Desktop versus laptop

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Desktop versus laptop

Bericht door Michel »

Wat is nu beter om je drivers mee aan testuren,een laptop of een desktop
Wie heeft hier ervaring mee.
Ik heb hier zelf een laptop (700 mhz 256mb geheugen) met mach3 erop,ondanks dat ze van artcam (Mach3)zeggen dat deze configuratie te licht is, draait het programma hier prima op. De losse stappenmotoren draaien goed
Maar nu,de laptop is niet een van de jongste meer en hangt letterlijk met duct tape en ijzerdraad aan elkaar en begint hier en daar wat gebreken te vertonen (een gegeven laptop moet je niet in de bek kijken ) kortom ik denk dat het laptopje aan vervanging toe is.

Wat is jullie ervaring hiermee?

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Desktop versus laptop

Bericht door Arie Kabaalstra »

de Rekenkracht die een CNC besturingsprogramma vraagt is niet zo heel groot.. ik heb mijn eerste besturing (ZeusCNC) nog onder DOS gedraaid op een 166 Mhz Machine... een hedendaagse laptop draait er rondjes omheen..

er zijn bij mijn weten heel wat mensen die hun Laptop gewoon aankoppelen als ze gaan Frezen..
Zelf heb ik een "Dedicated Desktop Computer", een tweedehandsje uit een recycleshop.. 2.4 Ghz, met 80 GB HD en 512Mb Intern.. gaat als een speer.. Mijn Laptop zou in principe rondjes moeten kunnen rennen om deze "Behemoth", alleen heb ik em zelf nog nooit aangesloten gehad.. ( ik heb er wel USBCNC opstaan om te programmeren en te testen, met een USBCNC V3.00 interface aangesloten om in-en outputs te krijgen.. )
rhogenberg
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 jan 2008 07:51
Locatie: Nieuw Weerdinge
Contacteer:

Re: Desktop versus laptop

Bericht door rhogenberg »

Michel,

Het enige wat ik je kan aanraden is, is om je laptop nooit in een slaapmode of screensaver te laten springen, of een energiemode, is erg lastig als er iets verkeerd gaat.
Dus altijd aan zodat je kunt stoppen wanneer nodig.

Groet
Ruud
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Desktop versus laptop

Bericht door Lude »

Sommige laptops hebben het probleem van te lage output signalen op de paralelle poort. Een optocoupler breakout boardje verhelpt dit vaak wel.
Bij jou werkt het blijkbaar goed (mij ook trouwens hoor), niets op tegen dus. Ik ben zelfs van mening dat laptops iets stabieler lopen en minder snel kapot gaan (Als ze kapot gaan is het vaak ook einde oeffening) dan desktops.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Desktop versus laptop

Bericht door Arie Kabaalstra »

Lude schreef:Sommige laptops hebben het probleem van te lage output signalen op de paralelle poort. Een optocoupler breakout boardje verhelpt dit vaak wel.
Bij jou werkt het blijkbaar goed (mij ook trouwens hoor), niets op tegen dus. Ik ben zelfs van mening dat laptops iets stabieler lopen en minder snel kapot gaan (Als ze kapot gaan is het vaak ook einde oeffening) dan desktops.
Er zijn volgens mij weinig laptops meer met een LPT, maar USBCNC, en Tegenwoordig Mach ook, lopen op de USB Poort..

dat een Laptop Stabieler is dan vele Desktops is waarschijnlijk omdat een Laptopje in zijn geheel door 1 fabrikant gebouwd wordt, in plaats van samengesteld uit losse componenten van verschillende fabrikanten.
Componenten die helaas niet altijd even goed met elkaar werken..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Desktop versus laptop

Bericht door Mcgyver »

een computer is een computer denk ik.

Als mach draait dan is het al gouw goed..

Het enige nadeel dat ik zou kunne bendenken is dat ik in een laptop niet makkelijke een 2e printerport kan maken...

evt alleen via pcm cia maar dit zijn redelijk dure dingen..

Ik gebruik een 2e printerport om direct MPG handwielen op aan te sluiten... op de interne port sluit ik mn mach3 bob op aan...

gebruik je usb cnc dan is het geen probleem... wellicht is jouw laptop daar alleen te licht voor.

Dus mijn advies.. zolang het werkt en je er lol van hebt waarom moeilijk doen en een andere pc aan te schaffen...

heb je problemen met de laptop... zet de problemen en wensen onder elkaar en dan kom je vanzelf op de uitkomt..

Ik denk niet dat 1 van de 2 beter is.. alleen het idee wat in jouw beleving ideaal is...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie