Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door serum »

Hier gaat niet gauw iets op slot, tenzij het verkocht is, we met elkaar op de vuist gaan of vieze woorden gaan zeggen (maar zelfs dan moet je nog verder gaan dan Lau van Tiny)..
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door Gikke »

Ik zal het onthouden, bedankt!
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door Gikke »

Goedenavond

Welke communicatie is het meest universeel bij een cnc-systeem?
Dit gaat dan tussen controller en de glaslinealen. De glaslinealen sturen hun digitale positiecode (bv 19bits) door naar de controller (lijkt me).
Toch meen ik gelezen te hebben dat er glaslinealen bestaan die sinusvormige signalen uitsturen, wordt dit intern in de glaslineaal omgezet door een stukje elektronica, of is het afhankelijk van de codering intern of iets dergelijks?

Mij lijkt het dat zo'n controller dan verschillende ingangssignalen kan verwerken (afhankelijk van de aangeboden sensoren, encorders (rotary of lineair))... Klopt dit?

Ik moet namelijk een blokschema kunnen tekenen van het gehele systeem. Dit wil ik goed kunnen doen en ondertussen mondeling kunnen verdedigen.

Oohja... Op pg 82 van de Linuxcnc manual zag ik dat ik een quadratuursignaal nodig heb om een goede werking te hebben, of klopt dit niet? http://linuxcnc.org/docs/2.7/pdf/LinuxC ... Manual.pdf
Hoe zit die dan, wat voor een standaardsignaal is dit dan? Of is het geen standaardsignaal a la TTL, 4-20 mA, ...?

Genoeg vragen voor vanavond.
Vriendelijke groet
Giel
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Laat de fabrikant je dat nu precies kunnen vertellen.
http://www.heidenhain.nl/nl_NL/document ... nterfaces/
http://www.heidenhain.nl/fileadmin/pdb/ ... ces_en.pdf
Je moet je wel bedenken dat er ook daar een ontwikkeling plaatsvind.
Van sinusvormig (µA) signaal, ttl, diverse seriële systemen, incrementeel, absoluut.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door DaBit »

Als je jezelf wil vervoeren naar het pretpark dan pak je de fiets naar het station, en de trein naar bestemming.
Wil je de eigen familie vervoeren naar het pretpark, dan pak je de auto.
Wil je de hele familie vervoeren naar het pretpark, dan pak je een bus.

Oftewel 'hoe kom ik naar het pretpark' is niet universeel. Idem met de communicatie tussen lineair meetsysteem en besturing. Er zijn meerdere standaarden, en ze hebben allemaal hun sterke en zwakke kanten. Zo'n analoog 11uA signaal lijkt ouderwets bijvoorbeeld, maar dat is wat er vrijwel direct uit de fotodiodes komt die naar de lineaal zelf kijken. Directer kun je je informatie niet hebben. Je kunt dat met een bloedgang digitaliseren, interpoleren en trends afleiden zonder dat je last hebt van wat een andere engineer vond dat goed voor je was. Heeft ooit zo z'n voordelen.

LinuxCNC kan met hulp van wat Mesa hardware overweg met quadratuursignalen op RS422 en TTL niveau, resolvers, SSi, BiSS, wat Fanuc-specifiek spul, en netwerksystemen zoals EtherCAT.
En het zou me niks verbazen als je de resolver-interface ook kunt gebruiken om 11uA of 1Vpp linealen direct in te lezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door Gikke »

Update:

Als Outputsignaal van de glaslineaal gebruik ik de 11µApp. Graag zou ik het hele systeem gebruiken in combinatie met een sturing die met EnDat overweg kan. Of zijn er makkelijkere gevallen? (EnDat lijkt me handig omdat er klaarblijkelijk meer informatie over te vinden is)

Nog een bijkomende vraag, heeft er iemand een leuk adresje waar ik eens naartoe zou kunnen bellen voor de helpdesk te raadplegen? iets a la heidenhain.nl en andere nederlandstalige toeleveranciers?

Groeten,
Giel
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door flex »

Mogelijk een domme vraag maar waarom zou je een afstandsmeting willen op een CNC?
Een CNC heeft immers al motoren (stepper/servo) om te positioneren en een controller welke de g-code omzet.
Wil je feedback en correctie qua positie, dan heb je het over een closed loop systeem. Servo is normaal al closed loop. En voor steppers zijn closed loop systemen te vinden. Over het algemeen zullen er rotatie encoders op de motoren zitten welke naar de driver terug koppelen. De CNC controller zelf werkt over het algemeen niet met positie feedback (behalve de home/limit switches). Mogelijk dat de closed loop driver een busy/ready signaal kan terug geven aan een controller. Maar dat is alleen werkbaar als de controller daar ook inputs voor heeft en wat met die info kan doen.
Een bestaande open loop stepper CNC machine ombouwen houd dus in het plaatsen van een encoder (een glas/magneet lineaal zou evt ook kunnen ipv een rotatie encoder) en een motor driver welke die encoder kan uitlezen en op regelen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gewoon heidenhain bellen, of Siemens, zijn op dit moment zo'n beetje de marktleiders.
Als ik het nog es teruglees, zoek je niet perse een CNC besturing, maar iets met motion control.
Daar heeft Siemens een hele familie van met leuke HMI schermpjes.
o.a: https://mall.industry.siemens.com/mall/ ... atalogTree
Verder hebben zo'n beetje alle redelijke PLC's motion mogelijkheden tegenwoordig.
En voor het omzetten van het ene meetsignaal naar het andere bus signaal heeft elke leverancier ook nog wel een kastje, of je dat wilt, hangt van het totaal plaatje af. En van alle systemen is heus wel documentatie te vinden, anders koopt toch niemand het.
Ik zou me niet blindstaren op een 10µV signaal of een EnDat, het gaat om het totaal plaatje wat een goede combi moet worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door Gikke »

Het totaalplaatje, daar gaat het hem.idd om! Maar ik dacht zelf even een totaalplaatje samen te stellen aan de hand van m'n vragen :-)
Dat dit moeilijk te beantwoorden is begrijp ik wel, anders had ik al lang eentje samengesteld.

Het grote waarom: simpel, omdat het moet! Ik heb als student die opdracht gekregen om een case te maken rond dit systeem.
Zie specificaties eerste post.
Deze case moet ik mondeling bespreken/verdedigen tegenover de docent.

Groeten
Giel
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door Gikke »

Update:

De controller en sturing vallen weg, ik moet enkel de sensor hebben. Hierbij moet ik dan de volgende punten in het achterhoofd houden:

o Werkingstemperatuur tussen 5° en +30°C
o Gewenste nauwkeurigheid: ±0,01mm
o Zeer goede herhaalbaarheid, <0,01mm
o Betrouwbare werking
o Beperkt budget
o Totale afstand 1000mm
o Stof en vuil van houtafval
o Aansluiting op controller: 4 tot 20mA, 1…5VDC, RS232 of RS485

Ik zal maandag eens bellen naar Heidenhain, die kunnen me vast wel hiermee helpen.

Vriendelijke groet
Giel
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door flex »

Zo'n beetje elke magneet lineaal kan je gebruiken voor afstandsmeting. Kijk bv op trabiss-int.com.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door Gikke »

flex schreef:Zo'n beetje elke magneet lineaal kan je gebruiken voor afstandsmeting. Kijk bv op trabiss-int.com.
Die hebben wel leuke dingen op stock liggen idd, heb ze even gebeld en ik werd al snel verdergeholpen.
Morgen maar eens verder luisteren wat Heidenhain me kan bieden, 1mu en 5mu encoders van 1300 en TTL of RS signaal is blijkbaar schaarser dan ik dacht (of ik zoek verkeerd).

Groeten
Giel
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Case: Afstandsmeting voor cnc-machine

Bericht door Gikke »

Goedeavond heren

M'n examen ging zeer goed, bedankt voor de hulp aan degenen die me geholpen hebben!

Vriendelijke groet
Giel
Plaats reactie