Omron Servomotor kapot ?

Moderator: Moderators

Sohc_Nick
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 apr 2015 20:26

Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Sohc_Nick »

Ik heb een tijdje terug een gebruikte omron Servomotor en driver gekocht.Nu na alle nodige kabels gekocht te hebben en te instaleren wou ik de servo motor laten draaien in jog mode.Hierbij krijg ik geen beweging uit de motor alleen maar een geruis .De instellingen heb ik al nagekeken en zijn goed.De monitor op de servo geeft soms een "Not" code en als ik aan de motor heb gedraait veranderd dit some naar "pot" .Beide Pot en Not codes heb ik al aan en uit gezet dit helpt niets.
Ik ben een beginneling wat betreft servo spul ,maar volgens mij is deze motor kapot.Ik had eerst een verkeerd model motor ontvangen ,deze draaide soepel met de hand.Daarna heb ik een andere gekregen en deze draait zeker moeilijk met de hand.Is er iemand die hier wat meer over weet ?Hoe kan je zo'n motor controleren of ze kapot is of niet?
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Damocles »

Zit er geen rem op de motor? Het enige om hier een zinvol antwoord op te geven is type plaatje van de motor en drive, alle kabel aansluitingen zoals het ook effectief in kaart brengen, en een overzicht van alle parameters. Er kan zo veel verkeerd zijn. Een fase omgewisseld, Encoder signaal dat niet goed binnen komt, verkeerde encoder voor type drive ...

Als ik het goed begrijp is er geen foutmelding van de drive? Dat is wel een beetje vreemd.
Of zijn die Pot en Not foutmeldingen, wat betekenen die?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Sohc_Nick
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 apr 2015 20:26

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Sohc_Nick »

Damocles schreef:Zit er geen rem op de motor? Het enige om hier een zinvol antwoord op te geven is type plaatje van de motor en drive, alle kabel aansluitingen zoals het ook effectief in kaart brengen, en een overzicht van alle parameters. Er kan zo veel verkeerd zijn. Een fase omgewisseld, Encoder signaal dat niet goed binnen komt, verkeerde encoder voor type drive ...

Als ik het goed begrijp is er geen foutmelding van de drive? Dat is wel een beetje vreemd.
Of zijn die Pot en Not foutmeldingen, wat betekenen die?
p o t Forward rotation prohibited
n o t Reverse rotation prohibited

Het gaat hier om de Omron R88D-UA20V driver en U75030VA-S1 motor .Dit is allebij sigma 1 serie volgens de technische mensen van omron .Ik had voorheen een Sigma2 motor welke ik dus heb terug gestuurd omdat deze misschien niet zou werken met de sigma 1 driver. Dit model is niet uitgerust met een rem , de kabels van de rem heb ik ook niet kunnen aansluiten.Normaal gesproken moet er een Alarm code op de servo driver komen ,maar deze heb ik niet.Ik krijg alleen een code Not or Pot .Ik zal zo meteen even foto's enzo erop zetten.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Damocles »

Dat betekend normaal dat je op je eindeloop schakelaars zit. Ik denk dat je kan kiezen of die inputs NC of NO zijn.

Dat geruis, is dat een luid geruis alsof de motor iets probeert te doen? of is het gewoom het gezoem van hoogfrequente stroom in de wikkelingen?

Gezien het groot aantal parameters en kabelverbindingen zou ik niet al te snel concluderen dat de motor stuk is.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Sohc_Nick
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 apr 2015 20:26

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Sohc_Nick »

Ik heb net alle parameters op de fabrieksinstellingen gezet ,en nu is de not code weg .Ook terug in Jog modus gegaan , het geruis is gewoon het geluid wat de motor maakt als deze aan staat ?.Dus van moment als de stroom erop staat, hoor ik het gezoem van hoogfrequente stroom.Is dit normaal dan ?
Ik was vergeten dat ik op de omhoog of omlaag pijl moest duwen om de motor voorwaarts of achteruit te laten gaan :oops: .Hij werkt dus :lol: . Alleen nog even uitzoeken vanwaar het geruis vandaan komt...
Sohc_Nick
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 apr 2015 20:26

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Sohc_Nick »



Ik heb net even een filmpje gemaakt van het geruis/gezoem/gepiep .Is dit gewoon doordat ik momenteel nog geen ruisfilters heb geinstaleerd voor de driver en motor ? Volgens het aansluitschema moeten deze geplaatst worden.
Hoor je de ruis vanuit de encoder dan ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door DaBit »

Ik heb dezelfde motor en drive op de X-as van mijn frees, en ik hoor het geruis alleen als ik er heel dichtbij zit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Sohc_Nick
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 apr 2015 20:26

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Sohc_Nick »

DaBit schreef:Ik heb dezelfde motor en drive op de X-as van mijn frees, en ik hoor het geruis alleen als ik er heel dichtbij zit.
Maak jij gebruik van Ruisfilters ? Dan verklaard dat wel waarom het bij mij zo luid is .
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door DaBit »

Niet tussen motor en drive. Ik heb wel een netfilter tussen drive en 230VAC aanvoer.
En eerlijk gezegd gebruik ik de motor ook in koppel-mode en niet met de snelheidsregeling in de drive. Dat kreeg ik niet aan het presteren zoals ik dat wilde.

Overigens zou ik de motor eerst maar eens monteren op wat-ie moet gaan doen, en dan pas bekijken of je de boel moet afregelen. Wat een servomotor doet zonder belasting op de as is geen maatstaf.

De motor zelf moet overigens niet-aagnesloten gewoon redelijk soepel ronddraaien als je aan de as draait met duim en wijsvinger. Je mag de magneten voelen, meer niet eigenlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Sohc_Nick
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 apr 2015 20:26

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Sohc_Nick »

Ah ok , ja dit was een vlugge test om te zien of de motor en drive werkt .De motor kan ik dus echt niet met duim en wijsvinger ronddraaien ,moet echt kracht gebruiken hiervoor.Dus ik vermoed dat er dan toch wel iets is met de motor.
De vorige sigma2 motor die ik had kon ik wel soepel rondraaien.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door DaBit »

Als je 'm niet met duim en wijsvinger makkelijk rond kunt draaien terwijl de motor niet aangesloten is dan klopt er zeker iets niet....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Sohc_Nick
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 apr 2015 20:26

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Sohc_Nick »

DaBit schreef:Als je 'm niet met duim en wijsvinger makkelijk rond kunt draaien terwijl de motor niet aangesloten is dan klopt er zeker iets niet....
Inderdaad ik moet de volle hand gebruiken wil ik er beweging in krijgen terwijl alle kabels niet aangesloten zijn.
En toch draait de motor zonder problemen alle toerentallen...
De verkoper maar weer eens contacteren :x
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door DaBit »

En voor de zekerheid: je bent er dan ook zeker van dat de motor-aansluitingen geen kortsluiting met elkaar maken he?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door skillalot »

Is het geen motor met rem?
Plaats reactie