Omron Servomotor kapot ?

Moderator: Moderators

Sohc_Nick
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 apr 2015 20:26

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Sohc_Nick »

Ik heb nieuwe orginele omron kabels aangekocht en heb er zelf nieuwe AMP Mate N Lock connectors en pinnetjes aangemaakt omdat de originele stekkers op de motor niet 100% overeen kwamen met de stekkers van de kabels.
Dus kortsluiting kan er nergens zijn zover ik weet.Aansluitingen heb ik allemaal dubbel gecontroleerd .Kabel kleuren en nummers komen overeen .Het enige wat er anders was is dat de encoder kabel op de motor nog 2 extra kabels in zich had (voor een rem ) maar die waren kort afgeknipt en niet aangesloten.En het model type van de motor zegt ook dat deze niet is uitgevoerd met rem volgens de Omron handleiding.

Bij de omron encoder kabel werkte ze met kleur kabel en kleur streep.bv Geel en Geel-wit, groen en Groen wit enz...
Bij de motor kabel werkte ze met Geel en Geel -grijze strepen , groen en groen-grijze strepen .
Het enige wat ik daar nog over had was oranje en geel-groen ,al de rest van de kabels waren met dezelfde kleur verbonden dus heb ik daar oranje met geel-groen verbonden wat ook niet anders meer kan zijn volgens mij.

Als hij verkeerd zou aangesloten zijn ,zou de motor ook een foutcode geven en niet goed draaien vermoed ik ?

Ohja Dabit ,wat voor software heb jij gebruikt voor die servo driver ? Umon ?Ik heb voorheen geprobeerd met sigmawinplus omdat Umon te oud was maar de computer herkende de driver nooit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het is een gebruikte motor, zou er geen vuil in de lagers kunnen zitten oid. Of gewoon het lager aan gort.
Had laatst ook zo'n 2e handse voor iemand in orde gemaakt, daar slingerde de as van ( moest er 0.8mm afdraaien om em lopend te krijgen ) m.a.w. die servo motoren worden niet altijd even vriendelijk behandeld.
Hm, zo'n motor uit elkaar halen is soms nog een hele uitdaging als je niet precies weet hoe die encoder enz. er in gebouwd zit.
Maar het front dekseltje zal wel lukken, dan heb je waarschijnlijk al 1 lager in beeld om separaat te beoordelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door benkr »

Let op! Heel vaak zijn servomotoren voorzien van een permanente magneet, als je nu de rotor er uit haalt dan is dat magneetveld niet meer kortgesloten en verliest de magneet ontzettend snel een deel van zijn sterkte. En die sterkte vind je terug in het koppel wat je van die motor verwacht (en dus niet meer haalt)
Bedoel te zeggen dat als je de motor uit elkaar gaat halen je goed moet weten waar je mee bezig bent.
Als je de rotor er uit haalt dan deze in een en dezelfde beweging vervangen door een stalen vulstuk wat dat magneetveld blijft kortsluiten. (of geleiden)
Let er ook op dat er niet allerlei ijzerdeeltjes in de motor komen, die zorgen er later voor dat je rotor aanloopt wat betekent dat je reparatie mislukt is.
Sohc_Nick
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 apr 2015 20:26

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Sohc_Nick »

Ik heb het dekseltje er eens afgehad om te zien of er iets mis was met de encoder.Niets te zien .
Ik heb ook contact gehad met een revisie bedrijf om te vragen wat een revisie kost van deze motor en wat eventueel het probleem kan zijn.Zei zeiden me dat omron geen onderdelen verkoopt ,alleen hele motoren.Dus is het niet mogelijk deze te reviseren.Ook zei de man me dat de encoder heel waarschijnlijk vervangen moet worden.
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door H@ns »

Je weet zeker dat het een Encoder is en geen resolver?
Die zijn namelijk afgesteld tov het anker.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sohc_Nick schreef:Ook zei de man me dat de encoder heel waarschijnlijk vervangen moet worden.
Hm.. motor loopt, maar met de hand gaat ie heel zwaar, ik zou ook als eerste aan de encoder denken. :oops:

Maar misschien bedoelt ie dat als je em demonteert, de encoder dat vaak niet overleeft.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door DaBit »

In die encoder zitten ook de hallsensoren, en de locatie van die dingen komt knap nauw. Dus als je het los gaat halen moet je er voor zorgen dat het ook exact op die plek weer terug komt. Maar dat is verder ook alles, dus als je netjes aftekent hoef je je verder geen zorgen te maken en kun je die encoder gewoon verwijderen. Mijn motor heeft overigens een 2048-lijns encoder erop zitten, maar ik heb niet gekeken of mijn motor tot op de laatste letter van het typenummer identiek aan die van jou.


Verder heb je kwa slijtage nog een paar lagers. Die zijn inmiddels dik 20 jaar oud, dus die kunnen slecht zijn. Is geen rocketscience om die te vervangen indien nodig lijkt me. En er kan een magneet losgekomen zijn.

Dat van die rem is ook een goeie, al vind ik de 'kap' achterop aan de korte kant voor zowel een encoder als een rem.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Sohc_Nick
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 apr 2015 20:26

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Sohc_Nick »

Het gaat alleen maar van kwaad naar erger :x ....De verkoper weigert natuurlijk de motor om te wisselen,aangezien het een 2ehands product is en alles werkte toen hij het getest heeft.Nogthans zegt hij zelf niets van servo motoren te kennen.Hoe kan je dan beoordelen of een servo motor goed is... :roll:

De motor vandaag weer willen testen , geen foutcodes ,ik ga in jog modus en de motor draait 1/4 slag en blijft dan vast staan.Een paar seconden later krijg ik dan foutcode A70 .Welke ik nergens in de handleiding kan terugvinden :x Ik vermoed toch eerder dat de magneet kapot is ,en dat daardoor de motor zo stroef draait.

Ofwel dus een andere motor zoeken ,ofwel alles verkopen en iets anders zoeken...
De bedoeling was dus om de motor van men Wabeco F1200 freesmachine te vervangen door deze.Aangezien ik nog een oude versie heb welke de 750w motor gebruikt ipv de huidige 1400w motor.
Heb ook nog eens gekeken naar borstelloze dc motoren, oa van de sieg SX3.
Is ook redelijk prijzig voor een chinese motor en module (circa 400euro voor de motor alleen)
Ben ondertussen wel al een borstelloze 1kw dc motor tegengekomen voor circa 150euro en een goede sturing voor ook circa 150euro.Enige nadeel is dat deze motor veel groter is +/- 150mm diameter en 300mm lang.
De omron 750w servo motor kon ik perfect in de originele behuizing inbouwen en is even sterk of sterker als de dc motor.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als de motor stuk is, kan ie toch niet stukker.
Neem aan dat je een kapotte motor niet gaat verkopen.
Dan kun je net zo goed kijken of je deze met beleid kunt demonteren om te kijken of er iets te ontdekken is. (de dood of de gladiolen).
Wel zo demonteren dat ie weer correct in elkaar kan, voor het geval je het wel kunt herstellen.
Als de frontdeksel er af kan, kun je er waarschijnlijk wel inkijken, de rotor blijft dan op z'n plek. Kun je zien of het een rot lager is, of een magneet die los gekomen is. Of iets anders.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Linki »

Ik zou een frontdeksel niet zomaar durven te demonteren.

De kans dat je de encoder en/of resolver beschadigd als je de rotor toch een beetje meetrekt bij demontage is groot.

Dus beter eerst encoder en eventueel ook aanwezige resolver demonteren.

Wel is het handig als er een encoder en resolver aanwezig zijn om te zorgen dat je ze weer in de zelfde stand kunt monteren, en in de handleiding van de drive kijken hoe je de onderlinge positie kunt controleren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, het is natuurlijk erg afhankelijk van hoe de motor opgebouwd is.
Soms zit er een encoder schijf of de as gelijmd, soms is het een komplete encoder met behuizing op de as geklemt.
Zou natuurlijk prettig zijn als er een principe tekeningetje van die motor ergens te achterhalen is.

Maar dat de boel te demonteren is zonder de rotor er echt uit te halen, lijkt me toch niet onwaarschijnlijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Sohc_Nick
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 apr 2015 20:26

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Sohc_Nick »

Ik heb alleen het kapje eraf gehad waar de encoder achter zit.De encoder zit vastgeschroeft en de kabels zijn met een mini stekker vastgeklikt en als je deze voorzichtig eraf neemt trek je niet aan de kabels.De encoder heeft 2 markeringen welke gecentreerd staan ,dus deze kan ik wel perfect aftekenen.De verkoper gaat een andere motor opsturen welke zeer licht draait,dus hopelijk wordt het hiermee opgelost en heb ik deze keer een goede motor.Ik kan de oude dan wel uit elkaar halen en nazien.
Sohc_Nick
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 apr 2015 20:26

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door Sohc_Nick »

Ik heb ondertussen een andere motor gekregen van de verkoper.Deze draait zeer soepel rond ,helaas na het aansluiten werkt deze ook niet .Ik vermoed ook de encoder kapot. :x Ik heb dus maar besloten om alles te verkopen (buiten de motoren) en eventueel te zien voor een nieuwe borstelloze dc motor. Enige nadeel is dat deze motor "maar" 1.7NM nominaal geeft en 4nm piek. Deze draait ook max 3000rpm. Zou dit nog sterker zijn als de standaard wabeco universele motor (wasmachine motor) van 750w?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Omron Servomotor kapot ?

Bericht door DaBit »

http://www.wentec.com/unipower/calculat ... torque.asp

1,7Nm bij 3000rpm is 0,52kW. Een piek is dan 1,26kW.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie