Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door keesfrees »

@Linki :
Helemaal mijn idee, dat soort schakelingen kunnen veel gedoe voorkomen en ook onnodig zware/kostbare aansluiting voorkomen.
Dit in combinatie met domotica, een veel gedifferentieerder elektriciteits-tarief,beveiliging, energiebesparing gaan we hier nog veel van zien, hoop ik, op een goede manier . . .

Wellicht dat de vraagsteller al geholpen is met 2 prioriteits-kastjes zoals Hugo die aanhaalt.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door rkr »

jouw software heeft toch wel een machine-nulpunt, en een werkstuk-nulpunt?

je werkstuk nulpunt is relatief aan je machine nulpunt, dus is altijd terug te vinden zolang je pc maar aanblijft. zelfs dat hoeft geeneens als je altijd netjes voor het starten even de coördinaten opschrijft, zelf gebruik ik daar m'n white-board voor.

in de praktijk schrijf je het altijd op, behalve die ene keer dat je het nodig hebt
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door janplastiek »

je kan ook deze powerwall plaatsen, heb je steeds stroom in reserve en je kan herladen tijdens de dal uren

https://www.tesla.com/nl_BE/energy
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door Breaker »

rkr schreef:... zolang je pc maar aanblijft.
Dan zou een UPS bij de PC een simpele oplossing zijn :mrgreen:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door DaBit »

Allemaal leuk die combi-dingen om 1 apparaat tegelijk in te schakelen enzo, maar dat zie ik nog niet zo werken met een plasmasnijder die een dikke rode stekker als aansluiting heeft en een droger die waarschijnlijk een eind verderop staat.
Idem met herverdelen: als de hoofdzekering eruit gaat is het totaal teveel en ga je het niet redden met meer groepen aanleggen. Hooguit dat 1 binnenkomende fase minder belast word dan de andere twee, en dan zou je de droger naar 1 van die fases kunnen verplaatsen.

Zo'n Powerwall is in feite een UPS, maar dan met leuke accucapaciteit, inclusief hip imago en bijbehorend prijskaartje. Dan ben je met een kleinere UPS voor de PC en stepperdrives net zo goed af voor minder geld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door skillalot »

In mach3 een buttonscript maken om je werkstuk nulpunt te kiezen. Deze button laat je ook gelijk je machine coordinaten en de hoek van je plaatuitlijning naar wat DRO's wegschrijven. DRO's worden gewoon opgeslagen in je XML file dus daar kun je altijd weer bij.

En dan een tweede button erbij maken die de machine terug naar de opgeslagen waardes laat gaan.

Moet allemaal niet zo spannend zijn.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door John Sellis »

DaBit schreef:Allemaal leuk die combi-dingen om 1 apparaat tegelijk in te schakelen enzo, maar dat zie ik nog niet zo werken met een plasmasnijder die een dikke rode stekker als aansluiting heeft en een droger die waarschijnlijk een eind verderop staat.
Idem met herverdelen: als de hoofdzekering eruit gaat is het totaal teveel en ga je het niet redden met meer groepen aanleggen. Hooguit dat 1 binnenkomende fase minder belast word dan de andere twee, en dan zou je de droger naar 1 van die fases kunnen verplaatsen.

Zo'n Powerwall is in feite een UPS, maar dan met leuke accucapaciteit, inclusief hip imago en bijbehorend prijskaartje. Dan ben je met een kleinere UPS voor de PC en stepperdrives net zo goed af voor minder geld.

Idd helemaal mee een. ups is het makelijkste! En het gaat 10 x wel goed maar die 1ene keer wil ik graag dat mijn pc aanblijft staan zodat positie behouden blijft en ik weet waar ik in het programma ben. (welke regel van de 8000 ik ben). ik heb de stroom er binnen 1 min weer op en kan ik weer verder. moet dus alleen even goed ups opzoeken met voldoende capaciteit.

aan mijn plasmasnijder zit idd een rode stekker (32amp) 380v stekker en besturing op een gewone 230 stekker.

dus volgens mij kan ik dit heel snel en makkelijk aansluiten. 230v stekker uit het stopcontact en in de ups. De ups in het stopcontact en klaar ben ik!
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door John Sellis »

skillalot schreef:In mach3 een buttonscript maken om je werkstuk nulpunt te kiezen. Deze button laat je ook gelijk je machine coordinaten en de hoek van je plaatuitlijning naar wat DRO's wegschrijven. DRO's worden gewoon opgeslagen in je XML file dus daar kun je altijd weer bij.

En dan een tweede button erbij maken die de machine terug naar de opgeslagen waardes laat gaan.

Moet allemaal niet zo spannend zijn.
Mijn machine zet de machine automatisch op nul als ik op het startknopje druk. Plaat heb ik altijd 15mm rondom speling dus 1 op het ook de plaat er op leggen gaat prima. en meer knopjes is niet altijd beter weet ik uit ervaring. ook is het de vraag als de computer in 1 keer uitvalt of de coordinaten nog zijn opgeslagen en de machine weet niet waar ik gebleven was met de plaat (programma regel). ook rolt de machine altijd iets door bij mij door het gewicht. dus de opgeslagen positie klopt dan toch niet meer. en al het extra werk wat je hebt met opnieuw homen en programma opzoeken etc bent maar zo 2 min kwijt.

Dus kort gezegd:

met een ups ben ik sneller operationeel! Dus voor mij het beste.

Alleen wou weten of er mensen ervaring mee hadden omdat er een omvormer van 12 naar 230v in zit en deze niet stoort op je voedingen/controller... (blokgolf uitgang vaak ipv mooie sinus)
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door keesfrees »

Voorkomen is beter dan genezen, maarrrr,
John Sellis schreef: . . .ook rolt de machine altijd iets door bij mij door het gewicht. dus de opgeslagen positie klopt dan toch niet meer . .
Dat is nu juist waarom je weer moet homen, daarna kun je het programma gewoon weer (gedeeltelijk) her-uitvoeren.
Waar kloppen jouw gedachten niet met mijn praktijk :-)))
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door javanree »

Meeste schakelende voedingen en ringkerntransformatoren doen het prima op een UPS voeding is mijn ervaring, hooguit net iets minder efficient (en ze worden iets warmer) Let wel, alles wel met professionele modellen (APC SMART series voornamelijk)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door DaBit »

John Sellis schreef:Alleen wou weten of er mensen ervaring mee hadden omdat er een omvormer van 12 naar 230v in zit en deze niet stoort op je voedingen/controller... (blokgolf uitgang vaak ipv mooie sinus)
UPSsen zijn gemaakt om computervoedingen operationeel te houden ;-)
De voedingen van je stepperdrives zijn van hetzelfde soort overigens.

Al die moderne voedingen beginnen overigens met het omzetten van de binnenkomende 'rotzooi' naar een nette 400VDC tussenspanning. Het zal die voedingen dus relatief een zorg zijn hoe de ingangsspanning er exact uit ziet; als je 100V gelijkspannning op de ingang zet doen ze het ook nog.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door John Sellis »

keesfrees schreef:Voorkomen is beter dan genezen, maarrrr,
John Sellis schreef: . . .ook rolt de machine altijd iets door bij mij door het gewicht. dus de opgeslagen positie klopt dan toch niet meer . .
Dat is nu juist waarom je weer moet homen, daarna kun je het programma gewoon weer (gedeeltelijk) her-uitvoeren.
Waar kloppen jouw gedachten niet met mijn praktijk :-)))
dat ik dan weer opnieuw moet homen dus dat kost 30sec? + als de machine achterin staat en naar voren moet rijden (6mtr) duurd dat ook 30sec. Dan opzoeken tussen de 6000 regeltjes waar ik gebleven was duur ook 2 min. Nu ben ik met alles al zeker 3min bezig terwijl ik ook gewoon binnen 30sec weer verder kan snijden.....

dus ups is makelijker
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door John Sellis »

DaBit schreef:
John Sellis schreef:Alleen wou weten of er mensen ervaring mee hadden omdat er een omvormer van 12 naar 230v in zit en deze niet stoort op je voedingen/controller... (blokgolf uitgang vaak ipv mooie sinus)
UPSsen zijn gemaakt om computervoedingen operationeel te houden ;-)
De voedingen van je stepperdrives zijn van hetzelfde soort overigens.

Al die moderne voedingen beginnen overigens met het omzetten van de binnenkomende 'rotzooi' naar een nette 400VDC tussenspanning. Het zal die voedingen dus relatief een zorg zijn hoe de ingangsspanning er exact uit ziet; als je 100V gelijkspannning op de ingang zet doen ze het ook nog.
Kijk en dat moet ik dus gewoon hebben.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gebruiken van een ups noodstroom voorziening

Bericht door keesfrees »

John Sellis schreef:
keesfrees schreef:Voorkomen is beter dan genezen, maarrrr,
John Sellis schreef: . . .ook rolt de machine altijd iets door bij mij door het gewicht. dus de opgeslagen positie klopt dan toch niet meer . .
Dat is nu juist waarom je weer moet homen, daarna kun je het programma gewoon weer (gedeeltelijk) her-uitvoeren.
Waar kloppen jouw gedachten niet met mijn praktijk :-)))
dat ik dan weer opnieuw moet homen dus dat kost 30sec? + als de machine achterin staat en naar voren moet rijden (6mtr) duurd dat ook 30sec. Dan opzoeken tussen de 6000 regeltjes waar ik gebleven was duur ook 2 min. Nu ben ik met alles al zeker 3min bezig terwijl ik ook gewoon binnen 30sec weer verder kan snijden.....
dat snap ik allemaal, alleen dat doorrollen kan ik niet plaatsen cq zette me op het verkeerde been.

Overigens kan ik met m'n oude besturing van af een bepaald punt herstarten door met de frees boven dat punt te gaan hangen. Da's best handig, staat op m'n wensen lijstje voor Bert E.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie