi gekocht. Het valt me op dat je deze goed stapgsgewijs kan programmeren en dat er veel support voor is omdat er veel mensen mee bezig zijn. Met handig knip en plakwerk (beter goed gejat dan slecht bedacht) kan je zonder programeer of computer technische kennis toch een heel eind komen! En gaandeweg snap je soms opeens waarom iets zo is..

Nu kwam ik het volgende tegen: http://wiki.protoneer.co.nz/Raspberry_Pi_CNC
een uitbreiding van de RPI waarmee je dus een cnc kan aandrijven.

Zag al eerder op dit forum vragen over de rpi staan, en meestal word er dan bij gezet dat de rpi op zich niet geschikt is voor machine aandrijving. maar dat gedeelte zou dat cnc board dus doen.

Enige waarom ik er interesse voor heb is omdat ik (te) weinig van computers en programmeren weet en ik dacht misschien is dat een makkelijke methode om het allemaal aan de praat te krijgen!

wat denken jullie?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Raspberry Pi CNC Board / Hat

Bericht door DaBit »

Mjah, op die hat zit een microcontroller met GRBL, de Pi verzorgt de stroom G-codes naar die uC. Ik vind dat toch een oplossing die niet op het niveau van de PC-gebaseerde oplossingen staat.

Als het simpel moet gaat er toch niks boven een PC. Misschien is EdingCNC een goede optie voor je?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Raspberry Pi CNC Board / Hat

Bericht door Tolp2 »

Weer terug van weggeweest, en een mooi onderwerp om tegenaan te bemoeien :mrgreen: .

Eigenlijk ben ik het eens met DaBit, een Rapsberry Pi is niet het meest geschikte platform om een machine te besturen. Mijn eerste test heb ik ook gedaan met een Arduino met daarop GRBL. Het boardje/shield/hat voor de Pi is niks anders dan een soort van Arduino die via de RX/TX pinnen van de Pi wordt aangestuurd. Iets wat ook met een USB-kabel en een PC kan.

De uitdaging blijft dan om een goed programma te hebben om deze G-Code te maken, te simuleren en te verzenden. Ik ben nooit in dat stadium gekomen om te zoeken naar een G-Code sender voor de Pi of de PC. Uiteindelijke zijn daar zeer goede pakketten voor op de markt, zoals USBCNC (Eding CNC), Mach3/4 en LinuxCNC. Op dit moment draai ik op aanraden van Boudewijn van CNC Hardware Pokeys i.c.m. Mach. Geen programmeerkennis voor nodig en een makkelijke oplossing. Als de prijs ook van doorslaggevend belang is, dan zou je ook kunnen kijken naar LinuxCNC met een simpel BOB.

Bottomline: welke keuze je ook maakt, je moet altijd een programma eigen maken om alle parameters in te voeren. Daarnaast nog een tip, je moet ook de boel goed aansluiten, anders komt de heilige blauwe rook eruit :oops:
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Raspberry Pi CNC Board / Hat

Bericht door hainjedaf »

Is de Pi zelf niet geschikt voor een RT - OS en linuxcnc?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Raspberry Pi CNC Board / Hat

Bericht door Tolp2 »

Het is wel mogelijk om LinuxCNC op een Raspberry Pi te zetten. Via onderstaande link kun je een image downloaden:
https://forum.linuxcnc.org/forum/38-gen ... spberry-pi

Echter, er schijnen een aantal problemen te zijn, waardoor de Pi minder of niet geschikt is hiervoor.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
cracktor
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2016 21:17
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Raspberry Pi CNC Board / Hat

Bericht door cracktor »

Eigenlijk worden de eerder genoemde nadelen hier ook weer bij aangehaald.. Raspberry's zijn gewoon niet geschikt.
Die eding cnc computer lijkt me wel interresant, daar ga ik me verder in verdiepen.
Als ik eht goed begrijp, dan neem je een pc (met windows?) en daar sluit je de eding module via usb (of ethernet) op aan.
Aan de eding module word weer een steppendriver aangesloten, die de steppenmotor controleert, zie ik dat zo goed?
En weet iemand misschien waar ik kan kijken om hier meer te weten over te komen? Want eerlijk gezegd snap ik er nog vrij weinig van hoe dat nou te werk gaat..
Alle tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Raspberry Pi CNC Board / Hat

Bericht door Breaker »

Een Operating System (Windows, OSX, Linux, etc.) is standaard gewoon niet heel geschikt voor zaken die tijdkritisch zijn. Er draaien meerdere zaken op het OS, en het OS bepaald wat het belangrijkste is op dat moment. Soms is dat niet het CNC programma of de aansturing en krijgt het niet voldoende tijd van het OS om de taak goed uit te voeren. Zeker bij intensieve taken als CNC'en kan dat wreken.

Een PC is dan nog meer geschikt als een RPi omdat deze simpelweg veel meer capaciteit heeft, het loopt dus minder snel tegen de grenzen aan.

Embedded software/hardware is ontworpen om maar één taak te doen en het programma kan direct de hardware gebruiken zonder zwaar OS ertussen. Op die manier kan veel beter geregeld worden wanneer een bepaalde taak plaatsvind en hoe lang deze duurt.

Dan zijn er ook nog tussenvormen, bijvoorbeeld met linux kunnen speciale realtime versies gebouwd worden. Hier is het OS wel aanwezig maar het ziet het goed uitvoeren van een CNC programma als allerbelangrijkste taak en zal niet zo makkelijk andere processen tijd gunnen.

Het scheiden van realtime en aansturing is wel een logische. Motoren aansturen kan uitstekend door embedded hardware worden gedaan terwijl een gebruikersinterface makkelijker op een PC wordt gebruikt, en zo bijten de twee elkaar ook niet.

De protoneer maakt die scheiding tussen Arduino (realtime) en RPi (gebruikersinterface). EdingCNC doet dat ook door een eigen module (realtime) en PC met Windows en Eding software (gebruikersinterface). Het is alleen een stuk krachtiger.

Wil je ergens komen kijken laat dan even weten uit welke buurt je komt, sowieso handig als dat in het profiel staat...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Raspberry Pi CNC Board / Hat

Bericht door andrefc101 »

cracktor schreef:En weet iemand misschien waar ik kan kijken om hier meer te weten over te komen? Want eerlijk gezegd snap ik er nog vrij weinig van hoe dat nou te werk gaat..
Alle tips zijn welkom!
Hierbij dan een tip: als je laten weten waar je vandaan komt, is het voor een ander gemakkelijker om op je verzoek te reageren!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Raspberry Pi CNC Board / Hat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef:
cracktor schreef:En weet iemand misschien waar ik kan kijken om hier meer te weten over te komen? Want eerlijk gezegd snap ik er nog vrij weinig van hoe dat nou te werk gaat..
Alle tips zijn welkom!
Hierbij dan een tip: als je laat weten waar je vandaan komt, is het voor een ander gemakkelijker om op je verzoek te reageren!
En kom naar de CNC-zone dag op 5 november, daar worden (misschien wel) al je vragen beantwoord.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Raspberry Pi CNC Board / Hat

Bericht door hainjedaf »

ik zal mijn portable pi meenemen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
cracktor
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2016 21:17
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Raspberry Pi CNC Board / Hat

Bericht door cracktor »

Bedankt voor alle reacties! Open dag lijkt me erg leuk, en ondertussen ga ik rustig verder met kijken en lezen enzo.
Uiteindelijk wil ik een (compleet) ontwerp maken voor een cnc frees om hout mee te frezen. Maaar alles op z'n tijd..
Plaats reactie