Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Moderator: Moderators

John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door John Sellis »

Zou het mogelijk zijn om de controller en stappenmotor van stroom te voorzien door een UPS noodstroom?

Ik heb heel af en toe met mijn plasma snijder net genoeg stroom in dit pand. als de schoonmaakster de wasmachine perongeluk aan doen icm met de droger vliegt de hoofd stop er af (is wel een automaat). maar dan is mijn machine zijn "nul" punt kwijt. dat mijn plasma uitgaat maakt niet uit. Dan stopt de machine met lopen.

Alleen hoeveel VA\watt moet ik hebben.
volgende moet er op:

1x Computer+ touchsecreen ca 500watt?
1x 24 v voeding voor de cslab. ca 25watt
2x 78v voeding voor de steppers ca 1000watt samen
1x 12v voeding voor THC ca 25watt

Dus als ik 1500watt zou goed moeten zijn. alles gebruikt nooit max aantal watt toch. en gaat alleen maar om 5 min de stroom er op houden.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door Breaker »

Als de machine stopt met lopen kan je alvast bijna 1000W voor de voedingen schrappen, dus 600W totaal.
UPS'en worden vaak in VA gegeven, wat met een power factor naar Watt om te zetten is, 0.6 is een aannemelijke waarde voor een kleine UPS:
600W / 0.6 = 1000 VA

Capaciteit van 5 minuten:
1000 * 5/60 = 84 VAh of 50Wh

Er zijn ook tooltjes om een keuze te maken:
http://www.apc.com/nl/en/tools/ups_selector/home/load
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door John Sellis »

Breaker schreef:Als de machine stopt met lopen kan je alvast bijna 1000W voor de voedingen schrappen, dus 600W totaal.
UPS'en worden vaak in VA gegeven, wat met een power factor naar Watt om te zetten is, 0.6 is een aannemelijke waarde voor een kleine UPS:
600W / 0.6 = 1000 VA

Capaciteit van 5 minuten:
1000 * 5/60 = 84 VAh of 50Wh

Er zijn ook tooltjes om een keuze te maken:
http://www.apc.com/nl/en/tools/ups_selector/home/load
Dankje ik ga er 1 opzoeken op marktplaats!
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door keesfrees »

Voor de hand liggende gedachte . . .
Het probleem bij de bron aanpakken ipv een emmer onder het lekkende dak te zetten :-))
Beter verdelen over de zekeringen, kabeltje trekken naar ander groep ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef:Voor de hand liggende gedachte . . .
Het probleem bij de bron aanpakken ipv een emmer onder het lekkende dak te zetten :-))
Beter verdelen over de zekeringen, kabeltje trekken naar ander groep ?
John Sellis schreef:als de schoonmaakster de wasmachine perongeluk aan doen icm met de droger
Er bestaan van die combinatie aansluitdozen die er voor zorgen dat er maximaal maar 1 gebruiker aan kan. ( heeft m'n schoonzusje ook voor de wasmachine en droger zitten) Een combiregelaar noemen ze dat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door keesfrees »

Of geen droger gebruiken . . .
Ik kreeg er ooit een met een defect, gerepareerd, nooit gebruikt . . , zonde vd energie nmi
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door rkr »

even een gedachte: je plasmasnijder komt niet achter de UPS, dus je moet toch herstarten, het is dus niet zo belangrijk dat je cnc gedeelte z'n positie behoud, alleen maar dat de pc de nul punten behoud ( machine is altijd opnieuw te homen ) , dan hoeft toch alleen de pc achter de UPS? dan is bijna elke UPS geschikt

of zo'n 12V auto pc voeding ( dus om een normale pc vanuit 12V te voeden in de auto ) dan laat je de pc werken vanaf een 12V accu, en de accu bijladen vanuit een acculader, dan hou je altijd je pc nog aan
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door Muis »

Heb nog wel UPS staan die een gemiddelde pc min of meer 10 min in de lucht houd genoeg tijd om redelijk af te sluiten.

Gr. Ût Snits
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door John Sellis »

keesfrees schreef:Voor de hand liggende gedachte . . .
Het probleem bij de bron aanpakken ipv een emmer onder het lekkende dak te zetten :-))
Beter verdelen over de zekeringen, kabeltje trekken naar ander groep ?
Wij gebruiken gewoon veel stroom. De hoofdzekkering klapt er dan uit. Maar wij krijgen maar 40a binnen. Anders moeten ze een nieuwe kabel trekken. Dus kost beetje veel.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door John Sellis »

hugo stoutjesdijk schreef:
keesfrees schreef:Voor de hand liggende gedachte . . .
Het probleem bij de bron aanpakken ipv een emmer onder het lekkende dak te zetten :-))
Beter verdelen over de zekeringen, kabeltje trekken naar ander groep ?
John Sellis schreef:als de schoonmaakster de wasmachine perongeluk aan doen icm met de droger
Er bestaan van die combinatie aansluitdozen die er voor zorgen dat er maximaal maar 1 gebruiker aan kan. ( heeft m'n schoonzusje ook voor de wasmachine en droger zitten) Een combiregelaar noemen ze dat.
Maar het gebeurt soms ook wel als het tig apparaat aan is.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door keesfrees »

John Sellis schreef: . . .wij krijgen maar 40a binnen . . .
aha, maar dan kun je het nog steeds zo regelen dat bij overbelasting niet alles uit gaat, anders onderverdelen, meer zekeringen, en die hoeven echt niet altijd 16A te zijn.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door John Sellis »

rkr schreef:even een gedachte: je plasmasnijder komt niet achter de UPS, dus je moet toch herstarten, het is dus niet zo belangrijk dat je cnc gedeelte z'n positie behoud, alleen maar dat de pc de nul punten behoud ( machine is altijd opnieuw te homen ) , dan hoeft toch alleen de pc achter de UPS? dan is bijna elke UPS geschikt

of zo'n 12V auto pc voeding ( dus om een normale pc vanuit 12V te voeden in de auto ) dan laat je de pc werken vanaf een 12V accu, en de accu bijladen vanuit een acculader, dan hou je altijd je pc nog aan
Het is heeel belangrijk dat ik positie hou. Anders klopt mij markering niet meer met het onderdeel. Machine homen heeft geen zin. Omdat de plaat altijd anders ligt. Als ik positie hou kan ik het programma terug spoele. En verder gaan met snijden.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door keesfrees »

John Sellis schreef:Het is heeel belangrijk dat ik positie hou. Anders klopt mij markering niet meer met het onderdeel. Machine homen heeft geen zin. Omdat de plaat altijd anders ligt.
Dat begrijp ik niet, dan kun je toch homen en het programma ergens -vlak voor waar je gebleven was- weer herstarten, je moet dan wel je laatst gebruikte nul-punt weer op kunnen roepen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door Linki »

Ik heb wel met installaties gewerkt, daar hadden de verbruikers een een verschil in prioriteit, en overeenkomstige volgorde van afschakelen bij dreigende overbelasting.
Dus de minst belangrijke verbruikers worden bij dreigende overbelasting als eerste afgeschakeld, en blijft er altijd voldoende vermogen over voor de verbruiker met de hoogste prioriteit.
Plaats reactie